Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Progi zwalniające dla rowerzystów to zły pomysł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Progi zwalniające dla rowerzystów to zły pomysł
fot. Goldfinger, Wikimedia
Ostatnimi czasy w Łodzi pojawiła się idea stosowania progów zwalniających na drogach rowerowych. Jest nietrafiona.

Jak informuje Dziennik Łódzki, pomysł wypłynął od Krzysztofa Komorowskiego. Zdaniem łódzkiego logistyka, zastosowanie fizycznych elementów uspokojenia ruchu na drogach rowerowych poprawi sytuację pieszych, kierowców oraz samych rowerzystów. Niestety, propozycja przeniesienia żywcem rozwiązań infrastrukturalnych przeznaczonych dla ruchu samochodowego na trasy uczęszczane przez cyklistów stanowi przykład źle rozumianej poprawy bezpieczeństwa. Z co najmniej kilku powodów.

1) Różnica komfortu

Progi zwalniające w zupełnie inny sposób działają na rowery, a zupełnie inaczej - na samochody. Wynika to z diametralnie różnych konstrukcji obu pojazdów. Rower jest lekki i sztywny, a ciężar ciała osoby jadącej spoczywa na niewielkiej powierzchni (głównie na siodełku). Cyklista przejeżdżający przez próg odczuwa dyskomfort nieporównywalnie większy od tego, jakiego doświadcza pokonujący tę samą przeszkodę kierowca siedzący w wygodnym fotelu cięższego oraz znacznie lepiej amortyzowanego auta.

Co więcej – cyklista, w odróżnieniu od kierującego samochodem, na przemieszczanie musi zużywać własną energię. Przejechanie przez próg pojazdem silnikowym wymaga wciśnięcia pedału hamulca oraz dodania gazu. W przypadku rowerzysty pokonanie garbu wiąże się z dodatkowym wydatkiem energetycznym, bowiem po wyhamowaniu i pokonaniu wyniesienia rower należy ponownie rozpędzić siłą mięśni.

Rozwiązanie w formie zaproponowanej przez Krzysztofa Komorowskiego (trzy garbki o wysokości 10 cm i szerokości 15 cm umiejscowione w odległości 1,2 m od siebie) stanowić będzie uciążliwą przeszkodę skutecznie zniechęcającą do korzystania z dwóch kółek.

2) Potencjalne pogorszenie bezpieczeństwa


Chociaż progi zwalniające na drogach rowerowych mają w zamyśle poprawiać bezpieczeństwo, mogą – paradoksalnie – stać się zagrożeniem. Ponownie kłaniają się różnice w masie i konstrukcji samochodów i rowerów. W przypadku tego pierwszego, gwałtowne najechanie na próg kończy się co najwyżej silnym wstrząsem. W przypadku drugiego może zaskutkować wybiciem kierownicy z rąk/poślizgiem na przeszkodzie, utratą sterowności oraz – w efekcie – bolesnym upadkiem. O podobne sytuacje szczególnie łatwo w okresie zimowym, kiedy garby w jezdni byłyby ukryte pod warstwą śniegu (większość dróg rowerowych w miastach nie jest odśnieżana).

3) Różnice energii kinetycznej pojazdów

W dywagacji nad bezsensownością łódzkiego pomysłu nie sposób pominąć również odmiennych skutków kolizji pieszych z rowerzystami oraz pieszych z samochodami. Progi spowalniające na jezdniach stosuje się w celu uchronienia niezmotoryzowanych przed poważnymi obrażeniami, jakich doznają przy zdarzeniach z ciężkimi i dysponującymi znaczną energią kinetyczną autami. Uspokojenie ruchu w przypadku pojazdów silnikowych ma sens, ponieważ mogą bez trudu pozbawić pieszego życia. Tymczasem energia kinetyczna jadącego rowerzysty jest na tyle mała, że szansa na zabicie osoby idącej pieszo przez rower jest porównywalna do wygranej w totolotka.

4) Niesłuszna dysproporcja oczekiwań wobec rowerzystów i kierowców

Jeden z argumentów podanych przez Krzysztofa Komorowskiego brzmi: progi zwalniające przed przejazdami rowerowymi zapobiegną wjeżdżaniu rowerzystów przed maski aut. Skąd chęć utrudniania ruchu rowerowego nawet w sytuacjach, gdy to kierowca zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność i przepuścić cyklistę? W znacznej części przypadków pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi samochodami będą mieli wjeżdżający na przejazd rowerzyści. Dlaczego właśnie wobec nich łódzki logistyk chce stosować fizyczne szykany? Czy nie wpływa to demoralizująco na kierowców, dając jasny sygnał o wyższości drogowego prawa dżungli nad prawem stanowionym?

Rozwiązania infrastrukturalne stosowane wobec samochodów wcale nie muszą się sprawdzać (i w omawianym przypadku na pewno się nie sprawdzą) wobec rowerów. To, co ma rację bytu na jezdni, na drodze rowerowej może stanowić niebezpieczne i zbyteczne utrudnienie. Propozycje z Łodzi są chybione. Należy traktować je raczej jako ciekowostkę lub formę złośliwego żartu, bowiem stosowania progów na trasach dla cyklistów nie dopuszczają nawet przepisy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5