Partnerzy serwisu:
Mobilność

Southend Pier Railway: Pociągiem po molo

Dalej Wstecz
Autor:

mg

Data publikacji:
01-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Southend Pier Railway: Pociągiem po molo
fot. Jim Linwood
W 160-tysięcznym angielskim mieście Southend-on-Sea funkcjonuje 2-kilometrowa linia spalinowej kolejki wąskotorowej. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż jej trasa w całości przebiega po… morskim molo widokowym.

Southend Pier jest najdłuższym na świecie „rekreacyjnym” (spacerowym) molo na świecie. Liczy sobie 2158 metrów długości i ulokowane jest na morzu, w obrębie estuarium Tamizy. Pierwotnie zostało ono zbudowane w celu umożliwienia pasażerom bezpiecznego opuszczania pokładów statków przypływających z Londynu, bez konieczności zawijania do brzegu i narażania się na wysokie fale przyboju. Molo powstało w 1830 roku – zbudowane wówczas było w całości z drewna. Od 1889 r. jest to konstrukcja metalowa. Molo stanowi atrakcję turystyczną Southend-on-Sea, nic więc dziwnego w tym, że już na początku jego historii zaistniała potrzeba stworzenia sposobu przewozu tych pasażerów, którzy nie mają ochoty na długi, ponad dwukilometrowy spacer.

Pierwotne, drewniane molo obsługiwane było przez tramwaj konny już od 1851 r. Przewoził on nie tylko pasażerów, ale także m.in. pamiątki, posiłki i napoje, które były sprzedawane odwiedzającym Southend Pier. W 1891 r., po zakończeniu budowy metalowej konstrukcji, na całej jej długości powstała trasa tramwaju elektrycznego. System był stopniowo rozbudowywany – 1930 r. molo obsługiwały cztery składy, a każdy z nich liczył siedem wagonów. W 1949 r. tabor został wymieniony na pojazdy przypominające te eksploatowane w londyńskim metrze. Każdy z siedmiowagonowych składów mógł przewieźć do 260 pasażerów i rozwinąć prędkość do 30 km/h. Surowe warunki pogodowe, w których funkcjonowała kolejka dawały jednak o sobie znać. Wilgoć, wiatr i sól morska sprawiały, że infrastruktura szynowa i tabor dotykała korozja oraz częste awarie. Ciągłe naprawy były kosztowne i w 1978 r. podjęto decyzję o zamknięciu kolejki na Southend Pier.

Wywołało to spore protesty, a władze miasta wkrótce przekonały się, że miało to także wpływ na zmniejszone zainteresowanie atrakcją turystyczną ze strony przyjezdnych. W efekcie podjęto decyzję o powrocie kolei na molo w Southend-on-Sea. W 1986 r. uruchomiono uproszczoną, jednotorową linię z mijanką, obsługiwaną przez dwa pociągi spalinowe. W uroczystości otwarcia wzięła udział księżniczka Anna Windsor. Od 1995 r. park taborowy Southend Pier Railway wzbogacił się także o pojedynczy wagon bateryjny i dwa wagony wykorzystywane do prowadzenia prac utrzymaniowych. Kolejka miała pewne problemy z bieżącym funkcjonowaniem od 2005 r., kiedy to ogień strawił część molo (w tym stację końcową) oraz dwa pojazdy techniczne. W pełni wyremontowaną, zmodernizowaną infrastrukturę otwarto ponownie we wrześniu 2009 r.


Kolejka Southend Pier Railway jest własnością władz miejscowego hrabstwa. Po wąskotorowej (rozstaw szyn 914 mm) linii o długości 2,01 km jeżdżą dwa pociągi spalinowe. Linia jest teoretycznie dwutorowa, jednak w bieżącej działalności przewozowej wykorzystywany jest pojedynczy tor (oraz fragment drugiego, stanowiący mijankę). Na trasie znajdują się tylko dwa przystanki – Shore Station (na brzegu, gdzie znajduje się także muzeum poświęcone molo i odnoga linii wiodąca do zaplecza utrzymania taboru) oraz Pier Head Station (na końcu molo). Każdy z nich wyposażony jest w dwa perony – dla wsiadających i wysiadających.

Obecnie linia Southend Pier Railway obsługiwana jest przez dwa pociągi o napędzie spalinowym. Zazwyczaj w ruchu jest jeden – kursuje co pół godziny. Jednak w godzinach szczytu obsada zwiększana jest do dwóch pociągów, a częstotliwość odjazdów zwiększa się do 15 minut. Każdy z nich składa się z pięciu wagonów oraz lokomotywy spalinowej na jednym końcu składu i wagonu sterowniczego (w którym jest przestrzeń pasażerska) na drugim końcu. W istocie są to więc pojazdy typu push-pull – wykorzystanie tej technologii jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę infrastrukturę uniemożliwiającą zawracanie składów. Oba pociągi mają swoje imiona. Pierwszy z nich ochrzczono imieniem i nazwiskiem żyjącego na przełomie XVIII i XIX w. polityka sir Williama Heygate’a, a drugi – XX-wiecznego poety sir Johna Betjemana. Ten ostatni znany był ze swego sentymentu do Southend-on-Sea i samego molo. W mieście popularna jest jego maksyma: „molo to Southend, Southend to molo”…

Southend Pier Railway to ciekawy przykład zastosowania kolei w skali mikro – funkcjonuje ona co prawda jako atrakcja turystyczna, ale również w ograniczonej formie i bez połączenia z innymi środkami transportu stanowi w pełni funkcjonalny układ transportowy. Jej przykład pokazuje, że podobne rozwiązania mają sens nawet w średniej wielkości ośrodkach miejskich (w samym Southend funkcjonuje także funikular – Southend Cliff Railway) – zwłaszcza, jeżeli powiązane są z historią, tradycją i służą lokalnemu rozwojowi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IATA: UE nie powinna faworyzować kolei

Komunikacja

IATA: UE nie powinna faworyzować kolei

Łukasz Malinowski 12 lutego 2023

Transport i budowlanka oczekują „tarczy antywojennej”

Prawo & Finanse

Transport i budowlanka oczekują „tarczy antywojennej”

Roman Czubiński współpraca Simetra 16 marca 2022

Niemcy. Nowy rząd stawia na kolej

Prawo & Finanse

Niemcy. Nowy rząd stawia na kolej

Artur Bogdanowicz, Łukasz Malinowski 04 grudnia 2021

Zobacz również:

IATA: UE nie powinna faworyzować kolei

Komunikacja

IATA: UE nie powinna faworyzować kolei

Łukasz Malinowski 12 lutego 2023

Transport i budowlanka oczekują „tarczy antywojennej”

Prawo & Finanse

Transport i budowlanka oczekują „tarczy antywojennej”

Roman Czubiński współpraca Simetra 16 marca 2022

Niemcy. Nowy rząd stawia na kolej

Prawo & Finanse

Niemcy. Nowy rząd stawia na kolej

Artur Bogdanowicz, Łukasz Malinowski 04 grudnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5