Właśnie dowiedzieliśmy się, że pociągi metropolitalne do Polic w ramach SKM Szczecin pojadą nie w grudniu 2025, a w czerwcu 2026 roku. Na osłodę pasażerom pozostaje wspólny bilet okresowy na komunikację miejską w Szczecinie i pociągi regionalne w aglomeracji, który rusza już od 1 września. Na razie nie wiadomo kiedy integracja obejmie też bilety jednorazowe.
Dzisiaj, 28 sierpnia, odbyła się konferencja prasowa dotycząca wprowadzenia wspólnego biletu okresowego w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Rozwiązanie obejmuje komunikację miejską organizowaną przez gminę Miasto Szczecin (w jej sieć wchodzą Szczecin, Police czy Dobra Szczecińska), a także komunikacja miejska w Stargardzie, Gryfinie oraz Goleniowe, choć w obu ostatnich miejscowościach kursy autobusów są bezpłatne.
Integracja na razie dla biletów okresowych
O szczegółach wspólnego biletu
pisaliśmy kilka tygodni temu. Wspólny bilet na komunikację miejską organizowaną przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego oraz połączenia kolejowe na tym obszarze (Strefa A) ma kosztować 152 złote w przypadku biletu normalnego. Zdecydowanie ważniejszy jest jednak bilet na Strefę AB obejmujący komunikację miejską organizowaną przez ZDiTM Szczecin oraz cały obszar kolejowy projektu SKM. Bilet normalny w tej wersji ma kosztować 250 złotych. Więcej o pozostałych wariantach integracji biletowej
można przeczytać tutaj.Jak na razie wprowadzone rozwiązanie obejmuje tylko bilety okresowe, miesięczne. Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego a więc lidera projektu mówi nam, że w tym momencie trudno określić kiedy rozwiązanie obejmie także inne rodzaje biletów, np. jednorazowe – Najpóźniej stanie się to do dnia uruchomienia przewozów w ramach SKM w pełnym zakresie, a więc po starcie pociągów na linii nr 406 w kierunku Polic – informuje Walaszkowski.
Do Polic jeszcze później niż zakładano
Roman Walaszkowski przekazał nam także, że aktualnie prace infrastrukturalne przy modernizacji linii nr 406 w kierunku Polic toczą się bez opóźnień, a prace budowlane mają zakończyć się zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, a
więc w grudniu 2025 roku. Później będzie trwała certyfikacja nowej infrastruktury co oznacza, że pociągi pasażerskie do Polic pojadą dopiero w czerwcu 2026 roku, a więc trzy i pół roku później niż wstępnie zakładano. W ostatnich miesiącach
przekazywano jednak, że pociągi dotrą do Polic już pod koniec 2025 roku. Projekt łapie więc kolejne opóźnienie i to na najważniejszym odcinku, obejmującym swoim oddziaływaniem sporą część Szczecina (na tej linii w granicach miasta zaplanowano aż 15 przystanków, od Pomorzan aż do Skolwina),
na co zresztą wskazywał na naszych łamach prezydent Szczecina, Piotr Krzystek.
Modernizacja linii nr 406 to największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna będąca częścią projektu uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, ale poza nią prace obejmują także budowę nowych i modernizację obecnych przystanków na liniach w kierunku Stargardu, Gryfina oraz Goleniowa. Jak mówi Roman Walaszkowski, w ramach tych prac powstały już wszystkie zupełnie nowe przystanki, między
innymi przystanek na Łasztowni, oddany do użytku kilka tygodni temu, zbudowany w otoczeniu powstających budynków wielorodzinnych.
Nie tylko przystanki, ale i dodatkowe kursy oraz węzły integracyjne
Projekt SKM Szczecin to nie tylko wspólny bilet oraz działania związane z liniami kolejowymi. Samorządy tworzące projekt wykonały już węzły integracyjne (najczęściej w postaci parkingów - dla aut i rowerów oraz zatok autobusowych) przy przystankach kolejowych a od marca bieżącego roku
uruchomiono też pierwszą fazę przewozów metropolitalnych, jak na razie do Gryfina, Goleniowa (oraz portu lotniczego Szczecin-Goleniów) oraz Stargardu.