Partnerzy serwisu:
Mobilność

Szyłejko (BlaBlaCar): Stawiamy na rozwój platformy multimodalnej: bilety autobusowe, a docelowo także kolejowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

– Firma ma dobra sytuację finansową, niedawno odbyła się kolejna runda finansowania, w której to pozyskaliśmy nowe środki – tym razem 115 milionów dolarów na dalszy rozwój – przede wszystkim oferty multimodalnej, czyli obok wspólnych przejazdów możliwości zakupu biletów autobusowych, a miejmy nadzieję, że i kolejowych. – mówi w rozmowie z Transportem Publicznym, Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar na Polskę.

Mateusz Kieruzal, Transport Publiczny: Jaką liczbę klientów BlaBlaCar obsługuje na rynku polskim, europejskim, ukraińskim czy południowoamerykańskim?

Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar na Polskę: W Polsce obsługujemy ponad 2 miliony aktywnych użytkowników rocznie. Jeśli chodzi o inne kraje – najwięcej użytkowników mamy w Rosji. Brazylia oraz Ukraina to kraje o kilkukrotnie większej liczbie użytkowników niż w Polsce.

Jak często klienci w Polsce korzystają z dzielonych przejazdów?

Mamy bardzo różny profil użytkowników – są tzw. heavy userzy (z ang. osoba, która kupuje dany produkt najczęściej) po stronie kierowców i pasażerów, którzy podróżują BlaBlaCar kilkanaście razy w roku. Mamy też bardziej okazjonalnych użytkowników, którzy używają naszych usług raz na jakiś czas. Uśredniając, mówimy o 2-3 przejazdach w skali roku.

Jak pandemia Covid-19 wpłynęła na działalność BlaBlaCar? Czy w okresie lockdownu oferowane były przejazdy? Jak wygląda sytuacja obecnie?

Choć przejazdy wspólne w Polsce nie były zakazane (jak miało to miejsce na przykład w Rosji) i platforma była cały czas dostępna – ruch spadł naturalnie w okresie marzec-kwiecień 2020 do poziomów bliskiemu zeru. Następnie, w okresie wakacyjnym 2020 odbudował się do sensownych poziomów, a każda kolejna fala pandemii w mniejszym stopniu ograniczała ruch na platformie. Dzisiaj jesteśmy blisko wyników z 2019 roku.

Już w roku 2018 informowaliście, że firma osiągnęła rentowność. Jak wygląda sytuacja finansowa pod koniec 2021 roku?

Firma ma dobrą sytuację finansową, niedawno odbyła się kolejna runda finansowania, w której pozyskaliśmy kolejne środki – tym razem, 115 milionów dolarów na dalszy rozwój – przede wszystkim oferty multimodalnej, czyli obok wspólnych przejazdów możliwości zakupu biletów autobusowych, a niedługo także miejmy nadzieję, że i kolejowych.

A czym zarabia BlaBlaCar będący największą platformą ułatwiającą transport w Europie?

Model biznesowy BlaBlaCar zmieniał się w czasie – jako startup poszukiwaliśmy optymalnego rozwiązania. Zależy też od kraju, w którym operujemy. Niemniej w najbardziej rozwiniętych rynkach, czyli we Francji i Hiszpanii pobieramy prowizję od pasażerów. W Polsce usługa jest na ten moment zdemonetyzowana.

W przypadku przejazdów autobusowych – też zależy to od modelu – w Europie Zachodniej, gdzie oferujemy przejazdy pod własną marką – funkcjonujemy w modelu rozliczeniowym z podwykonawcą, a cała sprzedaż odbywa się za pomocą naszych kanałów dystrybucji. W Europie Centralnej i Wschodniej oraz w Brazylii sprzedajemy bilety autobusowe lokalnych partnerów w ramach zawieranych z nimi umów, gdzie pobieramy prowizję za sprzedaż. Mieści się ona w cenie. Po stronie pasażerskiej nie dodajemy opłat transakcyjnych ponad cenę oferowaną przez partnera – tzn. bilet u nas powinien kosztować nie więcej niż w kasie na dworcu lub u kierowcy.

Obecnie firma wyceniana jest na 2 miliardy dolarów amerykańskich. Od momentu powstania działalności we Francji w 2004 do teraz, co było najważniejsze dla działalności platformy?

Było kilka istotnych momentów w rozwoju firmy. Początkowo platforma zaczynała od modelu B2B (ang. business-to-business - transakcja pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami gospodarczymi) – pomagaliśmy firmom organizować transport dla ich pracowników. Dość szybko jednak doszliśmy do modelu C2C (ang. consumer-to-consumer –konsument do konsumenta; z punktu widzenia e-biznesu transakcje takie obejmują wszelkiego rodzaju interakcje biznesowe pomiędzy konsumentami z wykorzystaniem środków elektronicznej komunikacji), w którym jesteśmy do dzisiaj. Kolejne ważne kroki milowe to z pewnością rozwój platformy na rynki zagraniczne oraz silna ekspansja zarówno organiczna jak i na zasadzie M&A (ang. merger & acquisition – fuzja i przejęcie) na rynkach wschodzących, bardzo perspektywicznych, typu Brazylia czy Rosja. W ostatnim czasie dodałbym rozszerzenie usług o BlaBlaBus w Europie Zachodniej oraz bus marketplace w Europie Centralnej, Wschodniej oraz w Brazylii.

Wprowadzona została ostatnio możliwość rezerwacji biletów na przejazdy autobusowe. W jakimi modelu chcecie funkcjonować w naszym kraju?

Nigdy nie mów nigdy. Na ten moment jednak skupiamy się na współpracy z podmiotami lokalnymi, których mamy przykładowo w Polsce już ponad 100. W Rosji czy na Ukrainie to są setki, jeśli nie tysiące przewoźników. Oferta, którą mamy w Polsce jest szeroka, a tam, gdzie nie ma oferty autobusowej zazwyczaj znajdzie się przejazd wspólny, więc na ten moment jesteśmy zadowoleni.

W jakiej formule chcecie współpracować z przewoźnikami kolejowymi i czy udało się już z jakimiś przewoźnikami kolejowymi porozumieć. Czy rozmawiacie z PKP IC, Polregio, oraz innymi regionalnymi przewoźnikami kolejowymi?


Nie chciałbym zdradzać za wiele, natomiast na ten moment skupiamy się na analizach strategicznych i spodziewałbym się, że początkowo to w krajach Europy Zachodniej najpierw pojawi się ta możliwość, zanim trafi do Polski.

W jaki sposób weryfikujecie oferowane przejazdy? Co w sytuacji, kiedy kierowca po podróży żąda większej kwoty za przejazd niż wyliczyła aplikacja?

Platforma oparta jest na zaufaniu i byciu fair. Pomagamy w taki sposób, że dajemy użytkownikom narzędzia do oceny przejazdu, kierowcy itp. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, które Pan wspomina. W takich sytuacjach pasażer powinien zapłacić tyle ile podano w ogłoszeniu, a z czasem tego typu kierowca – po informacji od pasażera i/lub straci zaufanie wśród pasażerów, albo zostanie przez nas wykluczony ze względu na łamanie regulaminu.

Zdarza się, że kontakt z oferentem przejazdu jest utrudniony. Dopiero po akceptacji przejazdu dostaje się numer kontaktowy. W wiadomościach prywatnych podawany numer telefonu przez chcącego skorzystać z przejazdu jest usuwany. Czy ułatwicie kontakt, gdyż nie zawsze każdy ma włączony Internet, powiadomienia i sprawdza często aplikacje.

W dzisiejszych czasach dostęp do Internetu wydaje się być już czymś powszechnie dostępnym w każdym miejscu. Dbamy o to, aby rezerwacje odbywały się na platformie, a nie drogą prywatną, gdyż tracimy wtedy kontrolę nad jakością i możliwością oceny.

Jakie są plany na przyszłość?

Przede wszystkim rozwój nowych usług – tj. na ten moment bilety autobusowe, miejmy nadzieję, że w niedługiej przyszłości także bilety na pociągi. Stale poprawiamy jakość aplikacji, dodajemy też nowe funkcjonalności w ramach przejazdów wspólnych, przykładowo sugerujemy kierowcy, że na swojej trasie z punktu A do punktu B może pojawić się podróżny także na krótszym odcinku tej trasy i dzięki szybkiemu zjazdowi z autostrady zabierze pasażera na tej części przejazdu, co daje mu dodatkową oszczędność i pomaga pasażerowi, który nie mógł znaleźć przejazdu na tym krótkim odcinku. Myślę też, że w przeciągu następnych kilku lat powinniśmy pojawić się także w kilku nowych krajach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź. Kontrolerzy MPK jak policjanci, będą mieć kamery nasobne

Prawo & Finanse

Łódź. Kontrolerzy MPK jak policjanci, będą mieć kamery nasobne

Daniel Siwak 30 czerwca 2025

Toruń podwyższa ceny biletów

Komunikacja

Toruń podwyższa ceny biletów

MZK Toruń 21 marca 2025

Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź. Kontrolerzy MPK jak policjanci, będą mieć kamery nasobne

Prawo & Finanse

Łódź. Kontrolerzy MPK jak policjanci, będą mieć kamery nasobne

Daniel Siwak 30 czerwca 2025

Toruń podwyższa ceny biletów

Komunikacja

Toruń podwyższa ceny biletów

MZK Toruń 21 marca 2025

Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij