Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM: Integracja taryfowa? Jedna wielka niewiadoma

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-06-2014
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKM: Integracja taryfowa? Jedna wielka niewiadoma
źródło: facebook PKMbudowa PKM
Rozjaśniła się częściowo sytuacja związana z dostarczeniem taboru dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Natomiast w dalszym ciągu wielką niewiadomą jest, czy i w jakiej formie nastąpi integracja taryfowa związana z wdrożeniem projektu PKM.

We wtorek po południu Samorząd Województwa Pomorskiego poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na 10 autobusów szynowych dla PKM. Jako zwycięzcę przetargu wskazał bydgoską Pesę; oferta Newagu Nowy Sącz została odrzucona. Władze Newagu odmówiły komentarza w tej sprawie, nie wiemy zatem, czy przetarg zostanie oprotestowany, co może opóźnić realizację zamówienia. Zgodnie z pierwotnym ogłoszeniem, pociągi mają zostać dostarczone do 12 maja 2015 r.

O ile zatem saga związana z przetargiem taborowym mimo wszystko powoli zbliża się do końca – choć należy przypomnieć, że przetarg i tak jest opóźniony: wedle pierwotnych planów, miał być ogłoszony już zimą 2012/13 – o tyle zupełnie nierozwiązana jest kwestia pogłębienia integracji taryfowej w związku z uruchomieniem PKM.

Chaotyczny system taryfowy

Wielokrotnie pisaliśmy, iż w aglomeracji trójmiejskiej funkcjonuje chaotyczny system taryfowy. W niewielkiej przecież aglomeracji dostępnych jest, niezależnie od siebie, kilka taryf: gdańska, gdyńska, wejherowska, tczewska, SKM i Przewozów Regionalnych. Równolegle funkcjonują bilety metropolitalne, które „spinają” wszystkich tych organizatorów i przewoźników (za wyjątkiem Tczewa), jednak ich mankamentem jest bardzo słabo rozwinięty jest system dystrybucji: w całej aglomeracji funkcjonuje raptem kilkadziesiąt punktów sprzedaży biletów metropolitalnych.

Wzajemne honorowanie biletów SKM i PR jest tylko częściowe i w ogóle nie dotyczy biletów jednorazowych bądź czasowych. Niedawno wprowadzono nową ofertę, bilet okresowy 30+, który jest ważny zarówno w pociągach SKM i PR (na wybranej trasie), jak i w pojazdach komunikacji miejskiej. Bilet ten stanowi swoiste połączenie oferty kolejowej i biletu metropolitalnego. Jest to dość ciekawa propozycja dla podróżnych, jednak jednocześnie, wprowadzenie nowego biletu stanowi też dalsze pogłębienie chaosu taryfowego w aglomeracji trójmiejskiej – niekorzystnego zarówno dla mieszkańców, jak i dla osób przyjezdnych.

Jakie ma to przełożenie na uruchomienie – w drugiej połowie przyszłego roku – PKM? Ano takie, że jeśli na linii PKM Wrzeszcz-Rębiechowo pojawią się różni przewoźnicy i pomiędzy nimi nie będzie pełnej współpracy taryfowej, to pasażerowie mogą skutecznie zniechęcić się do korzystania z nowej linii kolejowej, wybudowanej za kilkaset milionów złotych.

A sytuacja, w której „linię PKM” obsługiwać będą różni przewoźnicy, jest przecież niewykluczona. Jeśli bowiem przetarg na przewozy na liniach zostanie podzielony np. tak, że osobnym zadaniem będzie połączenie „stricte” aglomeracyjne Gdańsk-Rębiechowo-Gdynia, a osobnym – połączenie Gdańsk-Rębiechowo-Kartuzy/Kościerzyna, to nie jest wykluczone, że pierwsze z nich realizowane będzie przez SKM, a drugie przez PR (choć naturalnie nie jest to przesądzone, bo chęć realizacji przewozów zgłasza też np. Arriva). Na razie, wedle naszej wiedzy, jeśli prace nad przetargiem na przewozy na liniach zawierających się w projekcie PKM w ogóle się rozpoczęły, to są dopiero w powijakach.

Kartofel coraz bardziej gorący

A jak będzie wyglądała sama integracja taryfowa? Nie wiadomo…

W lutym Hubert Kołodziejski, szef Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (emitenta biletu metropolitalnego), mówił nam, że skierował prośbę do Urzędu Marszałkowskiego o informację, jak ma wyglądać taryfa kolejowa PKM po jej uruchomieniu oraz czy i w jakim zakresie będzie ona zintegrowana z taryfą SKM. Reakcji na to pismo do dziś nie ma. – Na razie nic się nie zmieniło i niestety nie mogę przekazać żadnych konkretnych informacji na temat sposobu włączenia PKM do aktualnie obowiązującego w Trójmieście systemu taryfowo-biletowego – mówi nam Hubert Kołodziejski. Urząd Marszałkowski natomiast w ogóle nie odpowiedział na nasze pytanie o to, jak ma wyglądać model integracji taryfowej w ramach PKM.

W tym kontekście, należy przypomnieć fragment naszego lutowego artykułu. na temat integracji taryfowej PKM. Pisaliśmy tak: "Rozmawiając nieoficjalnie zarówno z przedstawicielami trójmiejskich samorządów, jak i z władzami organizatorów przewozów, nietrudno odnieść wrażenie, że kwestia integracji taryfowej w ramach PKM przypomina „gorący kartofel”, którym poszczególne instytucje najchętniej przerzucałyby się nawzajem. A czas nagli. Jak mówi (anonimowo) przedstawiciel władz jednego z organizatorów transportu zbiorowego w Trójmieście: – Pełna integracja taryfowa to fundament, inaczej PKM może czekać klęska popytowa. Co gorsza, Urząd Marszałkowski sprawiał jeszcze niedawno wrażenie, iż nie zdawał sobie z tego w ogóle sprawy. Koncentrował się na samej budowie, zapominając iż nowa linia to mniej niż połowa sukcesu".

Minęły 4 miesiące – i nic się zmieniło. Może poza faktem, iż wspomniany kartofel staje się coraz bardziej gorący. Otwarcie linii PKM nastąpi, według optymistycznych założeń, w wakacje przyszłego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5