Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd
fot. Aktron/Wikimedia Commons, lic. CC BY 3.0PKM Sosnowiec
Na producentów autobusów w Polsce czeka kolejne duże zamówienie. Przewoźnik z Zagłębia korzystając z funduszy unijnych chce pozyskać w tym i w przyszłym roku aż 78 nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Prawie połowa z nich ma korzystać z napędu hybrydowego.

Tegoroczna karuzela z dużymi przetargami autobusowymi w Polsce chyba się rozkręca. Warszawa rozstrzyga przetargi na obsługę linii przez prywatnych przewoźników, wymagając od nich nowoczesnego taboru, a to oznacza zakupy. Bielsko–Biała w zeszłym tygodniu ogłosiła przetarg na 50 nowych autobusów. Zakupy w Sosnowcu to kolejne duże zamówienie w krótkim czasie. Jest związane z wykorzystaniem pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–20.

W związku z tymi zakupami PKM Sosnowiec przeprowadził ankietę wśród pasażerów (wyniki można znaleźć na stronie przewoźnika, wzięło w niej udział ok. tysiąc osób), w której pytał m.in. o to na których liniach najbardziej przydałyby się nowoczesne autobusy i jakich udogodnień najbardziej pasażerom brakuje. Okazało się, że sosnowiczanie jakość obsługi oceniają „przeciętnie” (do wyboru było pięć odpowiedzi – „bardzo dobry”, „dobry”, „zadowalający”, „przeciętny” i „niski” – najczęściej wybieraną odpowiedź wskazało ok. 40 proc. respondentów, „bardzo dobrze” i „dobrze” oceniło tabor w sumie kilkanaście procent pasażerów). Za najważniejsze udogodnienie w autobusach wskazują klimatyzację, ale też przystosowanie ich dla niepełnosprawnych.

Cztery zadania

PKM Sosnowiec chce zamówić 78 autobusów w podziale na cztery zadania. Pierwsze dotyczy 24 autobusów 12–metrowych z napędem diesela. Drugie to 25 hybryd spalinowo elektrycznych o tej samej długości. Kolejne dwa zadania dotyczą 18–metrowych autobusów przegubowych, kolejno 19 z napędem diesela i 10 z napędem hybrydowym. Zamawiający nie wyklucza składania ofert na więcej niż jedną część zamówienia.

Autobusy klasy MAXI mają pomieścić minimum 86 pasażerów, a przegubowe 130 pasażerów. W obu przypadkach zamawiający wymaga, by 25 proc. mogło podróżować na miejscach siedzących, ale jednocześnie zaznacza, że oczekuje ofert na autobusy o jak największej pojemności. Wszystkie pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6, ale też ściśle określone dla każdej części zamówienia normy emisji tlenku węgla, węglowodorów, cząstek stałych i związków azotu.

Szczegółowo określono wygląd przestrzeni pasażerskiej. W niej powinno się m.in. znaleźć wydzielone miejsce dla wózka inwalidzkiego lub osoby z wózkiem dziecięcym a przy nim, oznaczony alfabetem Braille’a przycisk, sygnalizujący kierowcy, że pasażer chce wysiąść. Przyciski otwierające drzwi również muszą mieć oznaczenia dla osób niewidomych, w dodatku powinny się podświetlać w dwóch kolorach, w zależności od tego, czy są wciśnięte, czy nie.

Autobusy w przyszłym roku

Najważniejszym kryterium oceny ofert stanowi cena (85 proc.). Pozostałe punkty będzie można uzyskać za warunki techniczno–eksploatacyjne, a te są bardzo rozbudowane i różnią się w zależności od rodzaju autobusu. W każdym przypadku wskazano od sześciu do dziewięciu podkryteriów. Poza często spotykanymi w przetargach, jak odpowiedni materiał szkieletu nadwozia, czy unifikacja silnika i producenta autobusu (w przypadku hybryd – obu silników), znalazł się tam m.in. wymóg stworzenia całego oświetlenia, w tym świateł mijania i drogowych, w technologii LED.

Zamawiający czeka na oferty do 25 kwietnia. W szczególny sposób określono jednak harmonogram dostaw. W każdym z zadań autobusy mają być dostarczane w określonych partiach po kilka pojazdów w terminie od 155 do 277 dni od dnia złożenia zamówienia, przy czym planowanym terminem złożenia zamówienia na autobusy z silnikiem diesla jest 28 lipca (zadanie 1.) i 27 sierpnia (zadanie 3.), a na hybrydy 27 grudnia (zadanie 2.) i 24 grudnia (zadanie 4.). To oznacza, że prawie wszystkie pojazdy trafią do przewoźnika już w przyszłym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sosnowiec na kolejnych eko zakupach

Komunikacja

Sosnowiec na kolejnych eko zakupach

Paulina Piziorska 17 stycznia 2025

Elektryki i plug-iny dla PKM Sosnowiec

Komunikacja

Elektryki i plug-iny dla PKM Sosnowiec

UM Sosnowiec 18 grudnia 2024

Sosnowiec wybrał dostawcę autobusów spalinowych

Przestrzeń

Sosnowiec wybrał dostawcę autobusów spalinowych

Witold Urbanowicz 07 lutego 2024

PKM Sosnowiec z ofertami na autobusy spalinowe

Komunikacja

PKM Sosnowiec z ofertami na autobusy spalinowe

Witold Urbanowicz 21 grudnia 2023

PKM Sosnowiec na zakupach. Razem nawet 30 autobusów

Komunikacja

PKM Sosnowiec na zakupach. Razem nawet 30 autobusów

Jakub Rösler 27 października 2023

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Komunikacja

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

Zobacz również:

Sosnowiec na kolejnych eko zakupach

Komunikacja

Sosnowiec na kolejnych eko zakupach

Paulina Piziorska 17 stycznia 2025

Elektryki i plug-iny dla PKM Sosnowiec

Komunikacja

Elektryki i plug-iny dla PKM Sosnowiec

UM Sosnowiec 18 grudnia 2024

Sosnowiec wybrał dostawcę autobusów spalinowych

Przestrzeń

Sosnowiec wybrał dostawcę autobusów spalinowych

Witold Urbanowicz 07 lutego 2024

PKM Sosnowiec z ofertami na autobusy spalinowe

Komunikacja

PKM Sosnowiec z ofertami na autobusy spalinowe

Witold Urbanowicz 21 grudnia 2023

PKM Sosnowiec na zakupach. Razem nawet 30 autobusów

Komunikacja

PKM Sosnowiec na zakupach. Razem nawet 30 autobusów

Jakub Rösler 27 października 2023

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Komunikacja

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij