Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Częstochowie remont sieci tramwajowej wkracza na kolejny odcinek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W Częstochowie remont sieci tramwajowej wkracza na kolejny odcinek
fot. MPK Częstochowa
Paraliżująca świat pandemia koronowirusa nie oznacza wstrzymania inwestycji. Jedną z nich jest remont częstochowskiej sieci tramwajowej, która wkroczyła w kolejny etap, oznaczający zamknięcie ruchu na torowisku na większym jej odcinku.

Trwający od początku ubiegłego roku remont sieci tramwajowej w Częstochowie należy traktować jako historyczny, albowiem obejmuje niemal całe wybudowane w 1959 r. torowisko wraz z podtorzem oraz infrastrukturą towarzyszącą – w niektórych przekazach już mówi się o budowie nowej sieci w śladzie starej.

Sześć frontów

Zakres prac podzielono na sześć umownych obszarów, z których pięć to istniejące w terenie odcinki torowe, a szósty to budowa nowej podstacji zasilania na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

Numeracja odcinków wiedzie od północnego krańca sieci (pętla Fieldorfa-„Nila”). Pierwszy w ciągu al. Wyzwolenia jest obecnie realizowany. Położono odwodnienie, usypano już nowe podtorze oraz stawiany jest budynek ekspedytury w sąsiedztwie pętli, której jeszcze nie ułożono – będzie to wymagało przebudowania powstałego w latach 80. XX wieku nasypu, aby uczynić miejsce pod tory odstawcze (być może służące do rozbudowy w dalszej przyszłości).

Odcinek piąty to aleja Pokoju po południowej stronie miasta – tam prace ciągną się od marca 2019 r. i końca nie widać, choć po torach tramwaje już jeżdżą. To wliczana do tego odcinka pętla pośrednia na Rakowie jest obecnie areną prac – to miejsce z uwagi na niewielkie (współcześnie nienormatywne) wymiary wymagało uzyskania administracyjnych odstępstw, co w polskich realiach wymagało oczywiście czasu. Prace odbywają się w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, więc ich pozyskanie było zadaniem wykonawcy. Odcinek czwarty to tor do zajezdni i rozjazdy łączące go z siecią – już wykonano. Odcinek szósty, czyli podstacja – w toku.

Trzy w jednym

Wprowadzone przez Rząd w związku z zagrożeniem epidemiologicznym ograniczenia w przemieszczaniu się ludności m.in. przy użyciu środków transportu zbiorowego mocno uszczupliły liczbę pasażerów w autobusach i tramwajach. To z kolei jednak ułatwia prowadzenie inwestycji. Dotąd palącym problemem była obawa o zapewnienie transportu potokom pasażerskim trzech linii tramwajowych poruszających się wspólnym odcinkiem od północnej pętli Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK przy al. Niepodległości, gdzie można zaaranżować przesiadkę między autobusem zastępczym a tramwajem. Po odstawieniu 39 gazowo-elektrycznych hybryd byłby problem z zapewnieniem sprawnej obsługi rozkładów.

Od 1 kwietnia organizator komunikacji miejskiej – Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – wprowadził rozkłady wakacyjne, które w normalnych okolicznościach obowiązywałyby w lipcu oraz sierpniu. Częstotliwości na wszystkich liniach tym samym zostaną obniżone, a tabor uwolniony. Tego samego dnia funkcjonowanie zaczęła autobusowa linia 123, zastępująca trzy linie tramwajowe o numerach 1, 2 i 3. Pasażerowie będą korzystać z niej na odcinku od krańca Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK, gdzie przesiądą się na tramwaj.

Wykonawca – konsorcjum firm NDI i Balzola – wkroczy na dalsze fragmenty sieci począwszy od pętli pośredniej Promenada Niemena i torowiska wzdłuż alei Armii Krajowej aż po kolejne wzdłuż al. Kościuszki i al. Wolności.

Według informacji podawanej jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem zagrożenia epidemiologicznego, cała sieć ma zostać oddana pasażerom do końca bieżącego roku. Koszt całej inwestycji realizowanej z udziałem środków unijnych wynosi 144 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Jakub Rösler 16 stycznia 2025

Częstochowa i serwis torowisk. Tramwaje zastąpione autobusami

Przestrzeń

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Zobacz również:

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Jakub Rösler 16 stycznia 2025

Częstochowa i serwis torowisk. Tramwaje zastąpione autobusami

Przestrzeń

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij