Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Spokojnie z tym ruchem, czyli po co progi i co to jest Tempo 30

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Spokojnie z tym ruchem, czyli po co progi i co to jest Tempo 30
fot. WU
Uspokajanie ruchu to jedna z metod na zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i przywrócenie miasta mieszkańcom tam, gdzie przestrzeń publiczną tworzy się i dla samochodów, i dla pieszych. Można to robić na wiele sposobów, nie tylko brutalnie ograniczając prędkość.

Kierowca najczęściej dostrzega pieszego 30–40 metrów przed pojazdem. Czas reakcji w nietypowej sytuacji to mniej więcej sekunda. Jeśli więc jedzie z prędkością 70 km/h, zanim w ogóle naciśnie pedał hamulca, przejedzie połowę drogi do pieszego. Hamowanie przy tej prędkości to ponad 20 metrów, w przechodnia uderzy z prędkością ponad 40 km/h, co przeważnie kończy się tragicznie.

Stąd prosty wniosek, że samochody jeżdżące wolniej stanowią mniejsze niebezpieczeństwo dla pieszych. A pieszych będą spotykać, bo coraz częściej władze miast na świecie – powoli także w Polsce – traktują miasto jako przestrzeń dla pieszych, a nie dla samochodów. Zaczęło się w Szwecji (pierwszy był Goeteborg) i Holandii na przełomie lat 60. i 70. W tamtejszych miastach powstał pomysł, by z centrów uczynić strefę wspólną, bez podziału na jezdnie i chodniki, pulsującą życiem, różniącą się od arterii komunikacyjnych równie często pełnych pędzących samochodów, co wręcz przeciwnie – stojących w korkach. Pomysł, będący częścią nurtu urbanistycznego nazywanego „nowym urbanizmem”, z biegiem lat stał się standardem w wielu europejskich miastach. Zyskał popularność w USA i Japonii.

Najprościej wprowadzić ograniczenie prędkości, na co pomstują mieszkańcy Warszawy, którym każe się jeździć 50 km/h. Ale to tylko jeden ze sposobów na zmniejszenie ruchu samochodowego na wybranych ulicach. Bo poza zmuszeniem kierowców do wolniejszej jazdy, celem uspokajania ruchu jest też zniechęcanie ich do tego, by w ogóle siadali za kółkiem. Zamiast tego przesiedli się do autobusu lub wsiedli na rower.

Co poza ograniczeniami prawnymi? O uspokajaniu ruchu trzeba myśleć już projektując drogi. W Polsce od lat chętnie buduje się progi – skutecznie wymuszają zwolnienie i są stosunkowo tanie. Poza tym na niektórych odcinkach, np. na skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych, podnosi się powierzchnię drogi. Budowane są mini ronda, wyspy, szykany czy „bramy wjazdowe” do miejscowości, które wymuszają naciśnięcie hamulca. Gdy już droga istnieje można wyznaczać strefy o ograniczonej prędkości, pewne obszary w ogóle zamykać dla samochodów.

Wzorcową strefę uspokajania ruchu zbudowano w 2010 r. w Puławach. Tzw. „Miasteczko Holenderskie” obejmuje w sumie ponad 6 km dróg każdego rodzaju (projektując uspokajanie ruchu, drogi dzieli się na tranzytowe – przeznaczone dla samochodów, rozprowadzające – łączące strefy mieszkalne z drogami tranzytowymi, na których generalnie nie powinno się jeździć z prędkością przekraczającą 50 km/h, dojazdowe – z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i innymi zastrzeżeniami wobec samochodów oraz strefę zamieszkania, gdzie samochód jest „gościem” i nie powinien przekraczać 10 km/h). Po jej uruchomieniu liczba kolizji spadła o 22 proc., wypadków o 85 proc., a rannych o 92 proc.

Ponieważ korzyści są wyraźne, uspokajanie ruchu będzie się rozwijać. W Warszawie trwają zaawansowane prace nad ustanowieniem strefy Tempo 30 na Muranowie i Nowym Mieście. Taka strefa to węższa jezdnia, więcej miejsc parkingowych, szersze chodniki i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Strefa funkcjonuje już w centrum Poznania. Podobne pomysły są w pozostałych większych miastach, które korzystają z doświadczeń np. Berlina, gdzie na 70 proc. ulic stosuje się takie rozwiązanie.

Ale w Polsce przyjmuje się powoli, bo mieszkańcy wspomnianych dzielnic Warszawy nie chcą ograniczenia prędkości. W czerwcu Rada Osiedla Muranów wypowiedziała się o projekcie negatywnie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5