Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szwecja. Transport publiczny bez spalin do 2030 r.? Nie tylko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
28-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szwecja. Transport publiczny bez spalin do 2030 r.? Nie tylko
fot. pixabay.com/pl/brightfreak
– Wcale nie jesteśmy blisko ideału, jeszcze dużo przed nami. A Polska w wielu elementach, np. w kwestii elektromobilnosci, jest daleko przed nami – mówił podczas gdańskiego Kongresu Mobilności Aktywnej Daniel Larsson z Ambasady Szwecji w Polsce.

Larsson pokrótce zwrócił uwagę, jak w Szwecji rozumie się pojęcie zrównoważonej mobilności. A w zależności od miasta, to pojęcie może oznaczać co innego. Przytoczył przykłady Sztokholmu, Goeteborga, Malmoe i Lund, które zaskakująco mocno się od siebie różnią.

– W Szwecji zwracamy uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze w naszym rozumieniu, inteligentne miasto to takie, które umożliwia podejmowanie przez mieszkańców zrównoważonych decyzji – tłumaczył. To oznacza, że miasto nie tyle ma, co do zasady, zmuszać do rezygnacji z auta, ale stworzyć takie warunki, by mieszkańcy mogli uznać, że tak im wygodniej.

– Po drugie uznajemy, że zrównoważona mobilność leży w interesie wszystkich i że to wspólna odpowiedzialność. Bo ochrona przed smogiem czy hałasem to wspólne zadanie – dodawał.

Cztery miasta

Larsson podał przykłady czterech szwedzkich miast, w których działania wyglądają inaczej. – Sztokholm jest największy, tutaj fizycznie ograniczamy możliwość ruchu samochodowego, likwidujemy miejsca parkingowe. Od 2006 r. działa centralna strefa z ograniczonym ruchem, wewnątrz której pracuje ponad 300 tys. osób. Istotnym zadaniem jest takie projektowanie nowych dzielnic, by auto było jak najmniej potrzebne – wymieniał. W efekcie dziś 80 proc. podróży do centrum w godzinach szczytu odbywa się transportem publicznym.

– Malmoe to miasto z bardzo istotnym transportem kolejowym. Z jednej strony dlatego, że składa się z kilku mniejszych miast, z drugiej, istotne jest bliskie połączenie z Kopenhagą, dokąd pociągiem jedzie się 30 minut. Ale w Malmoe warte podkreślenia są dłuższe światła zielone dla pieszych i rowerzystów niż dla aut na skrzyżowaniach – zaznaczył.

– Lund to miasto studenckie i jednocześnie miasto rowerowe, w którym udział tego środka transportu przekracza 30 proc. Już dziś całość transportu publicznego jest tam nisko, lub zeroemisyjna. Ciekawostka jest budowana tam właśnie nowa dzielnica Brunnshog. Zgodnie z planem 2/3 jej mieszkańców ma dojeżdżać do pracy nowym tramwajem, rowerem lub pieszo – wskazywał. Co ciekawe dziś 27 proc. gospodarstw domowych w Lund nie ma auta.

– I wreszcie Goeteborg, czyli szwedzkie samochodowe zagłębie. Tu każdy ma służbowe Volvo – rzucił Larsson, a sala zaśmiała się z żartu, choć prelegent nie wyglądał, jakby żartował. – Tu, w przeciwieństwie do Sztokholmu, nie likwiduje się, a tworzy nowe miejsca parkingowe, ale przeznaczone dla elektromobilności. To tu ruszyła pierwsza linia autobusowa całkowicie elektryczna i tu powstają główne programy pilotażowe z tym związane – tłumaczył.

Jak zrobić elektryczną ciężarówkę

Szwed tłumaczył, że transport zasilany prądem jest uznawany za przyszłość. Zwracał uwagę, że o ile w Polsce prąd jest jednym z droższych w Europie, to w Szwecji jest tani. Więc to tanie „paliwo”. Dodatkowo projekty elektromobilnościowe są w 40-60 proc. dofinansowane przez rząd. – Do 2030 r. wszystkie pojazdy transportu publicznego w tym kraju mają być niezależne od paliw kopalnych – zadeklarował.

Jakie są problemy? – Transport ciężki, towarowy. Na razie nie ma odpowiedniej technologii, by był elektromobilny – stwierdził. Drugim kłopotem jest to, że dziś zaledwie 25 proc. podróży jest tam odbywanych transportem publicznym. Celem jest 50 proc., ale to trudne, bo to kraj gdzie podróże odbywa się da duże odległości. Larsson jest jednak pewien, że to osiągalne.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Raport PAS: jak Polska walczy ze smogiem

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Raport PAS: jak Polska walczy ze smogiem

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5