Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tunel stał się wiaduktem. Drogowcy przekopali się pod metrem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na Ursynowie trwa budowa tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Budowniczowie z Astaldi przekopali się na pod tunelem I linii metra, gdzie obecnie trwa pogłębianie wykopu. – Takiej operacji jeszcze w Polsce nie było. Tunel metra zamieniliśmy w wiadukt nad przyszłym tunelem obwodnicy – nie zatrzymując ani na chwilę ruchu podziemnej kolejki – podkreśla Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi.

Budowany odkrywkowo tunel Południowej Obwodnicy Warszawy przecina cały Ursynów. Wykonano już ponad 90% ścian szczelinowych. Zdecydowanie najbardziej spektakularne prace trwają w rejonie tunelu I linii metra, obwodnica przebiegać będzie bowiem pod metrem. Budowniczowie musieli odkopać stary tunel metra i przygotować specjalną konstrukcję, zamieniając niejako obiekt w podziemny wiadukt – tak, by wszelkie prace prowadzić bez wstrzymywania ruchu pociągów metra.

Stary tunel metra został obudowany i wzmocniony. – Wykonany został wykop wstępny, następnie powstały barety, na których zostały postawione belki wzmacniające, widoczne po lewej i prawej stronie tunelu metra. Dodatkowo belki są spięte pod tunelem metra. Niektóre barety zostaną jako element ścian szczelinowych części wentylacyjnej tunelu drogowego – opisuje Marcin Tetrych, kierownik działu technicznego.

Tunel metra o szerokości ok. 12 m znajduje się na głębokości ok. 11 m. Budowniczowie drogi muszą zejść do głębokości 21 m, pozostało im jeszcze 7 m. – Trwają prace przy mikropalach, które zabezpieczą cały grunt pod tunelem metra. Kolejnym etapem robót będzie wykonanie uciąglenia belek pod tunelem metra. Wylana musi też zostać żelbetowa płyta denna o grubości ok. metra pod tunelem metra, która będzie stanowiła strop tunelu drogowego. Możemy ją wykonać w nocy, gdy nie jest prowadzony ruch pociągów – mówi Maciej Piela, kierownik robót mostowych. Strop tunelu drogowego nie będzie jednak wprost stanowić oparcia dla obiektu metra. – Tunel kolei podziemnej opiera się na niezależnej konstrukcji, czyli wspomnianych belkach, które są oparte w gruncie na baretach – wskazuje Tetrych.

W następnym etapie uruchomione zostanie odwodnienie, które będzie obniżało poziom wód gruntowych na czas trwania robót. Wykop będzie następnie pogłębiany oraz wykonane zostanie kolejny poziom kotwienia ściany berlińskiej. – Gdy zejdziemy do samego dołu, zostanie wykonana płyta denna i dodatkowo ściana uciąglająca ściany szczelinowe po jednej i drugiej stronie tunelu metra – wskazuje Piela. Roboty ziemne na tym odcinku zakończą się w tym roku. Dalsze prace również, zgodnie z kontraktem, nie mogą wiązać się z przerwami w ruchu metra.

Prowadzenie prac wymaga precyzyjnego i złożonego systemu monitoringu. – Bazujemy na kontroli przemieszczeń. Wewnątrz tunelu metra mamy zainstalowane cztery zrobotyzowane tachimetry, które mierzą ok. 160 różnych punktów pomiarowych, rozłożonych w przekrojach. Jest też ponad 30 zautomatyzowanych szczelinomierzy na każdej z dylatacji tunelu metra. Znajdują się również szczelinomierze manualne na zinwentaryzowanych wcześniej rysach. Robimy też niwelację precyzyjną ok. 130 reperów w podtorzu. Prowadzimy również monitoring geometrii szyn – wylicza Paweł Pitera, odpowiedzialny za monitoring w Astaldi. Pomiary zautomatyzowane są prowadzone 24h siedem dni w tygodniu, natomiast pomiary manualne prowadzone są w nocy, gdy nie jeżdżą pociągu. – Do tej pory nie było żadnych niepokojących wskazań. Małe ruchy są, ale w granicach bezpiecznych granic – podkreśla Paweł Pitera.

Systemem monitorngu objęte są też nowo wykonane obiekty. – W wykonanych przez podporach tunelu i ścianach szczelinowych też jest szereg urządzeń monitorujących – inklinometry, badające przemieszczenia poziome, tensometry, badające naprężenia stali w betonie, ekstensometry, wskazujące zmiany długości baret. Do tego mamy pryzmaty na podparach, w celu kontroli sytuacyjno-wysokościowej. Kontrolujemy też obudowę wykopu, którą tymczasowo stanowi ściana berlińska – mówi Pitera. Kontrolowane są też okoliczne budynki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Park i fontanny nad Południową Obwodnicą Warszawy

Komunikacja

Park i fontanny nad Południową Obwodnicą Warszawy

inf. pras. 13 października 2021

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Park i fontanny nad Południową Obwodnicą Warszawy

Komunikacja

Park i fontanny nad Południową Obwodnicą Warszawy

inf. pras. 13 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5