Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Starachowice. Dzieciom zabrano autobus. Rodzice organizują go sami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
05-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Starachowice. Dzieciom zabrano autobus. Rodzice organizują go sami
fot. ZEC Komunikacja Miejska
W Starachowicach rodzice uczniów mieszkających przy ulicy długiej skrzyknęli się i na własną ręką dogadali się z prywatnym przewoźnikiem, by ten organizował poranny kurs. Od lutego zmienił się tam nie tylko rozkład jazdy – nowy nie zapewnia uczniom dojazdu na pierwszą lekcję – ale cała siatka połączeń autobusowych. Burmistrz tłumaczy, że w nowych warunkach finansowych związanych z podatkiem PIT, było to konieczne.

Nazwa ulicy Długiej w Starachowicach pasuje do jej charakteru. To ciągnący się odcinek, z którego dzieci dojeżdżają do położonych bliżej centrum miasta szkół podstawowych i liceów. Do niedawna ci wsiadający na przystanku „Krańcowa”, by dojechać na 8. rano, mogli skorzystać z autobusów linii 18 o 7.06, 7.21 i 7.38. Autobus przejeżdżał przez kolejne przystanki na Długiej i w ciągu kilkunastu minut podjeżdżał pod szkołę.

Od pierwszego lutego Starachowice przeorganizowały sieć komunikacji miejskiej. Linię 18 w tym rejonie miasta, zastąpiła linia 19, która z „Krańcowej” odjeżdża o 7.03 i 7.58. Rodzice zwracają uwagę, że korzystając z tego pierwszego autobusu dzieci czekałyby na pierwszy dzwonek 40 minut, a gdyby wsiadły w ten drugi, nie zdążą na lekcje.

W efekcie rodzice uczniów postanowili zorganizować transport publiczny… prywatnie. Na razie zorganizowali się na facebooku, porozumieli się z jednym z prywatnych przewoźników busowych, który jest gotowy podjeżdżać na Długą o 7.35, bilet miałby kosztować 2 zł. Z urzędnikami nie udało się porozumieć. Jedna z mam otrzymała odpowiedź od szefa Zakładu Energetyki Cieplnej Marcina Pochecia (ta jednostka dwa lata temu wchłonęła MZK w Starachowicach), z której wynika, że kursy dostosowano do pracy urzędu miasta i dwóch liceów (zaczynają lekcje o 7.45), a więcej kursów „przekracza możliwości techniczne, finansowe, logistyczne i kadrowe naszego zakładu”.

Nowa siatka

Burmistrz Starachowic Marek Materek broni nowego rozkładu i od kilku dni bardzo aktywnie w mediach społecznościowych tłumaczy zmiany. Powód jest podobny, jak wielu innych miastach w Polsce, czyli mniejsze wpływy do budżetów samorządów z racji obniżonego podatku PIT, który nie został w żaden sposób zrekompensowany.

„Do funkcjonowania komunikacji miejskiej w 2020 roku Starachowice dołożą 8,5 mln zł. Gdyby nie zmiany wprowadzone przez miejską spółkę, miasto musiałoby dołożyć w tym roku 9,5 mln zł. Czyli mniej więcej tyle, ile dotychczas rocznie generował budżet środków na inwestycje” – napisał kilka dni temu na Facebooku. Intensywnie przekonuje do biletów elektronicznych, które są tańsze od kupowanych u kierowcy (ceny biletów też wzrosły), sam jeździ autobusami zbierając opinie. Odpowiada na pytania mieszkańców, ale często przeprasza, że autobusu nie będzie.

50-tysięczne Starachowice mają dość gęstą siatkę połączeń autobusowych obsługiwanych przez 44 pojazdy, z funkcjonującą kartą miejską i na bieżąco aktualizowaną stroną internetową. Już na pierwszy rzut oka nie jest to miasto, które traktuje komunikację publiczną jak piąte koło u wozu. Ale zmiany, które wprowadzono kilka dni temu ewidentnie pogorszyły standard obsługi. Od początku lutego funkcjonują tam cztery główne linie oznaczone numerami 0, 2, 3 i 8, które kursują mniej więcej co 20 minut, a w godzinach 5.30–16. w dni powszednie ma to być minimum co 15 minut. Pozostałe linie, a tych jest kilkanaście, mają charakter dowozowy i jeżdżą rzadziej.

Materek i jego urzędnicy przyznają, że z peryferyjnych dzielnic dojechać trudniej, ale rozkłada ręce i tłumaczy, że inaczej budżetu spiąć się nie da. Mieszkańcom, którzy korzystali ze wspomnianej linii nr 18 na jej drugim końcu pokazuje statystyki napełnień autobusów na ostatnich przystankach. Poleca korzystać z innych linii i kursów przewoźników prywatnych.

Droga donikąd

I choć z obniżonymi wpływami z PIT i rosnącymi cenami energii elektrycznej stykają się wszystkie samorządy, trudno nie odnieść wrażenia, że oszczędzanie na komunikacji publicznej – teoretycznie najłatwiejsze, bo to cięcia możliwe do przeprowadzenia z miesiąca na miesiąc – są drogą donikąd. A jedynym efektem może być tylko zniechęcenie i rezygnacja pasażerów, co z biegiem czasu jeszcze pogłębi kryzys. Prostymi cięciami połączeń nie da się poprawić popularności, ani wyniku finansowego komunikacji miejskiej.

Tym bardziej, że o zmianach w Starachowicach zrobiło się głośno kilka dni temu, gdy szef ZEC Komunikacja Miejska tłumaczył Polsatowi, że z racji zmienionych godzin kursujących autobusów, które dziś nijak nie pasują dojeżdżającym do pracy… to zakłady pracy powinny dostosować zmiany do miejskiego rozkładu. - To i tak nie są kursy, z których korzysta 60 osób. Do jednego zakładu jedzie dwóch pasażerów, do innego pięć. Do największego pracodawcy w mieście jeździ około osiemnastu… – tłumaczył nie wyjaśniając, jak chce napełnić autobusy likwidując kursy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5