Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Politechnika Łódzka zaprezentowała autobus elektryczny

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-09-26 12:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Politechnika Łódzka zaprezentowała autobus elektryczny
fot. PŁ
Politechnika Łódzka wspólnie z AMZ Kutno stworzyła pierwszy, prototypowy egzemplarz autobusu elektrycznego. To owoc projektu badawczego dofinansowanego z programu Innotech. PŁ liczy, że takie pojazdy będą wykorzystywane w ruchu miejskim na terenie województwa łódzkiego i prowadzi już pierwsze rozmowy w tej sprawie.

Politechnika Łódzka zaprezentowała na terenie swojego kampusu owoc współpracy z kutnowską spółką AMZ. Oba te podmioty wspólnie wyprodukowały prototypowy autobus elektryczny. Jest to pojazd klasy midi o długości niespełna dziewięciu metrów, ale konsorcjum PŁ i AMZ chce stworzyć całą rodzinę podobnych autobusów o różnych gabarytach. Budowę prototypu dofinansowało kwotą 2,44 mln zł Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Innotech.

W autobusach elektrycznych jest przyszłość

– Teraz, gdy kwestia ekologii jest bardzo mocno podkreślana, rezygnacja z napędu elektrycznego w autobusach miejskich będzie w mojej ocenie praktycznie niemożliwa – mówił o przyszłości prototypowego póki co modelu prof. Zbigniew Pawelski, kierownik Katedry Podstaw Budowy Maszyn PŁ. – Nie widzę innej możliwości niż napęd elektryczny. Oczywiście osobną kwestią jest w jaki sposób prąd będzie wytwarzany i pobierany – dodał.

Uczelnia chce wyjść naprzeciw temu trendowi. – Kompletny zespół napędowy, składający się z silnika elektrycznego wraz z osprzętem sterującym i oprogramowaniem oraz z zespołu akumulatorów i superkondensatorów, jest całkowicie polską konstrukcją opracowaną w wyniku działań konsorcjum – podkreślił. W autobusie zastosowano prototypowe baterie akumulatorów opracowane przez BMZ Poland z Gliwic i układ sterowania silnikiem łódzkiej Eniki.

Obiecujące wyniki zasięgu i prędkości

– Zasięg tego autobusu przy zmniejszonej liczbie baterii, bo dla dłuższych pojazdów planujemy użyć siedem baterii, tu użyliśmy ich pięć, jest sprawdzony i wynosi 280 km w ruchu ulicznym. To bardzo obiecujący wynik – powiedział Zbigniew Pawelski. Ładowanie akumulatorów ma trwać nie dłużej niż osiem godzin, a pojazd rozwija prędkość do 70 km/h. Wciąż nierozwiązanym problemem jest natomiast ogrzewanie pojazdu. Opracowywana jest już jednak koncepcja wykorzystania do tego celu ogniw fotogalwanicznych.


fot. PŁ

Założony we wniosku o dofinansowanie całkowity koszt projektu budowy pierwszego egzemplarza wyniósł niecałe 4 mln zł. Uczelnia nie szacuje na razie ceny autobusu w seryjnej produkcji, ale deklaruje, że konsorcjum twórców jest gotowe, by podjąć się wytworzenia kolejnych sztuk w serii. PŁ szuka więc potencjalnych możliwości wykorzystania zaprojektowanego w Łodzi autobusu w regularnym ruchu.

Autobus dla Głowna?

– Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiego Okręgu Metropolitalnego na temat możliwości wprowadzenia mobilności elektrycznej w tej metropolii, również o autobusach elektrycznych – mówi dr inż. Marian Jerzy Korczyński z Katedry Przyrządów Półprzewodnikowych i Optoelektronicznych PŁ. – Np. Głowno już teraz bardzo mocno się przymierza do wprowadzenia takich pojazdów. Wydaje mi się, że jest to bardzo korzystne, że Politechnika ma już przygotowany autobus możliwy do wyprodukowania na terenie województwa – ocenił.

Autobusy elektryczne będą jednym z tematów Forum Inwestycji Autobusowych odbywającego się już za miesiąc przy okazji tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solarisem  na podbój Europy. Nagroda na KTP 2014

Komunikacja

Solarisem na podbój Europy. Nagroda na KTP 2014

Witold Urbanowicz 17 września 2014

Ostrołęka kupiła dwa elektryki od Solarisa

Komunikacja

Ostrołęka kupiła dwa elektryki od Solarisa

Solaris 08 września 2014

Triumf Solarisa ws. elektryków dla Warszawy. Sąd oddala skargi

Prawo & Finanse

Triumf Solarisa ws. elektryków dla Warszawy. Sąd oddala skargi

Witold Urbanowicz 30 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5