Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Częstochowie remont sieci tramwajowej wkracza na kolejny odcinek

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2020-04-01 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Częstochowie remont sieci tramwajowej wkracza na kolejny odcinek
fot. MPK Częstochowa
Paraliżująca świat pandemia koronowirusa nie oznacza wstrzymania inwestycji. Jedną z nich jest remont częstochowskiej sieci tramwajowej, która wkroczyła w kolejny etap, oznaczający zamknięcie ruchu na torowisku na większym jej odcinku.

Trwający od początku ubiegłego roku remont sieci tramwajowej w Częstochowie należy traktować jako historyczny, albowiem obejmuje niemal całe wybudowane w 1959 r. torowisko wraz z podtorzem oraz infrastrukturą towarzyszącą – w niektórych przekazach już mówi się o budowie nowej sieci w śladzie starej.

Sześć frontów

Zakres prac podzielono na sześć umownych obszarów, z których pięć to istniejące w terenie odcinki torowe, a szósty to budowa nowej podstacji zasilania na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

Numeracja odcinków wiedzie od północnego krańca sieci (pętla Fieldorfa-„Nila”). Pierwszy w ciągu al. Wyzwolenia jest obecnie realizowany. Położono odwodnienie, usypano już nowe podtorze oraz stawiany jest budynek ekspedytury w sąsiedztwie pętli, której jeszcze nie ułożono – będzie to wymagało przebudowania powstałego w latach 80. XX wieku nasypu, aby uczynić miejsce pod tory odstawcze (być może służące do rozbudowy w dalszej przyszłości).

Odcinek piąty to aleja Pokoju po południowej stronie miasta – tam prace ciągną się od marca 2019 r. i końca nie widać, choć po torach tramwaje już jeżdżą. To wliczana do tego odcinka pętla pośrednia na Rakowie jest obecnie areną prac – to miejsce z uwagi na niewielkie (współcześnie nienormatywne) wymiary wymagało uzyskania administracyjnych odstępstw, co w polskich realiach wymagało oczywiście czasu. Prace odbywają się w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, więc ich pozyskanie było zadaniem wykonawcy. Odcinek czwarty to tor do zajezdni i rozjazdy łączące go z siecią – już wykonano. Odcinek szósty, czyli podstacja – w toku.

Trzy w jednym

Wprowadzone przez Rząd w związku z zagrożeniem epidemiologicznym ograniczenia w przemieszczaniu się ludności m.in. przy użyciu środków transportu zbiorowego mocno uszczupliły liczbę pasażerów w autobusach i tramwajach. To z kolei jednak ułatwia prowadzenie inwestycji. Dotąd palącym problemem była obawa o zapewnienie transportu potokom pasażerskim trzech linii tramwajowych poruszających się wspólnym odcinkiem od północnej pętli Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK przy al. Niepodległości, gdzie można zaaranżować przesiadkę między autobusem zastępczym a tramwajem. Po odstawieniu 39 gazowo-elektrycznych hybryd byłby problem z zapewnieniem sprawnej obsługi rozkładów.

Od 1 kwietnia organizator komunikacji miejskiej – Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – wprowadził rozkłady wakacyjne, które w normalnych okolicznościach obowiązywałyby w lipcu oraz sierpniu. Częstotliwości na wszystkich liniach tym samym zostaną obniżone, a tabor uwolniony. Tego samego dnia funkcjonowanie zaczęła autobusowa linia 123, zastępująca trzy linie tramwajowe o numerach 1, 2 i 3. Pasażerowie będą korzystać z niej na odcinku od krańca Fieldorfa-„Nila” do zajezdni MPK, gdzie przesiądą się na tramwaj.

Wykonawca – konsorcjum firm NDI i Balzola – wkroczy na dalsze fragmenty sieci począwszy od pętli pośredniej Promenada Niemena i torowiska wzdłuż alei Armii Krajowej aż po kolejne wzdłuż al. Kościuszki i al. Wolności.

Według informacji podawanej jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem zagrożenia epidemiologicznego, cała sieć ma zostać oddana pasażerom do końca bieżącego roku. Koszt całej inwestycji realizowanej z udziałem środków unijnych wynosi 144 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5