Od 1 września wchodzą spore zmiany w opłatach za przejazd komunikacją podmiejską w aglomeracji Warszawy. Posiadacze karty warszawiaka w cenie biletu 30- i 90-dniowego na I strefę będą mogli bez dopłat podróżować po całej aglomeracji, a mieszkańcy wybranych gmin pod Warszawą zapłacą znacząco mniej za bilety do Warszawy.
Od września rozszerza się współpraca Warszawy z ościennymi gminami. Wchodzą w życie nowe progi w ramach oferty Warszawa +. Gminy mogą dopłacać do biletów swoich mieszkańców, którzy na terenie tych gmin płaca podatki. –Skorzystało z tej możliwości bardzo wiele gmin, co nas cieszy. Większość zdecydowała się na III próg, gwarantujący mieszkańcom najniższą cenę – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. – Duże zainteresowanie tą ofertą pokazuje, że słuszne było uchwalenie tych zmian przez Radę Miasta. Warszawa i gminy to jeden organizm i współpraca będzie dalej szła w tę stronę – komentuje Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Miasta w Warszawie.
W tej chwili komunikacja ZTM obsługuje 33 okoliczne gminy.– Do tej chwili prowadziliśmy ostatnie rozmowy i podpisaliśmy umowę z miastem Legionowo, co oznacza, że mamy już 14 porozumień ws. rozszerzenia oferty Warszawa+. Kolejne sześć procedujemy. ZTM wydał już gminom 25 tys. kart, a w naszych punktach zakodowaliśmy już 694 biletów według nowej oferty – wskazuje Katarzyna Strzegowska, wicedyrektor ZTM. Do tego należy doliczyć dwie gminy, w których obowiązuje I strefa (Marki i Ząbki) oraz dwie, które od września
wejdą do I strefy (Konstancin-Jeziorna i Izabelin).
Jak dodaje Strzegowska, w Wołominie i Legionowie od września zostaną uruchomione punkty obsługi pasażera. – Szacujemy, że będzie potrzeba ponad 100 tys. kart. Dziękuję gminom za współpracę – bez niej obsłużenie tego procesu nie byłoby możliwe – dodaje Renata Kaznowska.
Porozumienie podpisały Wiązowna, Ożarów Mazowiecki, Sulejówek, Wołomin, Józefów, Stare Babice, Góra Kalwaria, Otwock, Kampinos, Piaseczno, Lesznowola, Kobyłka, Legionowo i Leszno. W przypadku maksymalnego, III progu mieszkańcy zapłacą 120 zł za bilet 30-dniowy na I i II strefę (cena normalna to 180 zł), a za 90-dniowy – 330 zł (cena normalna to 460 zł). Ponadto od września posiadacze karty warszawiaka z biletem 30- i 90-dniowych na I strefę bez dopłat będą mogli podróżować także po II strefie.
Samorządy wniebowzięteZe współpracy bardzo zadowoleni są samorządowcy. –Większość mieszkańców Legionowa uczy się i pracuje w Warszawie. Oszczędności dla nich będą znaczące. Okazuje się, że możemy współpracować – nic na siłę, bez zabierania nam niezależności – mówi Piotr Zadrożny, wiceprezydent Legionowa, odnosząc się w ten sposób do niedawnej propozycji PiS-u utworzenia warszawskiej metropolii, której założenia były mocno krytykowane.
– W 2015 r. przywróciliśmy wspólny bilet, co było pierwszym krokiem. Konsekwencją jest bilet metropolitalny, który już jest dobrze przyjmowany. To oferta skierowana do mieszkańców, którzy czują się gospodarzami gminy, są lojalni wobec gminy i płacą tutaj podatki – mówi Elżbieta Radwan, burmistrz Wołomina. – Po modernizacji kolei i otwarciu II linii metra do Dw. Wileńskiego Wołomin się rozwija. Do centrum Warszawy można dojechać w ok. 40 minut do centrum Warszawy. Mieszkania sprzedają się na pniu. Widzę same korzyści we współpracy z tak zacnym samorządem jak warszawski – dodaje Radwan.
– To jedno z najbardziej chwalonych rozwiązań przez naszych mieszkańców. My już dawno czujemy się częścią metropolii warszawskiej – wskazuje Robert Rogulski, burmistrz Kobyłki. – Komunikacja publiczna przeciwdziała wykluczeniu wielu naszych mieszkańców – uczniów, osób starszych czy niepełnosprawnych. Z drugiej strony Kampinos ma dużo do zaoferowania w kwestii turystyki – mówi Monika Ciurzyńska, wójt gminy Kampinos.
Stolica liczy na mniej autMiasto liczy, że dzięki zacieśnieniu współpracy więcej osób przesiądzie się do komunikacji w dojazdach do Warszawy. – Codziennie do stolicy wjeżdża ok. 600 tys. aut. To proces, który musimy zatrzymać i musimy zrobić to razem – mówi Renata Kaznowska.