Michał Lange
Nazwa systemu | Tabor | Rok uruchomienia systemu | Liczba linii | Łączna długość linii [km] |
TRIMET Bus | autobusy | 1977 | 80 | brak danych |
TRIMET MAX (Metropolitan Area Express) | lekka kolej | 1986 [pierwsza linia] | 4 | 84,4 |
TRIMET WES (Westside Express Service) | kolej podmiejska | 2009 | 1 | 23 |
Portland Streetcar | tramwaje | 2001 [pierwsza linia] | 2 | 11,6 |
Spoglądając na system transportowy prezentowanej aglomeracji, najważniejszym jego elementem, zapewniającym spójność i szeroką dostępność dla pasażerów, jest lekka kolej – TRIMET MAX. Obejmuje aktualnie 4 linie i 85 stacji, komunikując miasta Hillsboro, Gresham, Beaverton i Portland. Lekka kolej miejska (w Polsce określana również mianem szybkiego tramwaju) pomimo iż nie posiada dominującego udziału pod względem liczby przewożonych pasażerów, stanowi wszakże swoisty „kręgosłup komunikacyjny” aglomeracji, względem którego odbywa się rozwój pozostałych elementów systemu transportu zbiorowego. Linie sieci MAX obsługiwane są przez 127 zespołów trakcyjnych. Dostawcą zdecydowanej większości pojazdów (łącznie 101) była niemiecka firma Siemens AG. Pozostała część eksploatowanego parku taborowego wyprodukowana została przez kanadyjskie przedsiębiorstwo Bombardier Transportation.
Idealnym dopełnieniem lekkiej kolei MAX jest linia kolei podmiejskiej WES, w ramach której wykorzystano istniejący towarowy szlak kolejowy. Połączenie o długości ponad 23 km komunikuje miasteczko Wilsonville z dużym węzłem integracyjnym, znajdującym się w Beaverton (docierają tu m.in. dwie linie kolei MAX). Tory linii WES przebiegają równolegle do zatłoczonej autostrady, natomiast składy pasażerskie pokonują trasę w niespełna 30 minut. Podczas godzin szczytu, gdy jeden pociąg opuszcza Wilsonville drugi w tym samym czasie wyrusza w drogę do Beaverton, co gwarantuje częstotliwość, odpowiadającą tutejszym potokom pasażerskim.
Ponadto poczynając od roku 2001 oddano dwie linie tramwajowe (Portland Streetcar), a warto nadmienić iż planowana jest budowa kolejnego połączenia. Jak zatem widać w niezwykle kompleksowy sposób wykorzystane zostały niemalże wszystkie dostępne formy transportu szynowego.
Najdłuższą historię ma w Portland komunikacja autobusowa, niemniej jednak lata jej „świetności” zapoczątkowało utworzenie w roku 1977 Portland Transit Mall – korytarza tranzytowego w formie dwóch równoległych, jednokierunkowych alei położonych po zachodniej stronie miasta. Po dwa z trzech pasów ruchu przeznaczone zostało wyłącznie dla autobusów, zaś począwszy od roku 2009 wzdłuż alei przebiegają również tory, po których kursują dwie z czterech linii lekkiej kolei MAX.
Komunikacja autobusowa obsługuje każdego roku większą część (około 60% ogółu) podróży, odbywanych przez pasażerów środkami transportu, należącymi do systemu zarządzanego przez agencję Tri-Met. Aktualnie przewozy realizowane są na 80 liniach, z których 13 posiada status linii o dużej częstotliwości ("Frequent Service"), co w praktyce oznacza, iż w dni powszednie w porannych i popołudniowych godzinach szczytu autobusy kursują co około 15 minut. Łącznie na wszystkich liniach autobusowych rozlokowanych jest ponad 7000 przystanków. Flota przewoźnika składa się z niemal 650 pojazdów, z czego ponad połowę stanowią autobusy niskopodłogowe.
Kompleksowa integracja gwarantem spójności systemu
System TRIMET Bus jest doskonale zintegrowany z systemami transportu szynowego, bowiem trasy aż 71 z 80 linii łączą przystanki kolei WES, bądź szybkiego tramwaju (MAX) z pozostałą częścią aglomeracji, dokąd nie docierają pociągi. W ten sposób zarówno mieszkańcy przedmieść, jak również mniejszych dzielnic i osiedli Portland mają zapewniony sprawny dojazd do centrum oraz miejsc pracy czy też edukacji.
Istotnym udogodnieniem, dodatkowo zwiększającym dostępność publicznego transportu zbiorowego dla pasażerów, są także liczne parkingi, oferujące kierowcom samochodów osobowych tysiące miejsc parkingowych w ramach systemu Park&Ride. Umożliwiają one sprawną przesiadkę na kolej, bądź tramwaj, znacznie skracając czas podróży do punktu docelowego.
Generalizując, szeroki wachlarz wdrożonych rozwiązań komunikacyjnych, od kilkudziesięciu lat przyczynia się do trwałej zmiany zachowań komunikacyjnych społeczeństwa, zamieszkującego Portland. Pozwala to na stwierdzenie, iż konsekwentnie prowadzona od lat polityka transportowa – oparta na idei zrównoważonej mobilności na obszarach zurbanizowanych – odnosi tu znaczący sukces, stając się tym samym sprawdzonym wzorcem działania dla rozrastających się dziś dynamicznie aglomeracji miejskich.