Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PPP w miastach dobre do bryczek i promów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PPP w miastach dobre do bryczek i promów
fot. Neo[EZN] / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0estakada obwodnicy Wrocławia
Miasta wciąż niechętnie korzystają z formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Problemy tkwią w podziale kosztów i ryzyk czy doborze projektów. Urzędnicy boją się też zbyt dużej swobody w kontraktowaniu usług.

– Wszystkie miasta się zapaliły do partnerstwa publiczno-prywatnego, gdy zliberalizowano przepisy i wprowadzono ustawę o koncesji. Mieliśmy ambitne plany. Szybko się okazało, że formuła ustawy o PPP w dobie kryzysu i ograniczeń finansowych, służy do projektów prostych i łatwych – mówi Michał Olszewski. Jak wyjaśnia, zobowiązania wobec prywatnych podmiotów liczą się do poziomu zadłużenia.

Dziewiątą umowę w kraju w ramach PPP Warszawa zawarła na obsługę… statku turystycznego. Jak mówi Olszewski, gdy pojawia się konieczność zobowiązania finansowego po stronie miasta, okazuje się, że miasto jest w stanie zrealizować zadanie o wiele taniej – tak jest np. z budownictwem komunalnym.

Nie każdy projekt zainteresuje inwestora

Problem projektów z zakresu PPP często tkwi w podziale zadań. – Nie wszystkie ryzyka może brać partner prywatny, bo odbije się to na kosmicznej cenie – wskazuje Wadim Kurpias, partner w kancelarii CMS. Dotyczy to także podziału kosztów. – Urzędnicy traktują inwestorów jak skarbonki bez dna. Do dobrej współpracy potrzeba zrozumienia zasad – mówi Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, należącej do miasta. Urzędnicy muszą pamiętać o np. stopie zwrotu czy ryzykach inwestycyjnych, które determinują decyzje prywatnych inwestorów. Z kolei inwestorzy powinni widzieć uwarunkowania społeczne, które ograniczają urzędników.

– Powinno być tak, że obie strony mają wspólny biznes i dążą do jego realizacji. Ważny jest dobór przedsięwzięć. Nie każdą inwestycją będzie zainteresowany partner prywatny. Trzeba tak strukturyzować projekty, żeby miały one szansę powodzenia i żeby partner prywatny widział sens w realizacji tej inwestycji – mówi Wadim Kurpias.

Ze współpracą nie jest tak źle

Niechętne stosowanie regulacji z zakresu PPP nie oznacza, że nie są realizowane żadne inwestycje we współpracy z prywatnymi partnerami. – Paradoksalnie my robimy mnóstwo projektów PPP w oparciu nie o ustawę PPP. Przeprowadzamy je na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami – jest prościej, łatwiej i szybciej, bez zbędnych procedur, zasady są zdrowe – mówi Michał Olszewski. Jak dodaje, prezydent miasta ma dużą elastyczność w zarządzaniu nieruchomościami i poprzez konkursy profilowane osiągnąć określony cel w zamian za obniżony czynsz dzierżawy.

Jako dobry przykład współpracy Olszewski wymienia np. budowę II linii metra. Udało się skoordynować inwestycje i powiązać w niektórych miejscach metro z planowanymi obiektami. Innym przykładem jest nowy przystanek kolejowy Warszawa Zacisze-Wilno, wybudowany przez dewelopera dla obsługi nowego osiedla, choć tam – z uwagi na protesty społeczne – nie udało się wybudować przejścia z drugiej strony stacji, w kierunku starszej zabudowy.

Determinacja miast zależy często od rodzajów projektów. – Inwestycje zewnętrznego biznesu można podzielić na takie, o które się stara biznes w mieście i takie, o które się stara miasto. Gdy pojawiają się nowe fabryki, zapewniające miejsca pracy, to prowadzimy inwestora za rękę, załatwiamy procedury szybko i sprawnie – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Chodzi także o realizację zapotrzebowania na szkolenie i wykształcenie odpowiednich kadr. – Jeśli natomiast buduje się kolejna galeria handlowa, to pojawia się kwestia, żeby coś ona dała dla miasta, ponieważ będzie dodatkowym generatorem ruchu. Musimy jednak uważać, żeby inwestycja „spięła się” i była nadal opłacalna dla inwestora – zauważa Ustrobiński.

Co zmienić

Eksperci zauważają, że problem PPP wynika nie z założeń ustawy, a z praktyki. – Trzeba zmiany mentalności w stosowaniu prawa. Ustawa o PPP jest ustawą ramową, mówiącą o założeniach generalnych. Większą uwagę przykłada się do zasady swobody stron w kontraktowaniu niektórych usług. Przeciwieństwem tej ustawy jest ustawa o koncesji, która bardzo dokładnie reguluje tryb wyboru partnera prywatnego – wyjaśnia Kurpias.

Skąd ta popularność ustawy o koncesji (w ramach której będą np. stawiane nowe wiaty przystankowe w Warszawie)? – Przez długi czas była ulubioną ustawą urzędników polskich, w zasadzie każde postępowanie PPP było realizowane w oparciu o ustawę o koncesji. Urzędnicy woleli ją wybierać, bo czuli się bardziej bezpiecznie: mieli wszystko powiedziane od a do z. Ustawa o PPP dawała większą swobodę i skłaniała do większego wysiłku intelektualnego – mówi Wadim Kurpias.

Niechęć urzędników do ryzyka ma swoje konkretne uzasadnienie. – To też kwestia stosowania prawa przez instytucje kontrolne, które potem mogą się zapytać, dlaczego tak zrobiliście, skoro nie ma podstawy. Tego się urzędnicy najbardziej obawiają – twierdzi Kurpias.

Jeżeli chodzi o duże projekty PPP, Warszawa przymierzała się do budowy parkingów podziemnych w tej formule. Szybko okazało się, że warunki dla potencjalnych operatorów są nieatrakcyjne. Teraz Kraków myśli o budowie metra w ramach PPP.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne

Prawo & Finanse

PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne

Roman Czubiński 28 lutego 2018

Wrocław. PPP między ZOO a Halą Stulecia

Prawo & Finanse

Wrocław. PPP między ZOO a Halą Stulecia

Jakub Dybalski 13 czerwca 2014

Warszawa: Podziemne parkingi w ramach PPP? Nieprędko

Prawo & Finanse

Warszawa: Podziemne parkingi w ramach PPP? Nieprędko

Witold Urbanowicz 03 kwietnia 2014

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne

Prawo & Finanse

PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne

Roman Czubiński 28 lutego 2018

Wrocław. PPP między ZOO a Halą Stulecia

Prawo & Finanse

Wrocław. PPP między ZOO a Halą Stulecia

Jakub Dybalski 13 czerwca 2014

Warszawa: Podziemne parkingi w ramach PPP? Nieprędko

Prawo & Finanse

Warszawa: Podziemne parkingi w ramach PPP? Nieprędko

Witold Urbanowicz 03 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5