Partnerzy serwisu:
Komunikacja

W Gdańsku powstaną cztery parkingi w formule PPP

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Mota-Engil

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
W Gdańsku powstaną cztery parkingi w formule PPP
fot. Pixabay
Spółka celowa Immo Park Gdańsk z grupy Mota-Engil Central Europe wybuduje dla miasta Gdańsk cztery parkingi. Władze Miasta Gdańsk podpisały 11.10.2018 r. umowę wartą ok. 166 mln zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, w formule koncesji. Realizacja projektu parkingowego pozwoli na uporządkowanie problematyki parkowania w centrum miasta.

Umowa przewiduje utworzenie łącznie 1202 miejsc parkingowych na czterech parkingach, z czterech stron okalających ścisłe centrum Gdańska:

1) Dwupoziomowy parking podziemny na 337 miejsc będzie zlokalizowany przy ulicy Podwale Staromiejskie – w części od Targu Rybnego i Hotelu Hilton
2) Jednopoziomowy podziemny posiadający 112 miejsc postojowych będzie zlokalizowany pod placem Targ Węglowy
3) Na ulicy Podwale Przedmiejskie zostanie zbudowany parking podziemny dla 260 samochodów – teren między Teatrem Szekspirowskim a Motławą
4) Przy Długich Ogrodach powstanie czteropoziomowy, nadziemny parking dla 493 pojazdów – obecny parking terenowy między Podwalem Przedmiejskim a Redutą Żbik

Wykonawca rozpoczyna prace projektowe od następnego dnia po podpisaniu umowy. Budowa parkingu przy Długich Ogrodach powinna zakończyć się po 24 miesiącach, pozostałych – po 36 miesiącach.

Finansowanie inwestycji

Umowa zawarta jest w formule koncesji. Wkład miasta będzie sięgał 41,6 mln zł. Pozostały część pokryje koncesjonariusz przy wsparciu zewnętrznego finasowania zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia. Koncesja ma obowiązywać przez 40 lat, w tym 36 miesięcy będzie przeznaczone na projektowanie i budowę parkingów, a 37 lat trwać będzie eksploatacja. W tym czasie wpływy z parkowania będą przychodem koncesjonariusza i będą stanowiły zwrot z inwestycji powziętej przez firmę. Po okresie 40 lat parkingi zostaną nieodpłatnie przekazane Miastu Gdańsk. Na nowych parkingach przewidziano zarówno abonamenty jak i parkowanie krótkoterminowe rotacyjne. Szczegółowe zasady, w tym cennik zostaną ustalone przed otwarciem parkingów. Stawki za parkowanie będą zbliżone do tych ze strefy płatnego parkowania.

– Jesteśmy doświadczonym wykonawcą nie tylko w zakresie budowy parkingów, ale przede wszystkim jednym z pionierów w realizacji takich inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Będziemy współpracowali z Miastem Gdańsk, ponieważ jest otwarte na tę formę realizacji inwestycji. Przedstawiono nam umowę możliwą do zrealizowania i umożliwiającą uzyskanie finasowanie bankowe. Dla nas to poszerzenie naszego portfolio o ważny ośrodek gospodarczy w kraju i możliwość propagowania w Polsce formuły PPP. A miasto znacząco zmniejszy deficyt miejsc parkingowych w swoim ścisłym centrum – mówi Zbigniew Zajączkowski, Prezes Zarządu Mota-Engil Central Europe.

Realizacja inwestycji w formule PPP

Projekt realizowany w formule PPP polega na przekazaniu przez miasto gruntów pod parkingi koncesjonariuszowi. Koncesjonariusz ma za zadanie zaprojektować, wybudować, sfinansować i zarządzać parkingami przez ustalony w umowie czas. Środki na realizację projektu pochodzą w większości z kredytu bankowego. Zaplanowany w takiej formule czas eksploatacji jest skalkulowany tak, aby możliwe było osiągnięcie oczekiwanej przez inwestora stopy zwrotu z przedsięwzięcia. I tylko inwestor ponosi całkowite ryzyko osiągnięcia oczekiwanej stopy zwrotu. Po zakończeniu umowy koncesji inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana partnerowi publicznemu, w tym przypadku miastu.

Doświadczenia innych miast

Mota-Engil Central Europe będzie bazowała na doświadczeniach m.in. w realizacji podobnej inwestycji we Wrocławiu (koncesja parkingowa pod Placem Nowy Targ), ale tez doświadczeń innych miast które już także podejmowały się takiego przedsięwzięcia jak Poznań czy Kraków. We Wrocławiu, w pięć lat Mota-Engil wybudowała i obecnie eksploatuje trzypoziomowy parking podziemny z 334 miejscami. Parking cieszy się dużym powodzeniem wśród turystów odwiedzjących ścisłe centrum miasta, ale także mieszkańców okolicznych kamienic i bloków oraz pracowników biur i instytucji okalających Plac Nowy Targ we Wrocławiu. Koncesjonariusz ma pełną swobodę oferowania instytucjom atrakcyjnych warunków użytkowania parkingów w systemach umów zbiorowych.

– Jesteśmy przekonani o tym, że wiele miast wkrótce będzie rozpatrywać realizację inwestycji w takiej formule. Dobre doświadczenia naszej firmy we Wrocławiu, a mamy nadzieję także wkrótce w Gdańsku, powinny zachęcić do bliższej współpracy samorządów z prywatnymi inwestorami. Wysoko oceniamy pod tym względem potencjał największych miast w Polsce. Podobne postępowania obecnie prowadzone są w Łodzi i Warszawie. To przyszłość samorządów, które po ograniczeniu finansowania unijnego będą szukały nowych źródeł finansowania swoich inwestycji. Już dzisiaj warto zmierzyć się z tym tematem – mówi Piotr Bienias, Członek Zarządu ds. finansowych Mota-Engil Central Europe.

Mota-Engil Central Europe, czerpiąc z doświadczeń Grupy Mota-Engil oraz własnych, rozpatruje swoje zaangażowanie w inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego zarówno parkingów jak i budowy dróg, szpitali, obiektów użyteczności publicznej.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Komunikacja

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Elżbieta Pałys 12 grudnia 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Przestrzeń

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Komunikacja

Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"

Przestrzeń

Samorządy wydały 35 mld zł na drogi

Prawo & Finanse

Samorządy wydały 35 mld zł na drogi

Elżbieta Pałys 02 marca 2024

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Przestrzeń

Zobacz również:

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Komunikacja

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Elżbieta Pałys 12 grudnia 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Przestrzeń

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Komunikacja

Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"

Przestrzeń

Samorządy wydały 35 mld zł na drogi

Prawo & Finanse

Samorządy wydały 35 mld zł na drogi

Elżbieta Pałys 02 marca 2024

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij