Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Projektanci o Przejściu Świdnickim: nowe boksy przystankowe lekkie i proste w utrzymaniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Projektanci o Przejściu Świdnickim: nowe boksy przystankowe lekkie i proste w utrzymaniu
fot. Major Architekci
Do początku 2016 r. jedno z charakterystycznych miejsc Wrocławia – tzw. Przejście Świdnickie u zbiegu Świdnickiej i Kazimierza Wielkiego – zmieni zupełnie swoje oblicze. Autorzy projektu „Przystanek Kultura ESK 2016” opowiadają o jego głównych założeniach.

Nowym elementem przestrzeni będą dosyć nowatorskie przystanki czy też precyzyjnie ujmując – konstrukcja pod trakcję i oświetlenie przystanków tramwajowych. Stanowią one integralną część projektu – podkreślają oś ul. Świdnickiej, zwężają optycznie Trasę W-Z, odtwarzając w ten sposób, za sprawą swojej kubatury, historyczny przekrój urbanistyczny, który został zaburzony w latach siedemdziesiątych, gdy wytaczano wspomnianą trasę. Nowe wiaty zostaną wykonane z prętów z włókna szklanego, które będą zawieszone na stalowym szkielecie. – Jest to pomysł na materiał, który charakteryzuje się prostotą montażu, łatwością użytkowania, elegancją, trwałością a jednocześnie niską ceną. Efekt jaki chcieliśmy osiągnąć to lekkość i pewnego rodzaju eteryczność kubatur, które uzupełnią tkankę miejską, dając nową jakość przestrzeni miejskiej w centrum – wyjaśnia Marcin Major z firmy Major Architekci, odpowiedzialnej za projekt przebudowy Przejścia Świdnickiego.


wiz. Major Architekci

Zadaszenia będą dawały możliwość stosowania przestrzennych efektów iluminacji. – Projektowana instalacja ma pełnić funkcję przystanków kulturalnych. Przewiduje się na nich stosowanie różnych efektów iluminacji np. w okresie trwania ESK lub innych imprez kulturalnych Wrocławia. Wraz z projektowanym placem przed siedzibą ESK będzie wprowadzać ożywienie kulturalne w tym miejscu – informuje Marcin Major.


wiz. Major Architekci

Największa zmiana zajdzie w układzie komunikacyjnym. Piesi zyskają przejście w poziomie ulicy. – Zmiana funkcji przejścia podziemnego również podyktowana jest założeniami konkursowymi. W związku ze zmniejszonym ruchem kołowym nie będzie potrzeby prowadzenia szerokiego przejścia podziemnego – mówi Marcin Major. Jak zapewnia, ze względu na zmianę funkcji ul. Kazimierza Wielkiego nie pogorszy się bezpieczeństwo pieszych.


wiz. Major Architekci


Przejście podziemne, które stało się charakterystycznym elementem tego miejsca, nie zniknie. – Chciałabym nadmienić, że nie będzie ono jednak całkowicie zlikwidowane, a jedynie zawężone. Nadal będzie możliwość przejścia dołem, choć główny ruch pieszych będzie odbywał się górą – zapewnia Marcin Major. Podziemna przestrzeń ma być wykorzystana potrzeby galerii sztuki WRO-ART CENTER.


wiz. Major Architekci

Przedsięwzięcie prowadzone będzie w trzech etapach. W pierwszych dwóch zostanie przebudowane przejście podziemne, powstanie przejście naziemne, zostaną wybudowane podwójne przystanki tramwajowe wraz z kubaturami, a także zostanie zaaranżowany plac przed dawnym barem mlecznym Barbara, w którym mieścić się będzie siedziba ESK 2016. Etapy te powinny zostać zrealizowane do początku 2016 r. W trzecim etapie jezdnia północna ul. Kazimierza Wielkiego zostanie zamknięta dla ruchu kołowego z wyłączeniem ruchu samochodów specjalnych. W jej miejscu powstanie zielony bulwar pieszy w osi wschód-zachód.


wiz. Major Architekci

Na przebudowie skorzystają też pasażerowie autobusów. – Projekt przewiduje wprowadzenie osobnych pasów komunikacji miejskiej dla autobusów. Istniejące przystanki autobusowe zostaną przebudowane. Zostaną zlikwidowane zatoczki autobusowe, a same przystanki będą znajdować się w obrębie pasów ruchu przeznaczonych dla komunikacji miejskiej – wyjaśnia Marcin Major.


wiz. Major Architekci

Często problemem efektownych konstrukcji i rozwiązań są późniejsze koszty eksploatacji. Projektanci zapewniają jednak, że w przypadku tych wiat – za sprawą materiałów, z którego zostaną wykonane – nie będzie żadnych problemów z ich utrzymaniem. – Włókno szklane jest lekkie i łatwe w montażu. Jest to również materiał gładki i nieporowaty, dzięki czemu jest on łatwy w utrzymaniu w czystości. W razie uszkodzenia jednego z elementów, można go łatwo i niewielkim kosztem wymienić – zapewnia Marcin Major z firmy Major Architekci. Z podnośnika mają być dostępne kraty pomostowe, do których przymocowane będą pręty z włókna szklanego. Ponadto konstrukcja ma być zabezpieczona również przed zanieczyszczeniem jej przez ptaki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5