Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Solaris: To był rekordowy rok

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-02-05 15:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris: To był rekordowy rok
fot. Solaris
Firma Solaris Bus & Coach podsumowała dzisiaj (5 lutego) miniony rok. Producent sprzedał łącznie 1302 pojazdy, z czego ponad tysiąc trafiło za granicę. – To najlepszy wynik w historii – mówi wiceprezes Dariusz Michalak.

Solaris ma powody do zadowolenia. Firma sprzedała w mijającym roku łącznie 1302 pojazdy, z czego 1010 wyeksportowano do innych krajów. – To był rekordowy rok pod względem sprzedaży – komentuje Dariusz Michalak, wiceprezes spółki, który de facto nią teraz kieruje. Rynkiem numer jeden wciąż pozostaje Polska. Kolejne pozycje z zostały ajęte kolejno przez: Niemcy (210 autobusów), Serbię (dzięki kontraktowi dla Belgradu – 200 autobusów przegubowych) i Izrael (116 autobusów). Firma jest obecna na 28 rynkach – dwa nowe, które dołączyły w 2013 r., to Turcja i Izrael. Przychody są szacowane na poziomie 1,5 mld zł.

Solaris pozostaje w Polsce niekwestionowanym liderem na rynku autobusów powyżej 8 ton i pozycję tę utrzymuje od jedenastu lat. Firma dostarczyła 287 autobusów i trolejbusów, zgarniając 53% udziałów w rynku. Kolejną pozycję zajmuje Mercedes (113 pojazdów). Na rynku niemieckim Solaris jest na trzecim miejscu – za Mercedesem (Evobusem) i MAN-em.

Wielkie zamówienia zagraniczne

W ubiegłym roku Solaris dostarczył m.in. 10 autobusów Solaris Urbino 12 z przyczepą dla miejskiego przewoźnika w Monachium. – Jeden z tych pojazdów był 2000. pojazdem na rynek niemiecki – podkreśla Zbigniew Palenica, członek zarządu ds. finansów i inwestycji. Producent wygrał też międzynarodowy przetarg na dostawę 200 autobusów przegubowych dla Belgradu. Dostawy, finansowane przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, zakończyły się w listopadzie ub.r.

Spółka skończyła również pierwszy zagraniczny przetarg tramwajowy – pięć dwukierunkowców dla Jeny. Od 11 stycznia br. tramwaje wożą już pasażerów. W zeszłym roku została podpisana umowa na dostawę 18 pojazdów Tramino dla Brunszwiku (zamówienie zostało zwiększone z 15 do 18 sztuk). Dostawy rozpoczną się w tym roku. Solaris, w związku z opóźnieniami w realizacji linii tramwajowej w Olsztynie, na życzenie miasta zmienił harmonogram produkcji, dostosowując go do postępów inwestycji.


fot. Solaris

Solaris podpisał także pierwszy kontrakt autobusowy w Turcji. – Po wielu latach starań udało nam się dostać na rynek turecki, na którym jest instrukcja rządowa, mówiąca o tym, że w zamówieniach publicznych priorytet powinny mieć produkty wytwarzane w Turcji – podkreśla Zbigniew Palenica. Zamówienie na sto sztuk Solarisów Urbino 18 zostanie zrealizowane do marca br. Dzięki współpracy z firmą Škoda Electric udało się dostarczyć 150 trolejbusów do Bułgarii – do Burgas (100 sztuk) i Sofii (50 sztuk). Ponadto 70 autobusów trafiło do Warny. Ubiegły rok to także ogromne zamówienie dla Rygi na 300 autobusów i trolejbusów.

W związku ze zwiększeniem produkcji Solaris zdecydował się rozbudować halę produkcyjną w Środzie Wielkopolskiej dla tramwajów. Nowa powierzchnia tej hali to 4,5 tys. m kw. – koszt inwestycji, 14 mln zł, został pokryty w całości z własnych środków spółki. Producent wylicza, że jest w stanie produkować 50 sztuk rocznie.

Coraz wyższe normy i autobusy elektryczne

Od stycznia tego roku wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażane w silniki spełniające normę Euro 6. Solaris oferuje silniki różnej mocy firm DAF i Cummins. Oprócz tego dostępne są autobusy na sprzężony bądź ciekły gaz ziemny.

Solaris zdecydowanie chce stawiać na pojazdy elektryczne. Jak wskazują przedstawiciele firmy, według założeń białej księgi Komisji Europejskiej w 2050 r. pojazdy dieslowskie z ulic miast mają zostać wyeliminowane całkowicie, a w 2030 r. przynajmniej połowa z nich. – Jeśli mamy osiągnąć odpowiednie nasycenie, to ten proces lada chwila się zacznie. I początek już obserwujemy – mówi Wiesław Cieśla. Jak wskazuje, zaletą takich pojazdów jest duża wydajność oraz oszczędność. Jak pisaliśmy, Solaris oferuje trzy sposoby ładowania: indukcja (najdrożej), plug-in i pantograf.


fot. Solaris

Producent zawarł już umowy na realizację szeregu niewielkich zamówień na autobusy elektryczne. – Rozwój tego rynku przypomina początki Solarisa. Jak Solaris promował nową markę po rozstaniu się z Neoplanem, to pierwsze zamówienia były pojedyncze. Tu jest podobnie. Doświadczamy, w ścisłej współpracy z operatorami, dyskusje o tym, jaką technologię wybrać – mówi Palenica.

Do Klagenfurtu w lipcu 2013 r. trafił jeden 8,9-metrowy pojazd low entry (zasilany plug-in). Brunszwik zamówił pięć pojazdów ładowanych indukcyjnie – jeden Urbino 12 i cztery przegubowe Urbino 18. Dostawy zakończą się w tym roku. Dwie sztuki Urbino 12 (plug-in) trafią w I połowie tego roku do Dusseldorfu. Szwedzkie miasto Vasteras kupiło jeden pojazd 12-metrowy (plug-in), który zostanie dostarczony również przed połową tego roku. W Hamburgu będą natomiast jeździły dwa pojazdy 18,75-metrowe – od 2020 r. miasto chce zaprzestać kupowania diesli. Jak informuje producent, będą one dodatkowo wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg autobusów.

Solaris zapowiedział również premierę nowej generacji pojazdów Urbino, która odbędzie się na jesieni na targach w Hannowerze. Producent zachwala, że pojazd będzie charakteryzował się nową, lżejszą konstrukcją oraz dynamicznym designem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Triumf Solarisa ws. elektryków dla Warszawy. Sąd oddala skargi

Prawo & Finanse

Triumf Solarisa ws. elektryków dla Warszawy. Sąd oddala skargi

Witold Urbanowicz 30 lipca 2014

Solaris dostarczył już 10 tysięcy pojazdów

Komunikacja

Solaris dostarczył już 10 tysięcy pojazdów

Witold Urbanowicz 17 marca 2014

EURO 6 już jest. Kraków czeka na autobusy elektryczne

Komunikacja

EURO 6 już jest. Kraków czeka na autobusy elektryczne

Tomasz Knapik 13 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5