Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Siedlce z planem transportowym. Zyskają pasażerowie autobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2014-09-15 14:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Siedlce z planem transportowym. Zyskają pasażerowie autobusów
fot. Janusz J, lic. CC BY-SA 3.0ul. Sienkiewicza w Siedlcach
Siedlecka rada miasta przyjęła plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu. Dokument zakłada kilka istotnych kierunków, których obranie może znacząco przyczynić się do poprawy jakości transportu na terenie miasta i sąsiednich gmin. Plan stworzono również z myślą o wpasowanie planu w koncepcję transportową dla całego województwa.

Władze miasta już dawno temu ogłosiły przetarg na opracowanie planu transportowego. Dokument był gotowy do publicznego wyłożenia w grudniu 2012 roku, jednak w międzyczasie zmieniły się zasady dofinansowywania dopłat do przejazdów na podstawie biletów ulgowych. Do tej pory w pokrywaniu kosztów takich przejazdów partycypował marszałek. Teraz ten obowiązek ciąży na miastu i na gminach, do których dojeżdżają autobusy miejskiego przewoźnika. A w związku z tym do planu trzeba było wprowadzić poprawki obejmujące kwestię finansowania transportu miejskiego.

Czynnik motywacji mieszkańców

Układ urbanistyczny miasta co prawda nie pozwala na wprowadzanie sprawdzonych i coraz bardziej popularnych w innych miastach rozwiązań (np. w postaci buspasów), ale w świetle przyjętego planu transportowego są inne rozwiązania dla Siedlec, które mogą spowodować ograniczenie ruchu samochodów i przesiadanie się pasażerów do komunikacji zbiorowej, zo zresztą jest jednym z założeń dokumentu.

- Plan zakłada zarówno rozwój transportu pod kątem zapotrzebowania na świadczenie usług transportu zbiorowego (a więc badanie popytu na przewozy na terenie miasta i gmin), jak też możliwości infrastrukturalne. Musimy być gotowi na to, że nie wszystko da się na naszym terenie zrealizować. Mamy świadomość, że od wielu lat mieszkańcy preferują pojazdy prywatne i w tę stronę zmierza ten dokument, aby określić kierunki, jakie należy podjąć, by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu miejskiego - mówi koordynatorka prac nad planem transportowym dla Siedlec - Joanna Skolimowska-Szpura.

Mniej aut w centrum

Wśród najważniejszych założeń prezentowanych w dokumencie, jest dokończenie budowy sieci dróg obwodowych dla miasta. Na mapie połączeń drogowych część tej sieci została już wykonana. Wciąż brakuje jednak kilku odcinków, które w perspektywie kolejnych lat mają zostać wybudowane. A to pozwoli na wykonanie kolejnych kroków, w tym na stopniowe ograniczanie ruchu aut osobowych na głównych ulicach miasta - w tym na ulicy Piłsudskiego i jednocześnie kierowanie ich na trasy poza centrum. Z tym działaniem ściśle wiąże się zaproponowana już wiele lat temu odbudowa osiemnastowiecznej dzwonnicy (dawnej bramy wjazdowej do miasta), która została w czasie II wojny światowej częściowo zniszczona, a której odbudowa w znaczącym stopniu ograniczyłaby ruch aut w kierunku wschód - zachód w ciągu Piłsudskiego – Starowiejska.

Zielone światło dla autobusów i rowerów

Mniej aut w centrum oznacza same korzyści dla pasażerów komunikacji miejskiej. Ulice, które zostałyby zamknięte dla samochodów osobowych, byłyby oczywiście obsługiwane przez miejskie autobusy oraz taksówki. Coraz więcej w ratuszu mówi się także o udostępnieniu ulic rowerzystom, którzy swobodnie mogliby korzystać z dróg niedostępnych dla samochodów osobowych. To również duża zmiana, ponieważ przez długi czas w ścisłym centrum miasta nie było ani jednej ścieżki rowerowej. W tej chwili powstaje ścieżka w ciągu ulicy 3 Maja, która tymczasowo poprawi sytuację rowerzystów.

W czasie konsultacji społecznych planu wpłynęło kilka uwag ze strony mieszkańców. Jedna z nich dotyczyła wprowadzenia systemu taryfowo-biletowego umożliwiającego podróż z przesiadkami na terenie miasta. Uwaga została uwzględniona i doprecyzowano w planie zapis w tej kwestii, a w kolejnych miesiącach ruszą prace modyfikujące system biletowy.

Ważny punkt na mapie Mazowsza

W plan transportowy dla Siedlec wpisane jest również stworzenie w mieście centrum przesiadkowego o znaczeniu ponadregionalnym. Miasto sąsiaduje z drogą krajową nr 2, a przez centrum Siedlec przebiega linia kolejowa E20, będąca paneuropejskim korytarzem transportowym. Plan zawiera zapis o zlokalizowaniu w sąsiedztwie stacji przesiadkowego centrum, które ma również zostać wpisane do planu transportowego dla całego województwa. Władze Siedlec poczyniły już pierwszy krok ku stworzeniu centrum. W listopadzie 2013 roku zorganizowano spotkanie informujące o projekcie budowy centrum dla potencjalnych podmiotów zainteresowanych udziałem w inwestycji.

Plan transportowy dla Siedlec będzie obowiązywał do 2022 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. Nowy plan transportowy - rewolucja w komunikacji?

Komunikacja

Łódź. Nowy plan transportowy - rewolucja w komunikacji?

Roman Czubiński 12 września 2014

Kujawsko-pomorskie. Nie będzie likwidacji linii kolejowych

Komunikacja

Kujawsko-pomorskie. Nie będzie likwidacji linii kolejowych

Paweł Rydzyński 10 września 2014

Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej

Komunikacja

Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej

Paweł Rydzyński 01 września 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5