Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd
fot. Aktron/Wikimedia Commons, lic. CC BY 3.0PKM Sosnowiec
Na producentów autobusów w Polsce czeka kolejne duże zamówienie. Przewoźnik z Zagłębia korzystając z funduszy unijnych chce pozyskać w tym i w przyszłym roku aż 78 nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Prawie połowa z nich ma korzystać z napędu hybrydowego.

Tegoroczna karuzela z dużymi przetargami autobusowymi w Polsce chyba się rozkręca. Warszawa rozstrzyga przetargi na obsługę linii przez prywatnych przewoźników, wymagając od nich nowoczesnego taboru, a to oznacza zakupy. Bielsko–Biała w zeszłym tygodniu ogłosiła przetarg na 50 nowych autobusów. Zakupy w Sosnowcu to kolejne duże zamówienie w krótkim czasie. Jest związane z wykorzystaniem pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–20.

W związku z tymi zakupami PKM Sosnowiec przeprowadził ankietę wśród pasażerów (wyniki można znaleźć na stronie przewoźnika, wzięło w niej udział ok. tysiąc osób), w której pytał m.in. o to na których liniach najbardziej przydałyby się nowoczesne autobusy i jakich udogodnień najbardziej pasażerom brakuje. Okazało się, że sosnowiczanie jakość obsługi oceniają „przeciętnie” (do wyboru było pięć odpowiedzi – „bardzo dobry”, „dobry”, „zadowalający”, „przeciętny” i „niski” – najczęściej wybieraną odpowiedź wskazało ok. 40 proc. respondentów, „bardzo dobrze” i „dobrze” oceniło tabor w sumie kilkanaście procent pasażerów). Za najważniejsze udogodnienie w autobusach wskazują klimatyzację, ale też przystosowanie ich dla niepełnosprawnych.

Cztery zadania

PKM Sosnowiec chce zamówić 78 autobusów w podziale na cztery zadania. Pierwsze dotyczy 24 autobusów 12–metrowych z napędem diesela. Drugie to 25 hybryd spalinowo elektrycznych o tej samej długości. Kolejne dwa zadania dotyczą 18–metrowych autobusów przegubowych, kolejno 19 z napędem diesela i 10 z napędem hybrydowym. Zamawiający nie wyklucza składania ofert na więcej niż jedną część zamówienia.

Autobusy klasy MAXI mają pomieścić minimum 86 pasażerów, a przegubowe 130 pasażerów. W obu przypadkach zamawiający wymaga, by 25 proc. mogło podróżować na miejscach siedzących, ale jednocześnie zaznacza, że oczekuje ofert na autobusy o jak największej pojemności. Wszystkie pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6, ale też ściśle określone dla każdej części zamówienia normy emisji tlenku węgla, węglowodorów, cząstek stałych i związków azotu.

Szczegółowo określono wygląd przestrzeni pasażerskiej. W niej powinno się m.in. znaleźć wydzielone miejsce dla wózka inwalidzkiego lub osoby z wózkiem dziecięcym a przy nim, oznaczony alfabetem Braille’a przycisk, sygnalizujący kierowcy, że pasażer chce wysiąść. Przyciski otwierające drzwi również muszą mieć oznaczenia dla osób niewidomych, w dodatku powinny się podświetlać w dwóch kolorach, w zależności od tego, czy są wciśnięte, czy nie.

Autobusy w przyszłym roku

Najważniejszym kryterium oceny ofert stanowi cena (85 proc.). Pozostałe punkty będzie można uzyskać za warunki techniczno–eksploatacyjne, a te są bardzo rozbudowane i różnią się w zależności od rodzaju autobusu. W każdym przypadku wskazano od sześciu do dziewięciu podkryteriów. Poza często spotykanymi w przetargach, jak odpowiedni materiał szkieletu nadwozia, czy unifikacja silnika i producenta autobusu (w przypadku hybryd – obu silników), znalazł się tam m.in. wymóg stworzenia całego oświetlenia, w tym świateł mijania i drogowych, w technologii LED.

Zamawiający czeka na oferty do 25 kwietnia. W szczególny sposób określono jednak harmonogram dostaw. W każdym z zadań autobusy mają być dostarczane w określonych partiach po kilka pojazdów w terminie od 155 do 277 dni od dnia złożenia zamówienia, przy czym planowanym terminem złożenia zamówienia na autobusy z silnikiem diesla jest 28 lipca (zadanie 1.) i 27 sierpnia (zadanie 3.), a na hybrydy 27 grudnia (zadanie 2.) i 24 grudnia (zadanie 4.). To oznacza, że prawie wszystkie pojazdy trafią do przewoźnika już w przyszłym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Komunikacja

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

PKM Sosnowiec znów z jedną ofertą na hybrydy

Komunikacja

PKM Sosnowiec znów z jedną ofertą na hybrydy

Witold Urbanowicz 10 marca 2023

PKM Sosnowiec z kolejną próbą zakupu hybryd

Komunikacja

PKM Sosnowiec z kolejną próbą zakupu hybryd

Jakub Rösler 27 lutego 2023

PKM Sosnowiec na razie bez hybryd

Komunikacja

PKM Sosnowiec na razie bez hybryd

Witold Urbanowicz 20 lutego 2023

PKM Sosnowiec z jedną ofertą na hybrydy

Komunikacja

PKM Sosnowiec z jedną ofertą na hybrydy

Witold Urbanowicz 17 lutego 2023

PKM Sosnowiec kupuje autobusy hybrydowe

Komunikacja

PKM Sosnowiec kupuje autobusy hybrydowe

Jakub Rösler 18 stycznia 2023

Zobacz również:

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Komunikacja

Sosnowiec tym razem akceptuję ofertę na hybrydy

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

PKM Sosnowiec znów z jedną ofertą na hybrydy

Komunikacja

PKM Sosnowiec znów z jedną ofertą na hybrydy

Witold Urbanowicz 10 marca 2023

PKM Sosnowiec z kolejną próbą zakupu hybryd

Komunikacja

PKM Sosnowiec z kolejną próbą zakupu hybryd

Jakub Rösler 27 lutego 2023

PKM Sosnowiec na razie bez hybryd

Komunikacja

PKM Sosnowiec na razie bez hybryd

Witold Urbanowicz 20 lutego 2023

PKM Sosnowiec z jedną ofertą na hybrydy

Komunikacja

PKM Sosnowiec z jedną ofertą na hybrydy

Witold Urbanowicz 17 lutego 2023

PKM Sosnowiec kupuje autobusy hybrydowe

Komunikacja

PKM Sosnowiec kupuje autobusy hybrydowe

Jakub Rösler 18 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5