Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Pokongresowe refleksje

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Leszek Rutaczłonek zarządu MZA Warszawa

Członek zarządu MZA Warszawa. Ekspert komunikacyjny i założyciel Stowarzyszenia Transport Publiczny. Przez wiele lat dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Felietonista:

Leszek Ruta

Autor:

Leszek Ruta

Data publikacji:
29-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Pokongresowe refleksje
fot. Piotr Kała
Dyskusje i emocje, zapewnienia i postulaty, w końcu – prezentacja Białej Księgi Mobilności i rozmowy o perspektywie rozwoju transportu miejskiego – wszystko to w asyście wydarzeń towarzyszących i plenerowych. III Kongres Transportu Publicznego podsumowuje Leszek Ruta, były dyrektor warszawskiego ZTM, dziś ekspert ZDG TOR.

III Kongres Transportu Publicznego odbywał się 29 i 30 października. W tym roku uczestników wydarzenia gościła Bydgoszcz. Wspaniała atmosfera nowej i nowoczesnej Opery towarzyszyła prawie 400 zgromadzonym. Zawdzięczamy to partnerowi Kongresu, prezydentowi Miasta Bydgoszcz.

W pierwszym dniu na dwóch równoległych sesjach spotkali się eksperci z branży autobusów, tramwajów i trolejbusów. Po raz pierwszy Kongresowi towarzyszyła problematyka trakcji autobusowej i trolejbusowej. Sadząc po liczbie uczestników oraz gorącej, merytorycznej dyskusji, pomysł ten spodobał się naszym gościom i na stałe wejdzie do kalendarza imprez towarzyszących Kongresowi.

W ramach forum autobusowego najwięcej emocji i zainteresowania wzbudziły dwie kwestie. Po pierwsze – przyszłość autobusów elektrycznych, ich rola w komunikacji miejskiej, perspektywy czasowe wyeliminowania podstawowych barier – zasięg autobusu oraz baterie – ich ciężar oraz pojemność. Dyskusja napawała optymizmem, szczególnie obecni na sali producenci deklarowali szybką poprawę stanu pojazdów. Po drugie – kwestia zasad formalno-prawnych zawierania umów z operatorami autobusowym – dyskutowano o tym, czy lepszą, bardziej elastyczna formą jest powierzenie bez przetargu tych usług operatorom komunalnym – podawano pozytywne przykłady np. Warszawy, Poznania – czy jednak lepiej jest zliberalizować rynek przewozów i wybierać operatorów w trybie przetargów i długoletnich umów. Szczególnie głośno w tej kwestii, co jest zrozumiałe, wypowiadał się przedstawiciel Arriva Bus.

W ramach forum tramwajowo-trolejbusowego dużo miejsca poświęcono przyszłości trolejbusów. Wskazywano na zastosowane rozwiązania, eliminujące dotychczasowe bariery – nowy, elastyczny tabor, który na długich odcinkach może poruszać się bez sieci trakcyjnej.

Eksperci tramwajowi próbowali przekonać zebranych, że tramwaj to nie tylko środek transportu, ale także element kształtowania przestrzeni, mocno oddziałujący na elementy architektury miejskiej. Pojawiały się nawet głosy kwestionujące próby zastępowania tramwajów systemem autobusowym BRT.

W drugim dniu odbył się Kongres Transportu Publicznego. Jednym z głównych punktów Kongresu była prezentacja Białej Księgi Mobilności. Dokument ten powstał staraniem Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Biała Księga Mobilności jest pierwszym tak przekrojowym tekstem, ukazującym problematykę transportu publicznego z perspektywy pasażerów, pieszych i rowerzystów. Zachęcam do pobrania dokumentu ze strony portalu Transport-Publiczny.pl i lektury.

W czasie Kongresu przedstawiono również stan obecny i perspektywy rozwoju transportu publicznego z różnych punktów widzenia samorządów różnego szczebla. W celu zaprezentowania perspektywy samorządu wojewódzkiego odbyła się prezentacja i dyskusja na temat projektu BIT City, realizowanego przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego oraz miasta leżące wzdłuż kręgosłupa projektu – linii kolejowej Włocławek-Toruń-Bydgoszcz. Aby pokazać punkt widzenia samorządów miejskich – miała miejsce ciekawa prezentacja prezydenta Legionowa, pokazująca zaangażowanie miasta w utworzenie centrum komunikacyjnego z nowoczesny dworcem oraz parkingiem P+R.

Dużo miejsca poświęcono w prezentacjach i dyskusji problematyce formalno-prawnej organizacji transportu publicznego, wskazywano na ogromne bariery i braki prawne, utrudniające integrację transportu publicznego na szczeblu aglomeracji.

W trakcie Kongresu uczestnicy poparli apel wygłoszony przez profesora Wojciecha Suchorzewskiego, skierowany do parlamentu i rządu, w którym zawarto ideę pilnego uchwalenie prawa – wymuszającego integrację i współfinansowanie transportu przez wszystkie samorządy metropolii.

Kongresowi towarzyszyła wystawa taboru autobusowego: dwóch producentów Solaris i Solbus zaprezentowało autobusy elektryczne, Solbus dodatkowo pokazał autobus napędzany gazem LNG, przygotowany dla MZA Warszawa. Volvo zaprezentowało autobus hybrydowy.

Zorganizowane były również przejażdżki nowoczesnym taborem po Bydgoszczy, dla miłośników komunikacji uruchomiono również kursy starym, odrestaurowanym tramwajem.

Do zobaczenia za rok.


Relację z Kongresu Transportu Publicznego znajdziesz tutaj.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5