Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PSI: Dostawca systemów IT musi być doradcą zamawiającego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PSI: Dostawca systemów IT musi być doradcą zamawiającego
Fot. Witold UrbanowiczFranowo
Systemy informacji pasażerskiej, zarządzania flotą przewoźników i zajezdniami oraz systemy dyspozytorskie nadzorujące na bieżąco ruch pojazdów – to narzędzia, które organizują i usprawniają pracę przedsiębiorstw transportu publicznego. Ale nie jest sztuką ponieść koszty wdrożenia IT. Istotne jest uzyskanie skuteczności i efektywności informatycznego rozwiązania.

Prezentowanym podczas IV Kongresu Transportu Publicznego przykładem nowoczesnego wdrożenia IT była zajezdnia tramwajowa na Franowie w Poznaniu. Ten, jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie, powstał całkowicie od podstaw. Został też wyposażony w nowoczesny system sterujący pracą zajezdni – PSItraffic/DMS, który kompleksowo obejmuje wszystkie jej procesy funkcjonowania. Dysponuje i zarządza pojazdami oraz pracą motorniczych, kieruje też ruchem tramwajów oraz odpowiada za zarządzanie warsztatem. DMS został zintegrowany z urządzeniami diagnostycznymi i innymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika.

Analiza wdrożenia IT

– Doszliśmy do poziomu niewyobrażalnej liczby gromadzonych danych i informacji. Kończą się możliwości ich przetwarzania z wykorzystaniem klasycznych narzędzi. Potrzebujemy narzędzi, które pozwolą gromadzić więcej informacji oraz umożliwią ich sortowanie i analizowanie – podkreślał Marcin Jurczak, Kierownik Produktu z PSI Polska. Dzisiaj pojawia się coraz więcej nowych i innowacyjnych rozwiązań IT. W jaki jednak sposób je wdrażać? – Dostawca IT pełni funkcję nie tylko podmiotu dostarczającego pewne rozwiązania. Powinien też pełnić rolę doradcy biznesowego. Mówiąc obrazowo: dostarczyć nie tylko okręt i ster, ale też nauczyć kierowania tym okrętem i pokazać jak ster działa – podkreślał podczas Kongresu Marcin Jurczak.

W określaniu funkcjonalności sytemu informatycznego przedsiębiorstwa ważne jest w pierwszej kolejności wyspecyfikowanie problemów, jakie ma on obejmować i sposobów ich rozwiązywania. – Zasadniczym więc etapem planowanego w przedsiębiorstwie systemu IT jest przeprowadzenie analizy wdrożeniowej. Warto przy tym zdefiniować pewne zasady, którymi należy się kierować i sposobów postępowania w procesie planowania i przygotowywania rozwiązania IT. Określić istniejące ograniczenia zarówno o charakterze zewnętrznym, jak też wewnętrznym w zakresie organizowanych procesów i w zależności od powiązań elementów tych procesów. Należy również zwrócić uwagę, na te obszary, które w danym przedsiębiorstwie stanowią tzw. wąskie gardła oraz te, w których stawiany jest szczególny nacisk na efektywność czy przepustowość i dla których pewne wymagania muszą być koniecznie spełnione – radzi Marcin Jurczak.

System modułowy

Wielu dostawców rozwiązań informatycznych decyduje się na ich składanie jak konstrukcji z kloców. – Ważne jest, jakie te klocki są i czy utworzą spójną całość. My pozostajemy wierni filozofii oprogramowania modułowego. Blisko 80 procent tego oprogramowania jest już gotowe, wymaga tylko dopasowania i dostosowania do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa – mówi M. Jurczak i zaznacza. że pozostałe 20 procent musi być odrębnie projektowane. Są to bowiem rozwiązania służące integracji z innymi systemami. Uwzględniają one charakterystyczne cechy procesów danego przewoźnika. – Jeżeli 80 proc. oprogramowania jest gotowe, to oczywiście ma to przełożenie na sam proces wdrożenia. Ale nawet jeśli optymistycznie przyjmie się posiadanie nieograniczonego zasobów środków na wdrożenie, to jednak czas będzie tym elementem, którego nie da się ominąć. Stworzenie określonego oprogramowania musi trwać – podkreśla M. Jurczak.

W trakcie prac nad systemem IT pojawiają się pewne zagrożenia, które należy przewidywać. Na przykład najwspanialszy system informacji pasażerskiej, z wysublimowanymi rozwiązaniami tablic elektronicznych, będzie miał nikłą wartość dla jego użytkownika końcowego, jeżeli okaże się, że nie ma co na nich wyświetlać. Jak podkreśla Marcin Jurczak, warto korzystać z tych rozwiązań, które już są na rynku i są przykładami dobrych praktyk. Te rozwiązania są bowiem od sprawdzonych dostawców oprogramowania, dysponujących kapitałem wiedzy zgromadzonej podczas kolejnych realizowanych projektów.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KTP 2019: Jak gromadzić i wykorzystywać dane o transporcie?

Komunikacja

KTP 2019: Jak gromadzić i wykorzystywać dane o transporcie?

Roman Czubiński 08 listopada 2019

Transport publiczny to mnóstwo danych, kto nimi zarządza, zarabia

Mobilność

Jak kierowca autobusu elektrycznego może oszczędzać energię?

Komunikacja

W Tesli pupil może poczekać. Elon Musk wprowadza „Dog Mode”

Mobilność

W Michigan powstanie pierwsza na świecie fabryka aut autonomicznych

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2019: Jak gromadzić i wykorzystywać dane o transporcie?

Komunikacja

KTP 2019: Jak gromadzić i wykorzystywać dane o transporcie?

Roman Czubiński 08 listopada 2019

Transport publiczny to mnóstwo danych, kto nimi zarządza, zarabia

Mobilność

Jak kierowca autobusu elektrycznego może oszczędzać energię?

Komunikacja

W Tesli pupil może poczekać. Elon Musk wprowadza „Dog Mode”

Mobilność

W Michigan powstanie pierwsza na świecie fabryka aut autonomicznych

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5