Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS Bytów: Mniej połączeń niż przed pandemią. Koniec kursów pospiesznych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS Bytów: Mniej połączeń niż przed pandemią. Koniec kursów pospiesznych
fot. Starscream, lic. CC BY-SA 3.0
W okresie pandemii spadek przychodów ze sprzedaży biletów przekroczył w bytowskim PKS-ie połowę. Pewne wprowadzone wówczas cięcia w rozkładzie jazdy obowiązują do dziś. Przewoźnik nie zamierza jednak rezygnować z działalności przewozowej i upatruje szans m.in. w obsłudze linii organizowanych przez samorządy.

W okresie pandemii koronawirusa kondycja wielu przedsiębiorstw PKS znacznie się pogorszyła. Kryzys nie ominął także przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej w Bytowie. W najtrudniejszym 2020 r. spadek przychodów z działalności przewozowej sięgnął tam, jak poinformowała nas spółka, aż 56 proc.

Koniec komunikacji dalekobieżnej

Wówczas PKS Bytów zrezygnował z obsługi swoich linii dalekobieżnych – z Ustki do Wisły oraz wakacyjnej z Łeby do Rzeszowa. Zawieszenie części połączeń istotnie przełożyło się na skalę działalności przewoźnika. – W 2022 r. wykonaliśmy o 750 tys. wozokilometrów mniej niż w 2018 r. – mówi Zdzisław Piskorski z bytowskiego PKS. W ostatnim roku skrócone zostały zaś kursy na trasie z Miastka do Koszalina. Dziś PKS-em dotrzeć można tylko do Polanowa, bo – jak tłumaczy firma – z Polanowa do Koszalina często kursują autobusy prywatnego przewoźnika.

Od stycznia tego roku przewoźnik realizuje natomiast kursy na dwóch nowych liniach, których organizatorem jest Pomorski Urząd Marszałkowski. Dzięki dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych można teraz pojechać z Lęborka do Przechlewa oraz z Bytowa do Chojnic. Prowadzenie przewozów na trasach organizowanych w ramach FRPA wiąże się przy tym z pewnymi problemami, bo dotacje rozliczane są w systemie kwartalnym. – Musimy więc mieć środki na pokrycie trzymiesięcznego deficytu – wskazuje nasz rozmówca.

Nie ma mowy o zawieszeniu działalności

Aktualnie PKS Bytów nie ma planów zawieszania działalności przewozowej, chce też nadal oferować inne usługi, np. w zakresie naprawy pojazdów czy sprzedaży paliw. – Nie przewidujemy też likwidacji bazy i dworca w Miastku – zapewnia przedstawiciel spółki. Aktualnie ok. 60 proc. przychodów firmy pochodzi z obsługi połączeń organizowanych przez samorządy w ramach FRPA. Przedsiębiorstwo ma podpisane kontrakty z województwem pomorskim, gminą Przechlewo oraz powiatem bytowskim. Dochody te nie pozwalają jednak na zakup nowych autobusów.

– Wymiana taboru polega więc na likwidacji autobusów wyeksploatowanych i zakupie w ich miejsce pojazdów używanych – mówi Z. Piskorski. Choć więc przedsiębiorstwo wciąż prowadzi regularne przewozy pasażerskie, oferowany przez nie standard usług można określić jako typowy dla przewoźników wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Może on odbiegać od oczekiwań współczesnych pasażerów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Prawo & Finanse

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Roman Czubiński 26 września 2024

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Mobilność

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Jakub Rösler, Roman Czubiński 05 czerwca 2025

Powiat bytowski na kolejnych zakupach hybryd

Komunikacja

Powiat bytowski na kolejnych zakupach hybryd

Jakub Rösler 12 czerwca 2024

Powiat bytowski kupuje autobusy regionalne

Komunikacja

Powiat bytowski kupuje autobusy regionalne

Jakub Rösler 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Prawo & Finanse

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Roman Czubiński 26 września 2024

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Mobilność

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Jakub Rösler, Roman Czubiński 05 czerwca 2025

Powiat bytowski na kolejnych zakupach hybryd

Komunikacja

Powiat bytowski na kolejnych zakupach hybryd

Jakub Rösler 12 czerwca 2024

Powiat bytowski kupuje autobusy regionalne

Komunikacja

Powiat bytowski kupuje autobusy regionalne

Jakub Rösler 22 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij