Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Siemens z rowerem miejskim i inteligentnymi rozwiązaniami dla aglomeracji [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Nowym obszarem zainteresowania Siemensa jest rower miejski. We współpracy z portugalską firmą Orbita Siemens przygotował kompleksowy system wypożyczalni dla Lizbony. Nim i nie tylko nim chwalił się podczas targów Intertraffic w Amsterdamie.

Siemens pokazał na nich naprawdę wiele. Cała wystawa, zajmująca pokaźny obszar jednej z hal, poświęcona była organizacji transportu przyszłości. Miała zapewnić oglądających, że Siemens jest globalnym liderem pod względem inteligentnych rozwiązań, pomagających zarządzać transportem w miastach i poza nim, a także proponującym konkretne rozwiązania techniczne, najczęściej we współpracy z lokalnymi producentami. Przy tym wszystkim nie bez znaczenia jest gigantyczne doświadczenie Siemensa we wdrażaniu rozwiązań elektrycznych.

Inteligentny rower miejski ma pomóc w walce z korkami

Stąd obecność Siemensa w dość wąskim gronie twórców systemu roweru miejskiego. We współpracy z portugalską Orbitą, wywodząca się z Niemiec firma, zaprezentowała kompletny system wypożyczalni, który już działa w Lizbonie. 

Siemens potraktował rower miejski jako nieodłączny element nowoczesnej i dbającej o powietrze metropolii. Opracował system, który ma maksymalnie służyć użytkownikowi, ale przede wszystkim zbierać parametry rowerów, rejestrować trasy przejazdów. Siemens zbierając dane ma więc możliwość ingerencji w system, opracowania wniosków z jego działania. W warstwie podstawowej wie też sporo na temat kondycji każdego roweru, może błyskawicznie reagować na sytuacje, w której na stacji brakuje rowerów.

W tym celu działa opracowane przez Siemensa centrum monitoringu systemu, gdzie na bieżąco można reagować na sytuacje losowe i tendencje stałe. W praktyce możliwe jest np. obniżenie opłat (oczywiście w porozumieniu z miastem) za korzystanie z roweru miejskiego lub zupełne ich zniesienie, gdy poziom zanieczyszczenia powietrza osiągnie poziom krytyczny. Co ciekawe – każda ze stacji natychmiast podaje do centrali takie dane, jak ilość wypożyczonych rowerów i ich stan, podgląd na wykorzystanie stacji, a nawet temperatura powietrza i jego wilgotność. W przypadku rowerów elektrycznych – stacja na bieżąco oceni, jakie jest naładowanie baterii roweru. Możliwe jest nawet zdalne włączenie alarmu na stacji, w przypadku, gdy stwierdzi się próbę kradzieży roweru… Oczywiście, dane zebrane przez Siemensa bardzo pomogą miastu w ewentualnej decyzji o rozwoju systemu. Kierunek działań rozwojowych będzie jasno określony na podstawie zebranych informacji.

Portugalska Orbita była odpowiedzialna za budowę, w porozumieniu z Siemensem, 1410 rowerów, 140 stacji i 2638 punktów dokujących na nich. Z kolei Siemensowi przypadło w udziale utrzymanie rowerów (w części elektrycznych) i stacji oraz zarządzanie opisanym wyżej systemem.

Powstaje nowy inteligentny przemysł zarządzania infrastrukturą

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że system zarządzania rowerem miejskim Siemensa stanie się produktem oferowanym także innym miastom, we współpracy z rozmaitymi partnerami dostarczającymi urządzenia dokujące i rowery. Ta część koncernu Siemens, po wydzieleniu kolejowej działki Siemensa i połączeniu jej z Alstomem, będzie z pewnością mocno rozwijana.

Zarządzanie ruchem staje się intratnym biznesem, którego perspektywy rozwoju są olbrzymie a zyski z niego – porównywalne z efektami realizacji potężnych inwestycji drogowych. Tym bardziej, że w bardzo wielu miejscach na nowe inwestycje infrastrukturalne brakuje już miejsca, a przestrzeń dla pieszych, rowerzystów, komunikacji publicznej czy nawet aut, można znaleźć wyłącznie poprzez jej organizację w sposób „miękki”. Czyli za pomocą inteligentnych rozwiązań porządkujących ruch.

Autobusy elektryczne w obszarze zainteresowania Siemensa

Siemens pozostaje blisko e-mobliności i choć własnych autobusów raczej produkować nie będzie, to właśnie opracował bardzo wydajny system ładowania autobusów elektrycznych. Chwali się posiadaniem „miękkiego” know-how w takim projektowaniu sieci elektrycznych autobusów, które nie pozostawią miejsca na przypadkowość, znaną choćby z polskich prób wprowadzenia e-busów na ulice miast, często niepopartych głęboką analizą i doświadczeniem. Jest więc w stanie sprzedać, w porozumieniu z producentem taboru, dopracowany i gotowy do działania system, który w dodatku może też obsługiwać.

Ta logika działania jest podobna do metod działania koncernu z początku XX-wieku, kiedy Siemens odpowiedzialny był za dostawy kompletnych systemów tramwajowych, a nie tylko infrastruktury, metod zarządzania, czy taboru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Niemcy: Siemens z kontraktem na 57 Desiro HC i Mireo

Komunikacja

Niemcy: Siemens z kontraktem na 57 Desiro HC i Mireo

inf. pras oprac. JM 24 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Niemcy: Siemens z kontraktem na 57 Desiro HC i Mireo

Komunikacja

Niemcy: Siemens z kontraktem na 57 Desiro HC i Mireo

inf. pras oprac. JM 24 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5