Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Problematyczny dworzec w Olsztynku. Po decyzji konserwatora wznowione prace

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-03-20 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problematyczny dworzec w Olsztynku. Po decyzji konserwatora wznowione prace
mat. PKP SAWizualizacja dworca po przebudowie
W lutym konserwator zabytków wstrzymał przebudowę znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków dworca w Olsztynku. Urząd uznał, że wcześniej uzgodniony projekt zakładał rozbiórkę zbyt dużej liczby elementów i wszczął procedurę wpisu do rejestru zabytków. Stronom udało się jednak dojść do porozumienia ws. zachowania kolejnych elementów dworca i prace zostały wznowione.

W październiku zeszłego roku PKP SA podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca Olsztynek. Zakres prac przewiduje przeniesienie obsługi pasażerów do dawnego budynku toalet, który otrzyma okno panoramiczne od strony torów. Natomiast historyczny budynek dworca zostanie przebudowany pod nową funkcję – samorządowe centrum kultury. Oba obiekty miały zostać połączone nowoczesną betonową wiatą.

W lutym Wojewódzki Konserwator Zabytków podjął decyzję o wstrzymaniu prac i wszczęciu procedury wpisu do rejestru zabytków. – Decyzję o wstrzymaniu prac w obiekcie podjęto po uzyskaniu nowych informacji nt. kiosku z dekoracją snycerską oraz wystroju i wyposażenia wnętrza głównego budynku dworca. Jak się okazało, na etapie zatwierdzania projektu budowlanego przygotowana dokumentacja nie uwzględniała wszelkich dostępnych opracowań, przez co błędnie datowała powstanie wymienionych elementów – wyjaśnia Bartłomiej Skrago z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie (WKZ).

Przedstawiciele PKP SA podkreślają, że dworzec znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, a dokumentacja projektowała powstawała z uwzględnieniem zaleceń konserwatorskich. – Projektant, wykonując projekt przebudowy kompleksu dworcowego w Olsztynku, oparł się na przeprowadzonych badaniach historycznych i konserwatorskich wykonanych przez specjalistów. Bazowano na wydanych przez WKZ dwukrotnie zaleceniach konserwatorskich oraz na bezpośrednich rozmowach z inspektorami urzędu konserwatorskiego w Olsztynie. Wytyczne te nadal mają moc prawną i są obowiązujące dla nas jako inwestora – podkreśla Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Konserwator w czasie kontroli zakwestionował jednak m.in. zakres rozbiórek. – Program prac konserwatorskich dopuszczał m.in. rozbiórkę kiosku oraz skucie wewnętrznych tynków strukturalnych i demontaż okładzin trawertynowych ze ścian zewnętrznych, co w trakcie kontroli przeprowadzonej na obiekcie, biorąc ich bardzo dobry stan zachowania uznano za nieuzasadnione, oraz grożące znaczącym uszkodzeniem płyt, przewidzianych do ponownego wykorzystania – przekonuje Skrago. Wątpliwości budził też demontaż płaskorzeźby rycerza z wnętrza budynku.

Kolejne zastrzeżenia dotyczą budowy nowej wiaty między obiektami. – W przypadku zadaszenia wiaty peronowej w miejscu dawnego łącznika na kamiennych filarach, istotne było ustalenie pierwotnego charakteru fontanny w jego centrum oraz interes społeczny mieszkańców Olsztynka, wyrażany zarówno w mediach, jak i petycjach składanych do urzędu. Jednoznacznie uznano w nich za niewystarczające odtworzenie brakującej kubatury w nowoczesnej formie i wyrażono oczekiwania, że zespół zabudowy dworca odzyska swój historyczny wygląd – dodawał przedstawiciel WKZ.

Wstrzymanie prac i rozpoczęcie postępowania konserwatorskiego na tak późnym etapie groziło opóźnieniem inwestycji bądź nawet – w przypadku dużej ingerencji w dokumentację projektową- uniemożliwienie jej realizacji na bazie obecnych pozwoleń i projektów. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i prace zostały wznowione. – W ramach uzgodnień z WKZ wskazany został taki sposób realizacji prac, który umożliwi zachowanie dodatkowych elementów bez konieczności aktualizacji dokumentacji i uzyskiwania nowych pozwoleń. Zachowane zostaną takie elementy jak płaskorzeźba wtórna z podobizną rycerza, posadzki, żyrandole czy kamienna konstrukcja wiaty. Zabezpieczony zostanie także drewniany kiosk – informuje Michał Stilger.

– Współpraca z służbami konserwatorskimi jest standardową procedurą przy inwestycjach realizowanych przez PKP SA. Spółka ma duże doświadczenie w tym zakresie. Co więcej, ponad połowa spośród prawie 200 dworców objętych naszym programem inwestycyjnym stanowią obiekty zabytkowe. Część inwestycji zostało już zakończonych, a udostępnione pasażerom dworce odzyskały dawną świetność, stając się wizytówkami miast, w których się znajdują – podkreśla Stilger.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kto nie ma pociągu do Końskich

Felietony i komentarze

Kto nie ma pociągu do Końskich

Jakub Dybalski 06 marca 2020

Grodzisk Maz.: Na dworcu kolejowym stanął... książkomat

Przestrzeń

Grodzisk Maz.: Na dworcu kolejowym stanął... książkomat

Kasper Fiszer 09 lutego 2020

Czeremcha. Otwarto nowy dworzec

Przestrzeń

Czeremcha. Otwarto nowy dworzec

jd/inf. pras. 16 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5