Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Powiat kłobucki: manipulowanie ustawą PTZ uniemożliwia działania

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Powiat kłobucki: manipulowanie ustawą PTZ uniemożliwia działania
fot. Wojciech Liberda, czgk.plKłobuck
W obliczu kryzysu komunikacyjnego obszaru dawnego województwa częstochowskiego, spowodowanego wycofaniem się PKS Częstochowa ze sponsorowania komunikacji gminom, powiat kłobucki analizuje możliwości zapewnienia mieszkańcom transportu publicznego.

Jak wspomnieliśmy w materiale na temat działań państwowego PKS Częstochowa, na polu komunikacji w gminach powiatów częstochowskiego i kłobuckiego, przewoźnik systematycznie wycofuje się z obsługi tras stanowiących dla niego największe obciążenie finansowe przy niemal całkowitym braku partycypacji samorządów gminnych, których włodarze przywykli do sytuacji znanej jeszcze w PRL, kiedy to komunikacja regionalna po prostu była. Prezes PKS Artur Piekacz powiedział wprost: „Koniec sponsorowania gminom komunikacji”.

Wobec bierności samorządów gminnych interwencyjnie skierowaliśmy zapytania do odpowiednich starostw powiatów częstochowskiego oraz kłobuckiego o doraźne działania mające na celu zapewnienie mieszkańcom komunikacji. W tym miejscu warto zauważyć, że obecny kształt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym już teraz pozwala samorządom ziemskim (komunikacja w miastach funkcjonuje na innych zasadach) na uruchomienie komunikacji gminnej, powiatowej, a nawet wojewódzkiej – oczywiście ze środków własnych. Przedstawicielka powiatu częstochowskiego, wypowiadająca się w imieniu jednostki zauważyła, że PKS Częstochowa organizuje swoje linie samodzielnie i powiat nie jest stroną w zaistniałej sytuacji, a budżet przyjęty na rok 2018 nie przewiduje środków na uruchomienie własnej komunikacji.

Powiat kłobucki – dwie linie

Swoje stanowisko przedstawił właśnie powiat kłobucki reprezentowany przez urzędnika zajmującego się m.in. transportem – Krzysztofa Nowaka.

Jak oznajmił nasz rozmówca, priorytetem było zapewnienie transportu uczniom powiatowych szkół ponadpodstawowych w Krzepicach, których obsługę PKS porzucił: – Musieliśmy ratować te połączenia, żeby zapewnić uczniom dojazd do szkół. Było to konieczne również z uwagi na długofalowe konsekwencje, bowiem uczniowie mogliby uciec do szkół w Częstochowie, do której obecnie łatwiej jest dojechać – powiedział Nowak.

Uruchomiono więc dwie linie powiatowe obsługiwane przez PKS Częstochowa, na których ulgi ustawowe pokrywane są z budżetu powiatu. To pierwsze takie rozwiązanie: – W przyszłości moglibyśmy rozważyć uruchomienie kolejnych, ale podstawowym problemem jest na razie brak środków na to przedsięwzięcie – oznajmił Nowak.

Pierwsze próby zdławiła RIO

Nasz rozmówca przytoczył również dawne działania gmin powiatu mające na celu zapewnienie stabilnej sieci komunikacji publicznej. Opracowywano zalążek komunikacji międzygminnej opartej na porozumieniu między samorządami, przygotowano nawet elementy sieci i kosztorys przewidujący dopłaty w kwocie ok. 4 zł do wozokilometra. – Prace były zaawansowane, ale wszystko w pewnym momencie podważyła Regionalna Izba Obrachunkowa – opowiedział przedstawiciel starostwa.

Kolejnymi działaniami były opisywane także przez nas prace nad komunalizacją PKS Częstochowa, która miała być przeprowadzona wspólnie z powiatem częstochowskim. Pod koniec rozmów potencjalny partner wycofał się, a sam powiat kłobucki nie byłby już w stanie udźwignąć samodzielnie przejętego przedsiębiorstwa.

Problematyczne manipulowanie nowelizacją

Krzysztof Nowak odniósł się do trwających w parlamencie prac nad nowelizacją „ustawy PTZ”. – Zgodnie z mającym wejść w życie fragmentem objętym vacatio legis ustawy, od 1 stycznia 2019 r. powinniśmy już uruchomić komunikację. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przygotowaliśmy wszystkie wymagane dokumenty, w tym Plan Transportowy. Komunikacja miałaby działać w oparciu o porozumienia gmin z powiatem i to powiat byłby organizatorem komunikacji zbudowanej na koncesjach – wyjaśnił. – Zaczęły się jednak prace wprowadzające komplikacje w postaci ograniczenia długości linii, zwracania kosztów operatorom bez umowy oraz pakietowanie linii rentownych z nierentownymi – dodał. W efekcie powiat i gminy chętne do partycypacji w kosztach nie wiedzą, czy i jak przygotować się do zmian.

Urzędnik starostwa zwrócił też uwagę na aspekt przygotowania się do uruchomienia sieci komunikacji. – Powinniśmy już przeprowadzić badania potoków. To też jest kosztowne zadanie i tym samym spory problem dla budżetu – zauważył.

Komercyjni tylko na trzonach

Nasz rozmówca zdradził również, że ratunkowo były prowadzone rozmowy z przewoźnikami komercyjnymi funkcjonującymi w powiecie kłobuckim, przedmiotem których było wspólne przejmowanie bocznych tras przez mniejsze miejscowości również opuszczone przez PKS. – Ale oni wybierają sobie trasy o dużych potokach pasażerskich. Temat jest trudny, bo to ekonomia jest priorytetem – podsumował Nowak.

Potwierdzają to słowa komentarza w naszym poprzednim tekście, gdzie ekonomista transportu Tomasz Haładyj przewidział, że prywatna inicjatywa będzie zainteresowana jedynie głównymi trasami, skazując mieszkańców miejscowości satelickich na wykluczenie społeczne. Jednocześnie źle to wróży pomysłowi tworzenia pakietów tras rentownych i nierentownych – praktyka pokazuje, że to nie zadziała, bo już nie działa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5