Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Prace na Głogowskiej, rondzie Śródka i zmiany w taryfie. Od 1 sierpnia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
31-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Prace na Głogowskiej, rondzie Śródka i zmiany w taryfie. Od 1 sierpnia
fot. UM Poznań
W czwartek 1 sierpnia tramwaje wrócą na trasę wzdłuż ul. Jana Pawła II do ronda Śródka. Tego dnia rozpocznie się kolejny etap prac związanych z naprawą torowiska i w związku z tym wstrzymany zostanie ruch tramwajowy pomiędzy placem Wielkopolskim a rondem Śródka. Kolejny etap robót zacznie się również na ul. Głogowskiej.

Prace na rondzie Śródka były niezbędne z uwagi na bardzo zły stan nawierzchni torowej. Od ostatniej przebudowy w 2005 roku szyny na łukach i rozjazdach oraz same zwrotnice nie nadawały się do dalszej użytkowania. Wymagały kompleksowej wymiany. Zaniechanie tych prac zagrażałoby bezpieczeństwu pasażerów i częstymi wykolejeniami. Jednocześnie planowane na przyszły rok prace inwestycyjne w ramach przebudowy ronda Rataje i realizacji Programu Centrum uniemożliwiłyby wstrzymanie wówczas ruchu przez rondo. W 2020 roku większość tramwajów z centrum na wschodnią część Poznania kierowana będzie właśnie przez Śródkę.

Ostatni etap prac na Śródce

Rondo Śródka jest specyficzne. Z uwagi na niewielki rozmiar wyspy środkowej rozjazdy zlokalizowane są w jezdni, a zwrotnice pomiędzy przejściami dla pieszych a jezdnią. Jakakolwiek naprawa tych elementów wymaga zamknięcia przejazdu przez rondo dla samochodów.

Zakres prac na rondzie Śródka i w jego okolicach jest bardzo szeroki. Aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych, prace podzielono na etapy.

Remont torowiska i sieci trakcyjnej przy rondzie, ale także wzdłuż ulic odchodzących od niego, rozpoczął się pod koniec czerwca. Najpierw prace toczyły się wzdłuż ul. Warszawskiej, w lipcu nieczynny dla tramwajów był odcinek od Śródki do ul. Kórnickiej. Ostatnim etapem wakacyjnego remontu w tej okolicy jest odcinek pomiędzy rondem a placem Wielkopolskim.

Roboty na węźle rozjazdowym Śródka od strony ul. Wyszyńskiego będą miały podobny przebieg jak te od strony ul. Jana Pawła II. Prowadzone prace, podobnie jak w dwóch poprzednich etapach, będą polegały na wymianie dwóch rozjazdów, nawierzchni torowej (na łuku przed mostem Chrobrego) i drogowej (przy ul. Wolnica).

1 sierpnia rozpoczną się prace na pl. Wielkopolskim i moście Bolesława Chrobrego. Od tego dnia na tym odcinku nie będą jeździć tramwaje. Dwa dni później ruszą roboty związane z rozpoczęciem II etapu na rondzie Śródka. Przy placu Wielkopolskim zamknięty będzie wyjazd w stronę ul. Wolnica. Możliwy będzie wjazd i wyjazd na ul. 23 Lutego. Na moście Bolesława Chrobrego wyłączony zostanie lewy pas ruchu jezdni w stronę ronda Śródka.

Najważniejsze zmiany będą przeprowadzone jednak na rondzie Śródka. Zamknięty zostanie ruch tramwajowy od strony ul. Wyszyńskiego, co uniemożliwi bezpośredni przejazd w relacji Podwale – Jana Pawła II oraz Warszawska – Jana Pawła II. Aby dostać się w kierunku ul. Jana Pawła II stworzona zostanie przewiązka usytuowana za przystankiem tramwajowym na ul. Wyszyńskiego.

Prace przy rondzie Śródka spowodują znacznie większe utrudnienia niż prace wykonywane w poprzednich etapach remontu. W szczególności dotyczyć to będzie lewoskrętu z ul. Warszawskiej oraz przejazdu z ul. Podwale na wprost. W związku z powyższym wprowadzone zostaną dodatkowe tablice informujące, zachęcające kierowców do omijania ronda Śródka oraz obrazujące zasady poruszania się na tym obszarze podczas prowadzonych prac.

W godzinach od 7 do 19 przewiduje się wyłączenie sygnalizacji świetlnej na rondzie oraz sterowanie ręczne ruchem poprzez uprawnione służby Policji oraz Nadzoru Ruchu MPK.

Zmiany w komunikacji publicznej przy Śródce

Od 1 sierpnia na odcinku od ronda Śródka do pl. Wielkopolskiego nie będą kursowały tramwaje. Do nocy z 2 na 3 sierpnia prace będą prowadzone poza pasami ruchu drogowego – w tarczy samego ronda oraz w obrębie przejścia dla pieszych przy przystanku.

Wykonany został tymczasowy przejazd pozwalający na wyjazd autobusów z dworca Śródka bezpośrednio w lewo w ul. Wyszyńskiego. Dzięki temu autobusy jadące w kierunku ul. Garbary (T8, 167 i 911) nie będą musiały objeżdżać ronda.


mat. UM Poznań

Aby ułatwić podróżowanie od ronda Śródka w stronę centrum, uruchomiona zostanie linia autobusowa "za tramwaj" T8. Będzie ona dojeżdżać do Al. Marcinkowskiego i zawracać na wysokości placu Wolności.
Uruchomiona zostanie linia nr 4, jednak jej trasa - z uwagi na prace na ul. Wyszyńskiego - ulegnie skróceniu. "Czwórka" będzie kursować od pętli Połabska do pl. Wielkopolskiego.

Innymi trasami niż w lipcu będą poruszać się linie nr 8 i 17. "Siedemnastką" będzie można dojechać do pętli Zawady przez Św. Marcin i most Rocha. Druga, poza "siódemką", linia na Zawady, nie tylko wzmocni komunikacyjnie obszar Śródki, ale także pozwoli części mieszkańców, którzy dojeżdżają od wschodniej strony, przesiadkę na tramwaj już na pętli na Zawadach. Linia nr 8 zamiast przez plac Wielkopolski pojadą przez ul. Św. Marcin, most Rocha, Jana Pawła II i dalej na pętlę przy ul. Warszawskiej.


fot. UM Poznań

Ciąg dalszy prac na ul. Głogowskiej

1 sierpnia rozpocznie się także kolejny etap remontu na ul. Głogowskiej - w rejonie pętli Górczyn, a dwa dni później prace, powodujące utrudnienia dla kierowców na skrzyżowaniu Głogowska / Ściegiennego.
Ul. Głogowska nie jest dostępna dla tramwajów pomiędzy mostem Dworcowym a ul. Hetmańską. Od 1 sierpnia nie będą one dojeżdżały również dalej, do pętli Górczyńskiej. Trasy linii nr 8 i 14 zostaną skrócone do przystanku Głogowska/Hetmańska. Do tego węzła - a dokładnie do przystanku tymczasowego zlokalizowanego na czas prowadzonych prac przy zajezdni MPK Poznań - dojeżdżać też będą autobusy linii nr 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704 i 710, co ułatwi pasażerom przesiadkę.

Ulicą Głogowską, aż do przystanku Poznań Główny nadal będą kursowały autobusy linii nr 149, 175 i 180, obsługiwane taborem o większej pojemności.

Dodatkowo, aby ułatwić przemieszczanie się w tym rejonie, w dni robocze na trasie Poznań Główny-Ostatnia uruchamiana będzie linia autobusowa za tramwaj T5. Na tzw. dolnej trasie PST - z Piątkowa do Dworca Zachodniego - nadal będzie kursował tramwaj linii nr 19 (w dni robocze, w godzinach szczytu).

Pasażerowie, aby "ominąć" miejsca, w których będą występować utrudnienia, mogą korzystać z połączeń kolejowych. Posiadacze ważnego w strefie A biletu okresowego na sieć mogą podróżować po Poznaniu także pojazdami POLREGIO i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwie Poznań oraz Kiekrz (bez konieczności zakupu dodatkowego biletu na kolej). Ta oferta z pewnością zainteresuje podróżnych z okolic stacji kolejowych Poznań Wschód, Poznań Antoninek czy Poznań Górczyn.

Zmiany w taryfach biletowych

Od 1 sierpnia zmieniona zostanie również taryfa biletowa. Korekty wprowadzone zostały także w wykazie ulg i zwolnień.

Z początkiem sierpnia następuje integracja transportu publicznego Poznania oraz gmin Kórnik i Zaniemyśl. Oznacza to, że utworzona zostanie nowa strefa taryfowa - D, a liniami autobusowymi nr 501, 502, 560 i 561 będzie można podróżować na podstawie biletów ZTM.

W związku z integracją dla pasażerów dostępne będą nowe bilety, uwzględniające strefę D. Jednocześnie wprowadzone zostaną korekty w zakresie biletów jednorazowych czasowych i krótkookresowych.

Tego samego dnia zmienione zostaną przepisy dotyczące zwolnień i ulg w opłatach za przejazdy organizowane przez ZTM. Uczniowie podstawówek z Poznania i wszystkich gmin objętych porozumieniami międzygminnymi będą mogli podróżować komunikacją zbiorową bezpłatnie, a pozostali mieszkańcy tych gmin, także spoza powiatu poznańskiego, uzyskają prawo do zakupu atrakcyjnego cenowo Biletu Metropolitalnego - pod warunkiem rozliczania podatku dochodowego w miejscu zamieszkania.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Redakcja/inf. pras. 24 października 2022

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Redakcja/inf. pras. 24 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5