Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Leszek Ruta

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?
Astrorek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Dobrze, że autor tej publikacji postawił znak zapytania. Bo czy rzeczywiście spadła liczba pasażerów komunikacji publicznej?

Nie mam wątpliwości, że jeżeli chodzi o I strefę, to jest to statystyczny spadek sprzedaży biletów, a nie pasażerów w związku z nową taryfą obowiązującą od 1 stycznia 2013 r. Pasażerowie skorzystali z możliwości kupienia dwóch kontraktów po „starej cenie” w grudniu. Sprzedaż w grudniu 2012 r. w porównaniu do grudnia 2011 r. wzrosła o 645%, i dotyczyło to głównie kontaktów 90-dniowych.

Przejściowy wpływ na spadek przejazdów w I strefie miały długotrwałe ograniczenia w kursowaniu I linii metra. W tej chwili ZTM w I strefie notuje wzrost liczby linii „przeciążonych”, wymagających wzmocnienia ze względu na dużą liczbę pasażerów, szczególnie w czasie porannego szczytu, według mojej oceny należałoby wzmocnić kilkanaście linii, co najmniej 40 autobusami i kilkunastoma tramwajami, pytanie tylko skąd je wziąć. Remont Mostu Grota tylko wzmacnia tę tendencję, co widać w autobusach i tramwajach z Bródna i Targówka.

Gorsza sytuacja jest w II strefie. Tutaj niestety tendencja spadku ilości pasażerów jest zauważalna i bez radykalnych działań będzie się pogłębiać. Podstawowy wpływ na to ma katastrofalna sytuacja na kolei. Przedłużające się remonty linii /w szczególności linia wołomińska i grodziska/, „wysyp” awarii dezorganizujących ruch i powodujących duże opóźnienia pociągów powoduje odpływ pasażerów. Darmowa autostrada zachęca mieszkańców okolic Grodziska, Pruszkowa, Błonia do przesiadki na własny samochód. Dodatkowo brak oferty „wspólnego biletu” na linii wołomińskiej spowodował spadek sprzedaży biletów ZTM.

Co robić? Wydaje się po pierwsze, że wyczerpała się formuła prostego podziału w taryfie na strefę miejską i podmiejską. Przydałby się podział na co najmniej trzy strefy, a może i więcej. Ponadto nie ułatwia sprawy, brak systemowego rozwiązania finansowania komunikacji publicznej w aglomeracjach. Potrzebne są ustawowe zmiany legislacyjne, ustawa metropolitarna lub aktualizacja ustawy o transporcie publicznym wprowadzająca obowiązek tworzenia związków komunikacyjnych.

A może jeszcze dalej idące zmiany – podział zbankrutowanego województwa mazowieckiego na dwie równorzędne jednostki-województwo stołeczne warszawskie oraz województwo mazowieckie ze stolicą w Płocku lub Radomiu . Takie rozwiązania funkcjonują w rozwiniętych krajach UE – Niemcy, Francja, Hiszpania. Bardzo ułatwiłoby to organizację komunikacji publicznej, ale nie tylko. Zapewniłoby właściwe finansowanie transportu, w tym również kolei. Ciężar finansowania zostałby rozłożony równomiernie na wszystkie samorządy, uwzględniał ich zamożność i liczbę mieszkańców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5