Konsekwentny rozwój infrastruktury bike sharingowej i budowa nowych ścieżek rowerowych w Warszawie przynosi skutki. Za aż 7% przemieszczania się w stolicy odpowiadają rowery. Takich wyników nie ma w Polsce żadne inne miasto.
Dobrze ilustruje to liczba wypożyczeń rowerów miejskich. W 2018 roku rowery systemu Veturilo odpinane były od stacji dokujących aż 6,5 mln razy. Dla porównania: w 2017 roku korzystano z nich 5,5 mln razy.
– Dane pokazują, że system Veturilo stał się pełnoprawnym środkiem transportu dla warszawiaków. 5000 rowerów, które można wypożyczać w Warszawie na 370 stacjach w pełni pokazało swoje możliwości w tym roku. Co istotne – aż 820 tysięcy wypożyczeni zrealizowano przy pomocy kont użytkowników, którzy rowery wypożyczają też w innych miastach, gdzie działa system Nextbike. Stacjami, z których najchętniej korzystano w tym roku są te zlokalizowane przy Metrze Centrum Nauki Kopernik, przy Arkadii i obok stacji Warszawa Wileńska. Rekord wypożyczeń zanotowaliśmy 14 kwietnia, gdy z systemu pożyczono rowery 49 497 razy – powiedział Robert Lech, prezes Nextbike Polska. Dodał, że system działa w Warszawie obecnie przez 275 dni.
Wzrost przejazdów rowerem o 28%
– Przed budową systemu roweru miejskiego i budową kompletnego systemu ścieżek rowerowych osoby przemieszczające się na rowerach stanowiły od 1 do 2% poruszających się po mieście. W tej chwili na taka formę transportu decyduje się aż 7% osób. Wszystko wskazuje na to, że liczba rowerzystów będzie w Warszawie rosnąć – powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor warszawskiego ZDM. Liczba rowerzystów w pierwszej połowie roku 2018 była o 28% większa niż przez dwa pierwsze kwartały roku 2017.
Warszawa cały czas buduje kolejne kilometry nowych dróg rowerowych, tylko w 2018 roku powstało ich 50 kilometrów, a kolejne dziesiątki są w fazie odbiorów, tak jak np. bardzo potrzebna ścieżka wzdłuż ul. Towarowej. – Najpóźniej na wiosnę Warszawa będzie miała 600 kilometrów ścieżek rowerowych najwyższej jakości – dodaje Puchalski.
Co w 2019 roku?
Jako jedną z najważniejszych inwestycji na rok 2019 przedstawiono budowę ścieżki wzdłuż ulicy Wiertniczej. Oddanie kolejnego jej fragmentu pozwoli stworzyć w stolicy rekordowo długi, bo 34-kilometrowy szlak rowerowy, z północy, przez centrum miast, aż do Wilanowa. Ważna będzie również budowa kilku kilometrów ścieżek pozwalających wydostać się rowerem ze Służewca, inwestycja realizowana od granic Warszawy do Marek, czy wymiana nawierzchni na asfaltową ściężki przy al. Prymasa Tysiąclecia. Kończą się prace dokumentacyjne dla budowy dróg rowerowych przy al. Jana Pawła II a także na Miodowej, Słowackiego i Czerniakowskiej (na tych odcinkach, gdzie jej jeszcze nie ma).
Przez ostatnie dwa lata drogi rowerowe w Warszawie powstawały głównie dzięki finansowaniu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Teraz stolica w większej mierze skupi się na ich budowie m.in. z budżetu partycypacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.