Paraliżująca świat pandemia koronowirusa nie oznacza wstrzymania inwestycji. Jedną z nich jest remont częstochowskiej sieci tramwajowej, która wkroczyła w kolejny etap, oznaczający zamknięcie ruchu na torowisku na większym jej odcinku.
Trwający od początku ubiegłego roku remont sieci tramwajowej w Częstochowie należy traktować jako historyczny, albowiem obejmuje niemal całe wybudowane w 1959 r. torowisko wraz z podtorzem oraz infrastrukturą towarzyszącą – w niektórych przekazach już mówi się o budowie nowej sieci w śladzie starej.
Sześć frontów
Zakres prac podzielono na sześć umownych obszarów, z których pięć to istniejące w terenie odcinki torowe, a szósty to budowa nowej podstacji zasilania na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
Numeracja odcinków wiedzie od północnego krańca sieci (pętla Fieldorfa-„Nila”). Pierwszy w ciągu al. Wyzwolenia jest obecnie realizowany. Położono odwodnienie, usypano już nowe podtorze oraz stawiany jest budynek ekspedytury w sąsiedztwie pętli, której jeszcze nie ułożono – będzie to wymagało przebudowania powstałego w latach 80. XX wieku nasypu, aby uczynić miejsce pod tory odstawcze (być może służące do rozbudowy w dalszej przyszłości).
Odcinek piąty to aleja Pokoju po południowej stronie miasta – tam prace ciągną się od marca 2019 r. i końca nie widać, choć po torach tramwaje już jeżdżą. To wliczana do tego odcinka pętla pośrednia na Rakowie jest obecnie areną prac – to miejsce z uwagi na niewielkie (współcześnie nienormatywne) wymiary wymagało uzyskania administracyjnych odstępstw, co w polskich realiach wymagało oczywiście czasu. Prace odbywają się w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, więc ich pozyskanie było zadaniem wykonawcy. Odcinek czwarty to tor do zajezdni i rozjazdy łączące go z siecią – już wykonano. Odcinek szósty, czyli podstacja – w toku. Trzy w jednym
Wprowadzone przez Rząd w związku z zagrożeniem epidemiologicznym ograniczenia w przemieszczaniu się ludności m.in. przy użyciu środków transportu zbiorowego mocno uszczupliły liczbę pasażerów w autobusach i tramwajach. To z kolei jednak ułatwia prowadzenie inwestycji. Dotąd palącym problemem była obawa o zapewnienie transportu potokom pasażerskim trzech linii tramwajowych poruszających się wspólnym odcinkiem od północnej pętli Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK przy al. Niepodległości, gdzie można zaaranżować przesiadkę między autobusem zastępczym a tramwajem. Po odstawieniu 39 gazowo-elektrycznych hybryd byłby problem z zapewnieniem sprawnej obsługi rozkładów.
Od 1 kwietnia organizator komunikacji miejskiej – Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – wprowadził rozkłady wakacyjne, które w normalnych okolicznościach obowiązywałyby w lipcu oraz sierpniu. Częstotliwości na wszystkich liniach tym samym zostaną obniżone, a tabor uwolniony. Tego samego dnia funkcjonowanie zaczęła autobusowa linia 123, zastępująca trzy linie tramwajowe o numerach 1, 2 i 3. Pasażerowie będą korzystać z niej na odcinku od krańca Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK, gdzie przesiądą się na tramwaj.
Wykonawca – konsorcjum firm NDI i Balzola – wkroczy na dalsze fragmenty sieci począwszy od pętli pośredniej Promenada Niemena i torowiska wzdłuż alei Armii Krajowej aż po kolejne wzdłuż al. Kościuszki i al. Wolności.
Według informacji podawanej jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem zagrożenia epidemiologicznego, cała sieć ma zostać oddana pasażerom do końca bieżącego roku. Koszt całej inwestycji realizowanej z udziałem środków unijnych wynosi 144 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.