Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rower czy samochód – co jest bardziej sezonowe?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rower czy samochód – co jest bardziej sezonowe?
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Mroźna pogoda utrzymująca się w Polsce od kilku tygodni to świetny pretekst do porównania dwóch środków transportu – roweru i samochodu – w kontekście sezonowości. Który z nich jest bardziej podatny na kaprysy aury?

Cykliści jeżdżący zimą wciąż stanowią w naszym kraju pewnego rodzaju ciekawostkę przyrodniczą. Jednoślady traktujemy jako coś sezonowego. Zarzut odnośnie sezonowości roweru pada zazwyczaj ze strony osób na co dzień korzystających z samochodu. Kierowcy są dużo bardziej skłonni postrzegać auta za pojazdy całoroczne, zaś jednoślady za zabawkę, która jest dobra tylko na wiosnę i lato, natomiast zimą przegrywa z czterema kółkami. Czy taki pogląd jest słuszny? Niekoniecznie.

Pogodoodporność

Istnieje kilka diametralnych różnic w użytkowaniu rowerów i samochodów w kontekście pogody. Na czym polegają?

Rower nie wymaga odśnieżania ani rozmrażania szyb.

Czynnością, jakiej dokonują kierowcy po każdych opadach śniegu, jest odśnieżenie samochodu, które nierozerwalnie wiąże się z wydłużeniem czasu podróży liczonym od drzwi do drzwi. Kierowca, nie chcąc się spóźnić, musi wyjść z domu nieco wcześniej. Zgarnięcie białego puchu z karoserii i szyb oraz konieczność odparowania tych ostatnich (z zaparowanymi jeździć nie wolno) zawsze zajmuje co najmniej kilka minut.
Powyższe problemy rowerzystom pozostają nieznane. Cyklista po prostu wsiada i jedzie, czasami jedynie odgarnąwszy dłonią śnieg zalegający na siodełku.

Cykliści nie muszą martwić się o to, czy ich pojazd uda się uruchomić.

Do kolejnej zimowej bolączki kierowców należą problemy z uruchomieniem samochodu, jakich doświadczają przy nieco większych mrozach. Cyrku odbywającego się po nieudanej próbie włączenia silnika można tylko współczuć. Dzwonienie do szefa, którego trzeba poinformować o spóźnieniu do pracy, proszenie o pomoc sąsiadów lub znajomych, gorączkowe wzywanie taksówki lub wyszukiwanie najbliższych połączeń autobusowych... naprawdę można dostać szewskiej pasji.
Czy na podobne kłopoty narażeni są rowerzyści? Oczywiście, że nie. Chyba nie muszę tłumaczyć, dlaczego.

Rower nie stoi w zimowych korkach.

Media rok w rok informują o gigantycznych zatorach spowodowanych śnieżycami. Lub raczej tym, że spora część właścicieli aut w trakcie opadów białego puchu zapomina, że nie wjeżdża się na skrzyżowanie, jeśli za nim nie ma możliwości kontynuowania jazdy (to nic, że pali się zielone), a droga hamowania na zaśnieżonej powierzchni ulega znacznemu wydłużeniu.

Mamy zatem zatory. Kierowcy stoją w nich nawet po kilka godzin. Co robi rowerzysta? Ano przejeżdża, bo dzięki mobilności dwóch kółek zawsze znajdzie taki czy inny sposób na dotarcie do celu.

Cyklista nie musi odśnieżać parkingu ani wypychać zeń swojego pojazdu.

Kolejny sztandarowy widok każdej zimy stanowią osoby zgarniające łopatami zaspy z parkingu oraz wypychające auto, które zakopało się w śniegu lub nie może złapać przyczepności na lodzie. Obie sytuacje oznaczają straty czasowe w podróży. Druga dodatkowo wiąże się z koniecznością proszenia o pomoc przypadkowych osób. Żeby było śmieszniej, tymi osobami często są rowerzyści, którzy beztrosko jadą przed siebie, nie doświadczając żadnego z wymienionych wyżej kłopotów.

Części rowerowe są tanie, a obowiązek zmiany opon w rowerze na zimowe nie istnieje.

Do wszystkich powyższych punktów dochodzi fakt, że cykliści nie muszą martwić się jeżdżeniem co pół roku do serwisu na wymianę opon. Ponoszą także dużo mniejsze koszty związane z wymianą zniszczonych przez solno-błotną breję elementów pojazdu. Kupno nowego łańcucha i kasety (zakładając, że ktoś nie posiada roweru miejskiego z osłoniętym napędem) zawsze wychodzi znacznie taniej, niż wymiana podzespołów samochodowych.

Sezonowy jest samochód, a nie rower

Na podstawie powyższej wyliczanki widać, że wbrew powszechnie utartym przekonaniom rower jest środkiem transportu dużo mniej sezonowym, niż samochód.

Oczywiście, przeciwnicy takiej tezy zaraz wspomną o ciepłej, komfortowej kabinie, jakiej dwa kółka nie mają. To zrozumiałe. Trudno oczekiwać, aby ktoś, kto jazdy rowerem zimą nigdy nie próbował posiadł tajemną wiedzę odnośnie tego, że wszystko jest kwestią odpowiedniego ubioru. Zimowi rowerzyści wiedzą, co założyć. Dla nich wsiadanie na dwa kółka przy padającym śniegu i trzaskającym mrozie nie stanowi przejawu heroizmu. Będą jeździć dalej, na przekór stereotypom oraz policji otwarcie nawołującej do pozostawienia roweru w domu, bo „zima nie jest dobrą porą dla jednośladów”. Może chcesz do nich dołączyć? Nie pożałujesz.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5