Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Stwarzanie pozorów płacenia za parkowanie [komentarz]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Stwarzanie pozorów płacenia za parkowanie [komentarz]
fot. meltoner, lic. CC A-SA 3.0
W tle dyskusji na temat podwyżki opłat parkingowych w strefach płatnego parkowania powoli pojawia się kwestia tzw. „abonamentów mieszkańca”, które w niektórych polskich miastach kosztują miesięcznie tyle co godzina parkowania w SPP. A wraz z tym pojawia się też pytanie o wysokość tego typu opłaty, która w żaden sposób nie odzwierciedla realnej wartości zajmowanej przez samochód przestrzeni.

Inspiracją dla niniejszego tekstu stała się informacja o tym, że radni miasta Sopot zdecydują niebawem o podwyżce opłaty za parkowanie w strefie o 30 groszy, a także podwyżce opłaty dodatkowej do 200 zł i wprowadzeniu abonamentów dla mieszkańców strefy. Niby wszystko jest jasne, ale w kontekście tego ostatniego punktu zaskakuje nieco proponowana przez radnych cena. Otóż miesięczny postój samochodu mieszkańca w SPP kosztować ma 5 zł lub ewentualnie 60 zł za cały rok.

W uzasadnieniu projektu uchwały zapisano, że wprowadzenie opłaty „jest konieczne z uwagi na bardzo dużą ilość wydawanych identyfikatorów w stosunku do ilości miejsc postojowych w strefie” oraz że „opłata ma zachęcić mieszkańców do korzystania przez nich ze swoich terenów posesyjnych i tam pozostawiania swoich pojazdów, a nie na terenie SPP”. Ciekawe jak wiele osób zdecyduje się na rezygnację z dodatkowego identyfikatora lub na zastawienie własnego podwórka samochodem po to żeby oszczędzić 5 zł na miesiąc. Opłata jest więc bardzo niska, a jednocześnie budzi u właściciela auta przekonanie, że za miejsce parkingowe już zapłacił. A jak zapłacił, to przecież miejsce powinno dla niego być…

W tym kontekście ciekawe jest też porównanie cen parkingów w nowych inwestycjach deweloperskich z opłatami abonamentowymi. Jak wynika z danych portalu Rynek Pierwotny, średni koszt miejsca parkingowego w hali garażowej warszawskiej inwestycji to ok. 33 000 zł. W Krakowie jest to ok. 32 000, a w Gdańsku 27 000 zł. Biorąc pod uwagę cenę abonamentu mieszkańca w danym mieście, koszt garażu starczyłby na opłacenie go w Gdańsku na okres 225 lat (abonament 120 zł za rok), w Krakowie 266 lat (120 zł za rok), a w stolicy 1100 lat (30 zł za rok). A to tylko zakładając, że nie weźmiemy pod uwagę czynszu za dane miejsce, który przecież trzeba płacić co miesiąc.

Jak więc przekonać ludzi by kupowali parkingi w garażach lub inwestowali w komercyjne abonamenty i tym samym uwalniali przestrzeń publiczną od stojących wszędzie samochodów? Przy tak ogromnych dysproporcjach cenowych na pewno ciężko będzie to zrobić. Zacząć jednak powinno się od merytorycznej oceny opłat abonamentowych mieszkańców SPP i odpowiedzi na pytanie czy tak niskie kwoty jak funkcjonujące w wielu polskich miastach, mają w ogóle jakikolwiek sens.

Więcej o parkowaniu w ścisłych centrach polskich miast przeczytacie w raporcie „Funkcjonowanie przestrzeni parkingowych przy dworcach kolejowych w Polsce”
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5