Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnęła przetarg na zakup 42 elektrycznych autobusów. Mimo że na pierwszy rzut oka Irizar zaproponował dostarczenie pojazdów za niższą cenę, to ostatecznie do metropolii dotrą autobusy Solarisa.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) chce kupić 42 nowe autobusy elektryczne dla spółki PKM w Świerklańcu. Zamówienie obejmuje 24 autobusy o długości 12 metrów i 18 pojazdów 18-metrowych czyli przegubowych. Przetarg dotyczy także 25 ładowarek, w tym 21 ładowarek o mocy 2x90 kW oraz 4 ładowarek o mocy 200 kW.
W przetargu wystartowało dwóch oferentów. Mimo że wydawało się, że Irizar złożył tańszą ofertą, to kontrakt trafi jednak do Solarisa. Firma z Bolechowa zaproponowała realizację zadania za 170,9 mln zł brutto. Konkurent zaproponował realizację kontraktu za 152 mln zł, ale netto ze względu na to podmiot zagraniczny. Po doliczeniu podatku oferta nie jest już tak korzystna, bo kontrakt wyniósłby ok 187 mln zł brutto.
Solaris pokonał także konkurenta pod względem takich parametrów jak zużycie energii elektrycznej w przebiegu na 100 km, spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich, spełnienie wymogów homologacji w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu, rozwiązanie techniczne wykonania przedniej szyby autobusu, rozwiązania techniczne wykonania poszycia zewnętrznego autobusu. Tę samą liczbę punktów oferenci otrzymali za warunek spełnienia wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności, rodzaj gazu zastosowanego w układzie klimatyzacji, rodzaj zabudowy silnika elektrycznego, rozwiązania techniczne przedniego zawieszenia, pojemność magazynu energii elektrycznej, ilość i rozmieszczenie gniazd systemu CCS do przewodowego ładowania autobusu, wyposażenie autobusów w moduły zdalnej diagnozy, rozwiązanie techniczne wykonania poszycia ściany przedniej i tylnej. Irizar okazał się lepszy wyłącznie w kwestii całkowitej liczby miejsc dla pasażerów stojących i siedzących. Obaj producenci zadeklarowali wydłużenie gwarancji na cały pojazd do 60 miesięcy. Ostatecznie to oferta Solarisa została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na autobusy elektryczne.
Zamawiający w przetargu wskazał, że autobusy 12-metrowe mają mieć napęd elektryczny o mocy co najmniej 160 kW i magazyn energii o pojemności co najmniej 400 kWh, a 18-metrowe mają posiadać napęd o mocy 240 kW i magazyn energii o pojemności 530 kWh. Termin realizacji zamówienia ustalono na 22 maja 2026 r. Zakup będzie finansowany z funduszy unijnych z Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu HYDROGEN GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II.
Autobusy 12-metrowe kupowane są pod kątem obsługi linii: 80, M102, M107, M14, M16, M116, 750, 780 i 168. Z kolei autobusy 18-metrowe mają obsługiwać linie: M3, M102, M28, 5, 114 i 129.
Przypomnijmy, że już wcześniej GZM prowadziła
przetarg na zakup 31 elektrycznych autobusów i uruchomienie 20 ładowarek, które w pierwszej połowie 2026 r. trafią do PKM Gliwice, Katowice, Sosnowiec i Świerklaniec. Zakup ma dotyczyć 15 sztuk o długości 12 metrów oraz 16 sztuk o długości 18 metrów. O kontrakt starali się także Solaris i Irizar. Przetarg rozstrzygnięto na korzyść nieznacznie tańszej oferty firmy Irizar, która zaoferowała, że wyprodukuje i dostarczy autobusy za 133,7 mln zł. Solarisa zaproponował cenę 139 mln zł brutto. Autobusy powinny zostać dostarczone mniej więcej za rok – do 30 kwietnia 2026 roku.