Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tramwaj z zakwestionowaną dotacją. Ale Kraków nie straci

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-01-14 15:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj z zakwestionowaną dotacją. Ale Kraków nie straci
fot. Martyn Janduła
Kraków nie straci na budowie linii tramwajowej do Małego Płaszowa, gdzie wykonawca dopuścił się nieprawidłowości, stosując gorsze zamienniki materiałów, które nie odpowiadały wymaganiom specyfikacji technicznej. To doprowadziło do zakwestionowania części kosztów w ramach rozliczenia środków unijnych. Dzięki zwiększeniu poziomu dofinansowania MPK nie będzie musiało zwracać pieniędzy.

Przy budowie kolejnego odcinka linii tramwajowej KST na trasie od ronda Grzegórzeckiego do Lipskiej, prowadzonej w latach 2010-2011, doszło do nieprawidłowości. Sprawą zajął się Wydział ds. spraw przestępczości gospodarczej krakowskiej prokuratury. – Zakres przedmiotowy postępowania obejmował czyny osób zaangażowanych w realizację branży drogowej tej inwestycji, polegające m. in. na celowym stosowaniu tańszych materiałów konstrukcyjnych o parametrach technicznych niespełniających szczegółowych wymagań specyfikacji technicznych – wprowadzenie inwestora w błąd, co do parametrów technicznych użytych materiałów budowlanych i ich zgodności ze specyfikacjami technicznymi przedmiotowej inwestycji – przypomina Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków. Prokuratura Okręgowa ustaliła, że MPK straciło kwotę 15 mln zł.

W efekcie nieprawidłowości Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwestionował część kosztów. W sumie za wydatki niekwalifikowane uznano kwotę na poziomie 1 266 535,51 zł. Kraków musi zwrócić 59% tej kwoty.

Ostatecznie jednak MPK nie będzie musiało dopłacać do inwestycji. Ma to związek ze sposobem rozliczania projektu (potrącenie kwoty zwrotu z płatności końcowej) oraz niedawną decyzją CUPT o zwiększeniu poziomu dofinansowania projektu – jeżeli chodzi o koszty kwalifikowane – z 59% do 80%.Po odliczeniu zakwestionowanej przez CUPT kwoty spółka wyjdzie nawet na plus. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na zakup taboru.

Niezależnie od tego MPK zamierza domagać się od wykonawcy – firmy Strabag – zwrotu całej zakwestionowanej kwoty wraz odsetkami. Spółka posiada zabezpieczenie w wysokości 4 659 244 zł na poczet roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi, z którego zamierza skorzystać, jeśli wykonawca nie zapłaci całej żądanej kwoty.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Przestrzeń

Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

Tramwaje Śląskie ruszą z projektem unijnym na przeł. 2016 i 2017 r.?

Prawo & Finanse

Tramwaje Śląskie ruszą z projektem unijnym na przeł. 2016 i 2017 r.?

Witold Urbanowicz 04 marca 2016

Unijne plany Krakowa: Nowe pojazdy i 8 km nowych tras tramwajowych

Prawo & Finanse

Unijne plany Krakowa: Nowe pojazdy i 8 km nowych tras tramwajowych

Witold Urbanowicz 07 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5