Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Paryż chce zalegalizować wysiadanie z autobusu poza przystankiem

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-01-27 10:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Paryż chce zalegalizować wysiadanie z autobusu poza przystankiem
fot. Simon_sees, lic. CC A 2.0 Generic
W Polsce wypuszczanie pasażera z autobusu poza przystankiem jest nielegalne, grozi kierowcy karą i utratą pracy, a mimo to pasażerowie nagminnie wymuszają to na kierujących. W Paryżu z kolei, dla poprawy bezpieczeństwa, urzędnicy zapowiedzieli wprowadzenie możliwości zatrzymania autobusu na żądanie w dowolnym miejscu. Ma to pomóc w walce z napastowaniem kobiet w transporcie publicznym. We Francji, do bycia ofiarą napastowania w autobusach lub pociągach, przyznaje się aż 90 proc. pasażerek.

Prezydent regionu Ile–de–France, Valerie Pecresse, która sprawuje też pieczę nad aglomeracją paryską, zapowiedziała, że od lutego na wybranych liniach autobusowych zostanie przetestowane rozwiązanie, w ramach którego w nocy pasażer będzie mógł poprosić o zatrzymanie się w wybranym przez siebie miejscu. Rozwiązanie zostanie wprowadzone również w innych autobusach, jeśli okaże się skutecznie i niezbyt uciążliwe dla kierujących.

Bliżej do domu

To tylko jeden z elementów większej akcji. W tym roku wszystkie autobusy w aglomeracji zostaną wyposażone w monitoring. Do 2020 r. obejmie on też wszystkie podmiejskie pociągi. W tym roku operatorzy transportu publicznego zatrudnią 650 dodatkowych pracowników, którzy będą pilnować bezpieczeństwa pasażerów, bo, jak zaznacza Pecresse, „nic nie zastąpi obecności człowieka”.

Główną korzyścią ma być skrócenie drogi do domu, szczególnie dla kobiet, które wracają późnym wieczorem z pracy. To palący problem, bo z wrześniowych badań, przeprowadzonych przez francuskie stowarzyszenie pasażerów, wynika, że aż 90 proc. kobiet przynajmniej raz było ofiarą napastowania o podłożu seksualnym w transporcie publicznym. Szokujące wyniki są zbieżne z podobnymi badaniami, prowadzonymi we Francji od dwóch lat. Również Pecresse przyznała, że ją to spotkało i zdarzyło się jej spoliczkować mężczyznę, który pakował rękę pod jej spódnicę.

Problem nie dotyczy tylko Francji. W Wielkiej Brytanii w ciągu kilku lat liczba przypadków napastowania seksualnego w pociągach podwoiła się i w zeszłym roku zbliżyła się do 1,5 tys., co wyliczyli dziennikarze Radia BBC. W największych metropoliach Ameryki Łacińskiej do bycia ofiarą podobnej napaści przyznaje się sześć na dziesięć kobiet. Z kolei w Delhi do obaw związanych z tego powodu z podróżą transportem publicznym przyznaje się aż 95 proc. przepytywanych.

Choć liczby mogą się różnić, choćby dlatego, że w rożnych miejscach na świecie respondentki co innego uznają za nieakceptowane zachowanie, niewątpliwie problem jest powszechny. Nie ma powodu by sądzić, że w Polsce rzecz wygląda inaczej.

W Polsce wciąż mandat

Nad Wisłą jednak tematu nie ma, co więcej kwestia zatrzymywania się poza przystankami jest od czasu do czasu rozważana tylko w kontekście pasażerów, którzy dla wygody chcą wysiąść z autobusu lub tramwaju, np. stojącego w korku lub na światłach, by skrócić sobie drogę. Tymczasem np. na trasach autobusów podmiejskich problem może nie różnić się od tego z okolic Paryża.

Zgodnie z przepisami, jeśli kierowca wypuści pasażera poza przystankiem naraża siebie i pasażera na mandat, swoją firmę na karę wymierzoną przez Inspekcję Transportu Samochodowego i rzecz jasna ryzykuje utratą pracy. Ponad cztery lata temu sąd w Olsztynie, rozpatrując sprawę przeciwko przewoźnikowi, który wysadzał pasażerów poza przystankami, stwierdził, że takie działanie zagraża innym użytkownikom dróg.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Środa Śląska. Ostatnie testy nowej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Środa Śląska. Ostatnie testy nowej komunikacji miejskiej

Jakub Dybalski 25 stycznia 2018

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Komunikacja

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Jakub Dybalski 22 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5