Czy samorządy powinny mieć możliwość pozyskania dotacji na przewozy użyteczności publicznej realizowane na trasie, z obsługi której właśnie zrezygnował przewoźnik komercyjny? Władze regionu łódzkiego zwracają uwagę na ograniczenia, jakie dotyczą rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ich zniesienie mogłoby jednak doprowadzić do nadużyć.
W 2019 r. powstał rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, z którego mogą korzystać samorządy organizujące linie użyteczności publicznej inne niż funkcjonujące w ramach komunikacji miejskiej. Od tamtej pory przełom lat zawsze oznacza pewne zmiany w siatce dotowanych połączeń. Czy regiony, które odpowiadają za funkcjonowanie przewozów międzypowiatowych, mają jednak wystarczające instrumenty, by odpowiadać na zapotrzebowanie?
Fundusz zorganizowany jest tak, że jednostki samorzadu otrzymują dopłatę do każdego zleconego wozokilometra, czyli do każdego kilometra wykonanego kursu, pod warunkiem, że same również wyasygnują na ten cel określoną kwotę z własnego budżetu. Aby uniknąć sytuacji, w których przewoźnicy komercyjni próbowaliby wymusić pozyskanie dopłat, dofinansowanie można uzyskać jedynie na połączenia nowe. Tymczasem w regionach wciąż zamykane są linie, które z biegiem lat przestały cechować się rentownością, ale ich znaczenie społeczne pozostaje spore.
– Obecnie brak jest delegacji ustawowej, by bezpośrednio zastępować wygaszane linie komercyjne liniami użyteczności publicznej – zauważa Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wskazuje tu na konkretne zapisy ustawy o FRPA, na mocy których dopłaty można uzyskać tylko w przypadku połączeń nniefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy. Choć nie ma więc przeszkód, by region utworzył kursy na zawieszanej właśnie linii, ale nie ma on możliwości pozyskania na ten cel środków z budżetu centralnego.
W niektórych przypadkach samorządy i tak decydowały się na uruchamianie linii obsługujących miejscowości, z których znikały połączenia komercyjne, a wojewodowieodpowiedzialni za dysponowanie środkami FRPA przyznawali dotacje. Każdorazowo oznaczało to jednak pewne modyfikacje dotyczące przebiegu linii, np. poprzez ich wydłużenie, skrócenie albo połączenie dwóch dawnych połączeń komercyjnych w jedno dotowane. Zdarzają się więc sytuacje, w których rozkład jazdy odpowiada potrzebom pasażerów w stopniu niższym niż dotychczas.
Ze względu na prawdopodobieństwo nadużyć problem wydaje się bardzo trudny do rozwiązania. Warto mieć jednak na uwadze, że z punktu widzenia stałego pasażera najgorszą wydaje się sytuacja wystąpienia przerwy w obsłudze trasy. Musi on wówczas znaleźć alternatywny środek transportu, którym często okazuje się własny samochód.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.