W centrum Szczecina, a dokładniej w ciągu al. Piastów, al. Piłsudskiego oraz ul. Rayskiego powstanie już niebawem 3,5 km nowych pasów ruchu rowerowego. Dzięki temu poruszanie się rowerem po mieście będzie wyraźnie łatwiejsze oraz przyjemniejsze. Założenia do projektu zostały niedawno przedstawione na konferencji prasowej w szczecińskim magistracie. Aktualnie w Szczecinie znajduje się 98 km dróg dla rowerów, jednakże zaledwie 3 km z nich stanowią wyznaczone na jezdni pasy rowerowe i kontrapasy, będące w dodatku rozproszone zarówno w centrum miasta, jak i na jego obrzeżach.
Wytyczenie nowych pasów dla rowerów, pozwoli na ujednolicenie i stworzenie spójnego układu połączeń rowerowych w Szczecinie. Nowe pasy dla rowerów, ponadto będą wpisywały się w planowaną budowę dróg rowerowych w ciągu ul. Ku Słońcu, al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, oraz pl. Żołnierza Polskiego, a także we wprowadzany System Szczecińskiego Roweru Miejskiego – informował niedawno na swojej
stronie internetowej Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Opóźniony SRM – bonus czasowy na budowę dróg rowerowychJak słusznie zauważyliśmy już pod koniec ubiegłego roku na
naszym portalu, zbudowanie spójnej sieci infrastruktury rowerowej w Szczecinie (drogi rowerowe, pasy rowerowe, kontrapasy) będzie sporym, a równocześnie istotnym wyzwaniem dla włodarzy miasta. W budżecie są bowiem zaplanowane tego rodzaju inwestycje (al. Wyzwolenia, pl. Żołnierza, al. Niepodległości, pl. Zwycięstwa, ul. Ku Słońcu), jednak było to zdecydowanie zbyt mało, by można wówczas mówić o jakiejkolwiek spójnej sieci.
„Odnosząc się do zwycięskiego projektu (Szczecińskiego Roweru Miejskiego – wybranego przez mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego -przyp. red.), chcielibyśmy jeszcze raz podkreślić, że dla jego sukcesu niezbędny jest rozwój infrastruktury rowerowej w śródmieściu. Jak pokazują przykłady innych miast, wdrożenie roweru miejskiego może przyspieszyć tworzenie infrastuktury przyjaznej rowerzystom. Naszym zdaniem konieczny jest jej szybki rozwój w Szczecinie zanim SRM zostanie uruchomiony. Istotne jest to, że SRM będzie funkcjonował w centrum miasta gdzie braki w infrastrukturze są największe” - podkreślali w tamtym czasie przedstawiciele Rowerowego Szczecina.
W związku z wniesionym przez firmę Nextbike odwołaniem się od wyników przetargu na budowę systemu SRM, istnieje bardzo realna groźba, że w tym roku systemu roweru miejskiego w Szczecinie nie da się uruchomić – o czym zresztą
niedawno informowaliśmy. Fakt ten zapewne nie ucieszył mieszkańców, niemniej jednak daje miastu szansę na zrealizowanie – wspomnianych na wstępie – najbardziej kluczowych projektów, dotyczących rozwoju sieci infrastruktury rowerowej (przede wszystkim w rejonie centrum miasta)
Ogólny zarys zakładanych zmian w organizacji ruchuW ciągu ul. Rayskiego, planuje się wyznaczenie pasa rowerowego po północnej stronie jezdni o szerokości 1,5 metra, umożliwiającego łatwiejsze skomunikowanie się z pl. Grunwaldzkim. Ponadto, z uwagi na kolizyjność skrzyżowania ul. Mazurskiej z ul. Rayskiego planuje się budowę skrzyżowania o ruchu okrężnym tzw. „minironda” z przejezdną wyspą centralną.
Z kolei w ciągu al. Piłsudskiego oraz wzdłuż niemalże całej al. Piastów zostaną wyznaczone po dwa pasy ruchu ogólnego (o szerokości 3 m.), pasy rowerowe (o szerokości 1,5 metra), a także pas postojowy na jezdni, umożliwiający równoległy postój całego pojazdu na jezdni, bądź – tam gdzie nie jest to fizycznie możliwe – pas postojowy umożliwiający równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.
Celem umożliwienia płynniejszego wjazdu na skrzyżowania projekt przewiduje wprowadzenie trzech pasów ruchu ogólnego bezpośrednio przed skrzyżowaniami. Łącznie tylko w tym zakresie powstanie 3,5 km nowych pasów rowerowych. Dodając do tego planowane pasy rowerowe w ciągu ulic Łukasińskiego oraz Jagiellońskiej, łącznie w roku bieżącym powstać może 5 km pasów i kontrapasów rowerowych.
Projekt przewiduje również korektę lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej oraz wyznaczenie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Co więcej, zmienione zostanie również oznakowanie pionowe oraz poziome.
Korzyści nie tylko dla rowerzystów
Dzięki wprowadzonym, przedstawionym powyżej zmianom ma zatem szansę powstać zalążek spójnych sieci tras rowerowych w rejonie centrum miasta. Rowerzyści będą mogli z większą łatwością oraz znacznie bezpieczniej przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi stacjami Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Skorzystają również wszyscy pozostali posiadacze "dwóch kółek" obecnie z licznymi trudnościami poruszający się po centralnej części miasta. Co więcej, w rezultacie inwestycji uporządkowane zostaną też sprawy związane z ruchem drogowym tj. parkowanie czy bezpieczeństwo pieszych.
Udogodnienia dla rowerzystów ponadto sprawią, że większość osób będzie zachęcona do korzystania z omawianego środka transportu, co może się przełożyć na zmniejszenie ruchu pojazdów w centrum oraz częściowo "odkorkować" miasto. Aby tak się stało przez najbliższe 6-8 miesięcy miasto powinno sprawnie zrealizować znaczną część prezentowanych planów, a następnie odważnie i konsekwentnie dążyć do podejmowania dalszych inwestycji, na bieżąco stosując też niezbędne usprawnienia. Tego rodzaju działania nie wymagają na ogół wiele czasu ani środków; mogą natomiast istotnie usprawnić miejski organizm komunikacyjny, czyniąc go bardziej bezpiecznym i przyjaznym dla użytkowników, a także pozostałych mieszkańców.
Na podstawie informacji ZDiTM Szczecin