Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczecin: Projekt zmian w strefie płatnego parkowania. Brakuje wolnych miejsc

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
17-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczecin: Projekt zmian w strefie płatnego parkowania. Brakuje wolnych miejsc
fot. UM Szczecin
Do biura Rady Miasta wpłynęły dwa projekty uchwał parkingowych: pierwszy zmienia zasady działania i granice Strefy Płatnego Parkowania, drugi dotyczy utworzenia czterech płatnych parkingów niestrzeżonych. Radni Szczecina zajmą się nimi na sesji 22 września. Procedowany pomysł zakłada zmianę struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych na opłaty krótkoterminowe.

Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Optymalny wskaźnik wolnych miejsc w SPP powinien wynosić ok. 20 proc. Tymczasem średnia liczba wolnych miejsc w strefie osiągnęła wartość krytyczną 2,9%. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy.

Proponowane zmiany opierają się na wynikach badania SPP z roku 2018, ankiecie preferencji użytkowników SPP z roku 2019, a także na opiniach mieszkańców Szczecina wyrażonych w korespondencji z Urzędem Miasta oraz spółką NiOL. – Z analizy zebranego materiału wynika, że niezadowalająca rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych – mówi Wojciech Jachim, rzecznik NiOL. – Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy – dodaje.

Projekt przewiduje zmianę struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych – na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnych MobiParking czy SkyCash. W nowym cenniku nie ma abonamentów rocznych. W zamian ma być abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.

Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Proponowana cena: 200 zł Strefa B, 300 zł strefa A. Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy ma wzrosnąć z 96 do 360 zł.

Opłata za pierwszą godzinę w strefie B ma kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8). Projekt przewiduje wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacony postój w wysokości 200 zł (albo 100 zł, jeśli zostanie wniesiona w terminie 7 dni od zawiadomienia o nieopłaconym postoju).

Ze względu na coraz większą liczbę aut hybrydowych zmianie ulegnie stawka za postój takich pojazdów w strefie. Opłata zryczałtowana miesięczna dla właściciela hybrydy, której emisja CO2 nie przekracza 100 g/km ma kosztować 50 zł miesięcznie (do tej pory 10 zł za rok). Ale uwaga: nowe regulacje dotyczą hybryd typu plug-in. Hybrydy samoładujące będą traktowane jak samochody spalinowe. Zgodnie z ustawą o elektromobilności zwolnieni z opłaty za postój w strefie pozostają właściciele samochodów elektrycznych.

Warto pamiętać, że cennik szczecińskiej SPP nie był zmieniany od 2012 roku, a obecnie proponowane ceny nie odbiegają od obowiązujących w innych miastach. Przykładowo opłata za pierwszą godzinę w szczecińskiej strefie B ma kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8). W Lublinie pierwsza godzina w B kosztuje 2,5, w A 3,9 zł. W Poznaniu za pierwszą godzinę w Śródmiejskiej Strefie Parkowania Centrum kierowcy płacą 7 zł, (poza centrum 3,5), we Wrocławiu pierwsza godzina w centrum to 3 zł.

Opłata zerowa i linia autobusowa

Absolutną nowością w szczecińskiej strefie ma być opłata zerowa za pierwsze 15 minut. Z tego przywileju będzie można skorzystać raz dziennie po pobraniu z parkomatu biletu „zerowego” bądź uruchomieniu opłaty „zerowej” za pomocą aplikacji w smartfonie. Pomysł „kwadrans gratis” jest jednym z owoców konsultacji społecznych w sprawie zmian systemu parkowania w Szczecinie, które odbyły się między 13 lipca i 14 sierpnia 2020 roku.

Dwa inne pomysły inspirowane konsultacjami dotyczą komunikacji zbiorowej. Niektórzy uczestnicy konsultacji zwracali uwagę, że ograniczenie indywidualnego transportu samochodowego w centrum powinno iść w parze z usprawnianiem komunikacji miejskiej. – W odpowiedzi na ten postulat przygotujemy na sesję październikową projekt uchwały obniżającej ceny biletów okresowych komunikacji miejskiej – mówi Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. – Jednocześnie w związku z planem uruchomienia nowej linii autobusowej nr 90, która pozwoli wygodnie przemieszczać się w ścisłym centrum miasta, złożymy projekt regulacji w budżecie miasta na 2021 r , która zabezpieczy finansowanie dla tej linii. Mam nadzieję, że takie propozycje zachęcą część kierowców do przesiadania się z samochodów do autobusów i tramwajów – dodaje.



SPP w nowych granicach

Mieszkańcy obszarów graniczących z SPP od dawna domagają się włączenia ich ulic do strefy, bo wielu właścicieli aut, chcąc uniknąć opłat za parkowanie, okupuje miejsca przed ich domami czy lokalami użytkowymi. Propozycja zmiany granic SPP jest odpowiedzią na te postulaty. Pokrywa się też z wnioskami z badania SPP i ulic przyległych, które w roku 2018 wykonała Pracownia Inżynierii Komunikacyjnej z Poznania.

W nowych granicach SPP ma obejmować 142 ulice i place wobec 80 dotychczas. Liczba miejsc postojowych zwiększy się z 6853 do ok. 11,7 tys. Granice strefy w znacznym stopniu pokrywają się z naturalnymi granicami centrum miasta, co uniemożliwi bądź znacznie ograniczy zjawisko nadmiaru zaparkowanych aut wokół strefy. Te naturalne granice to m.in. Park Kasprowicza, Odra, czy ulica Narutowicza, poza którą przeważają funkcje mieszkaniowe.

Powiększenie strefy będzie związane z wymianą parkomatów na nowe (np. będzie można płacić kartą).

Granice proponowanego poszerzenia SPP wyznaczają następujące ulice:
  • Piotra Skargi,
  • Wyzwolenia (od ronda Giedroycia do ul. Malczewskiego),
  • Malczewskiego,
  • Parkowa (od ul. Malczewskiego do ul. Kapitańskiej - Starzyńskiego),
  • Kapitańska,
  • Jana z Kolna (od ul. Kapitańskiej do Nabrzeża Wieleckiego),
  • Nabrzeże Wieleckie,
  • Kolumba (od ul. Nowej do pętli autobusowej za Dworcem PKP),
  • Owocowa,
  • Czarnieckiego,
  • Potulicka (od ul. Czarnieckiego do ul. Narutowicza),
  • Narutowicza,
  • Piastów (od ul. Narutowicza do ul. Ku Słońcu),
  • Ku Słońcu (od ul. Piastów do ronda Pileckiego),
  • Sikorskiego (od ronda Pileckiego do ul. Boh. Warszawy),
  • Warszawy.

Cztery nowe płatne parkingi niestrzeżone

Druga uchwała parkingowa dotyczy utworzenia płatnych parkingów niestrzeżonych (PPN) położonych na terenie Gminy Miasto Szczecin poza drogami publicznymi.

Konkretnie chodzi o cztery nowe lokalizacje:
  • pod Trasą Zamkową (110 miejsc)
  • przy ul. Czarnieckiego (40 miejsc)
  • przy ul. Ogińskiego (25 miejsc)
  • przy ul. Szymanowskiego (50 miejsc).

Parkingi te mają być płatne w godzinach od 8.00 do 17.00 od poniedziałku do piątku w dni robocze. Propozycja zakłada zróżnicowanie opłat, odpowiednio do specyfiki miejsca i oczekiwanego poziomu rotacji aut.

Cennik dla parkingów pod Trasą Zamkową i przy Czarneckiego zakłada w przeliczeniu na godziny opłaty niższe niż w strefie płatnego parkowania: za pierwsze 15 minut – 0,50 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 0,50 zł (czyli 2 zł za godzinę).

Ze względu na duży deficyt miejsc postojowych w rejonie Urzędu Miasta opłata za parkowanie na PPN przy Ogińskiego i Szymanowskiego mają być z kolei wyższe: za pierwsze rozpoczęte 15 minut – 1 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 1 zł (4 zł za godzinę).

Opłaty będzie można wnosić poprzez zakup biletu w parkomacie albo aplikacji mobilnej (Sky Cash, MobiParking). Opłata za postój bez wykupionego biletu, podobnie jak na PPN na Pl. Orła Białego, ma wynosić 200 zł.

Projekty po zaopiniowaniu przez Komisje ds. Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska zostaną poddany głosowaniu na sesji 22 września 2020 roku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Prawo & Finanse

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Przemysław Farsewicz 29 maja 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Skończmy z chaosem parkingowym w miastach turystycznych

Felietony i komentarze

Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania

Mobilność

Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania

Jakub Rösler 02 sierpnia 2021

Zobacz również:

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Prawo & Finanse

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Przemysław Farsewicz 29 maja 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Skończmy z chaosem parkingowym w miastach turystycznych

Felietony i komentarze

Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania

Mobilność

Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania

Jakub Rösler 02 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5