Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Uber i Lyft – czy powinny płacić za użytkowanie dróg?

Dalej Wstecz
Autor:

Magdalena Zygmunt

Data publikacji:
2018-01-02 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Uber i Lyft – czy powinny płacić za użytkowanie dróg?
fot. Hipsta space, lic. CC BY SA 4.0
Przedsiębiorstwa oparte na nowych technologiach coraz odważniej funkcjonują na rynku usług transportowych. Uber i Lyft konkurują z tradycyjnymi korporacjami taksówkarskimi, jednak funkcjonują na innych zasadach, a przy tym uchylają się od obowiązków dotyczących tradycyjnych przewoźników w danym kraju. Stąd nasuwające się pytania: jakie jest ich miejsce w transporcie miejskim i czy miasta powinny wprowadzić dla nich obowiązkowe opłaty drogowe? Tak zrobiono w Sao Paulo.

Rozwój nowych technologii skutkuje powiększającą się ekspansją firm opierających swą działalność na aplikacjach mobilnych. Uber i Lyft są przykładem tego typu przedsiębiorstw. Nie trzeba ich chyba bliżej przedstawiać, bo w większości krajów, w których funkcjonują wzbudzają duże emocje.

Kontrowersje

Działalność Ubera budzi sprzeciw w krajach, w których można korzystać z ich specjalnej aplikacji. Głównie ze strony tradycyjnych korporacji taksówkarskich, które widzą w nich ogromną konkurencję. Taksówkarze zobowiązani są m.in. do: posiadania licencji, szkoleń, zdanego egzaminu potwierdzającego znajomość topografii miasta, posiadania kasy fiskalnej, odprowadzania podatków i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Choć zależy to od kraju, kierowcy Ubera czy Lyfta często nie czują się związani tego typu wymaganiami. Firmy podkreślają, że nie są przewoźnikami taksówkowymi, a jedynie dostarczycielami aplikacji, która łączy klienta i kierowcę. To powoduje, że firma oskarżana jest o niedostosowywanie swojej działalności do jasno określonych przepisów prawnych, czy podatkowych.

„Nowocześni” przewoźnicy chcą działać na własnych zasadach i według własnych reguł, ale każdy kraj posiada konkretne wymogi i przepisy regulujące kwestie przewozu osób. Obchodzenie ich skutkuje protestami oraz wprowadzaniem nowych rozwiązań prawnych.

W Polsce kilka miesięcy temu w wielu dużych miastach odbył się strajk taksówkarzy mający na celu zwrócenie uwagi rządzących na problem z „nowoczesnym” przewoźnikiem, a co za tym idzie wprowadzenie zmian prawnych, regulujących ten sektor.

Na Węgrzech Uber zawiesił swoją działalność, przez wprowadzone prawo, które uniemożliwia swobodne funkcjonowanie przedsiębiorstw tego typu.

W brazylijskim Sao Paulo początkowo zakazano działalności podmiotom typu Uber czy Lyft, jednak dostrzegając nieuchronną popularność aplikacji i usługi, dopuszczono do rynku m.in. Ubera, ale… wprowadzono opłatę za korzystanie z miejskich ulic (wysokość opłaty naliczana jest za pokonaną milę, zależną chociażby od liczby pasażerów czy korki uliczne).

Opłata drogowa wyjściem z sytuacji?

Na razie niewiele miast na świecie na poważnie myśli o pobieraniu opłat za korzystanie z ulic, które w gruncie rzeczy zostały zbudowane z pieniędzy podatników, choć koncepcja nie jest niczym nowym. To pomysł laureata Nagrody Nobla, ekonomisty W. Vickreya, sprzed ponad 50 lat, który uważał, że brak tego typu opłat w transporcie miejskim, to wielkie marnotrawstwo, a władze powinny zacząć przywiązywać większa rolę do szczegółów korzystania z dróg i tym samym przezwyciężać narastające problemy wynikające ze współdzielenia zatłoczonej miejskiej przestrzeni.

Przykłady Ubera czy Lyfta zmuszają miasta do oceny sposobu, w jaki wchodzą w interakcje z sektorem prywatnym. Tym bardziej, że różne formy opłat za korzystanie z infrastruktury – choć nie wprost, za przejazd ulicami – już działają. Opłaty drogowe, ekologiczne, za wjazd do centrum miasta, za emisję spalin itp. to rzeczywistość funkcjonująca w wielu miastach na całym świecie.

Pozytywny efekt?

Warto zaznaczyć, iż działalność Ubera stwarza konkurencję dla tradycyjnych taksówkarzy, która w gruncie rzeczy może być pozytywnym bodźcem dla całej branży. Konkurencja sprawia, że korporacje przewozowe muszą zrewidować swoje podejście i dostosować jakość oferowanych usług do wymagań rynku. Uber mimo, iż chce działać na własnych zasadach może trochę zmienić skostniałą rzeczywistość, która musi się nastawić na nowe technologie. Ograniczanie działalności „nowych” przedsiębiorstw może być niekorzystne, bo zwykle dzięki nim wprowadzane są długo wyczekiwane i nieuchronne zmiany.

Opłaty drogowe? Warto przemyśleć te kwestie, dodatkowo należałoby odpowiedzieć na kilka niezwykle ważnych pytań. Czy opłaty powinny dotyczyć wszystkich pojazdów? Które samochody zapłacą mniej, które więcej? Czy opłaty parkingowe same w sobie nie są już formą opłat drogowych? Co z systemami śledzącymi opłaty, czy nie będą źródłem ewentualnych nadużyć?

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Singapur. Transport publiczny łączy się z Uberem

Komunikacja

Singapur. Transport publiczny łączy się z Uberem

Jakub Dybalski 08 grudnia 2017

Uber przyjęty do UITP

Komunikacja

Uber przyjęty do UITP

Jakub Dybalski 04 grudnia 2017

USA. Czy transport publiczny jest odporny na hakerów?

Komunikacja

USA. Czy transport publiczny jest odporny na hakerów?

Jakub Dybalski 29 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS