Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Sztokholm. Citybanan otwarty

Dalej Wstecz
Autor:

Artur Bogdanowicz, jd

Data publikacji:
2017-07-11 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sztokholm. Citybanan otwarty
stacja Odenplan fot. Arild Vagen, lic. CC BY-SA 4.0
Sztokholm. Citybanan otwarty
Sztokholm. Citybanan otwarty
Sztokholm. Citybanan otwarty
Po oficjalnej ceremonii otwarcia w niedzielę, w poniedziałek rano o 5:04 wyruszył w trasę pierwszy pociąg z nowego dworca Sztokholm City. Po ośmiu latach prac otwarto bowiem długo wyczekiwaną trasę Citybanan i Stockholm (Stockholm City Line), czyli sześciokilometrowy tunel między południowym Sztokholmem a Tomteboda.

Między dworcem centralnym i dworcem Södra przez 146 lat ruch pociągów odbywał się jedynie po dwóch torach. Nowe tory kolejki podmiejskiej umożliwią teraz podwojenie przewozów na tym odcinku.

Wybudowanie tunelu było potężnym przedsięwzięciem inżynieryjnym, w czasie którego zginęło pięć osób. Sześć kilometrów podwójnych torów na zelektryfikowanej linii przechodzi przez dwie, nowo wybudowane stacje. Pierwszą z nich jest wspomniana Sztokholm City wybudowana pod istniejącą stacją metra T–Centralen. Druga to stacja Odenplan, która powstała pod stacją metra o tej samej nazwie.

– Stacje są naprawdę ładne i schludne – powiedziała podczas otwarcia minister infrastruktury Anna Johansson. – Nie tylko sama podróż będzie łatwiejsza, ale też oczekiwanie na pociąg będzie przyjemniejsze.

Skorzystają zarówno mieszkańcy Sztokholmu jak i wszyscy, którzy podróżują koleją przez stolicę Szwecji. Pod ziemią kursować będą pociągi lokalne, zaś po starych torach wyłącznie pociągi regionalne, dalekobieżne i towarowe. Do tej pory wszystkie korzystały z naziemnej trasy, która była z tego powodu jednym z najbardziej zakorkowanych „wąskich gardeł” sieci kolejowej.

– Wszyscy pasażerowie kolei w Szwecji będą zadowoleni. Zmniejszy się ryzyko opóźnień, pociągi zyskają na punktualności, w dodatku podróż dalekobieżnym pociągiem będzie wygodniejsza – dodała Johansson, cytowana przez magazyn „Local”, zwracając uwagę na odseparowanie pasażerów dojeżdżających do pracy i udających się w dalsza podróż.

Naziemny odcinek też jednak czeka modernizacja. Dopiero wtedy wykorzystane będą wszystkie możliwości jakie daje nowa trasa. Budowa tunelu kosztowała 16,8 mld koron, czyli 1,75 mld euro. Sfinansowały ją Swedish Transport Administration, Stockholm Transport, SL, miasto i region Sztokholm.

Źródło mapy: openstreetmap, wikimedia commons, CC BY-SA 2.0

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn Zachodni otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

Przestrzeń

Olsztyn Zachodni otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

Martyn Janduła 14 czerwca 2017

Wodzisław Śląski. Nadzieja w szybkiej kolei

Komunikacja

Wodzisław Śląski. Nadzieja w szybkiej kolei

Roman Czubiński 31 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5