– Do SKM przekazano list intencyjny z prośbą o przygotowanie takiego dokumentu, który ma wykazać, czy zasadne jest przedłużenie linii nr 250 o odcinek Gdańsk-Tczew – mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów w SKM.
Kilka dni temu SKM
ogłosiła przetarg na przygotowanie tzw. prestudium, które ma wykazać, czy zasadne jest przedłużenie linii kolejowej nr 250 (Gdańsk-Rumia) o odcinek z Gdańska Śródmieścia do Tczewa (odcinek pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdańskiem Śródmieściem jest w budowie i ma być otwarty pod koniec tego roku). Prestudium będzie nosić nazwę „Wstępna analiza wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa”.
– Planowany do opracowania dokument wynika bezpośrednio z inicjatywy gmin położonych na terenie powiatów gdańskiego, tczewskiego i malborskiego. Do SKM przekazano list intencyjny z prośbą o przygotowanie takiego dokumentu. SKM przychyliła się do tej prośby – mówi Głuszek.
Dyrektor ds. marketingu i umów w SKM dodaje, że przewoźnik chce dzięki temu opracowaniu poznać odpowiedź na podstawowe pytania:
• Czy realizacja przedsięwzięcia jest możliwa, biorą pod uwagę przede wszystkim aspekty prawne, środowiskowe, technologiczne i, przede wszystkim, ekonomiczno-finansowe (przeanalizowana ma zostać możliwość współfinansowania inwestycji w ramach obecnej perspektywy UE 2014-20);
• Jaki byłby szacunkowy koszt takiej inwestycji; w jakim optymalnym wariancie inwestycyjnym budowa powinna być realizowana (jeśli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji);
• Z jakich źródeł SKM mogłaby sfinansować inwestycję.
– W planie na rok 2014 SKM założyła jedynie opracowanie dokumentacji projektowej. Po opracowaniu dokumentu, kiedy będziemy mieć pełne dane w zakresie kosztów inwestycji będzie można podjąć decyzję, w jakim horyzoncie czasowym i jakich środków możliwa byłaby realizacja – dodaje Głuszek.
Jednym z wariantów do przeanalizowania przez realizatora prestudium – obok przedłużenia linii 250 w układzie dwutorowym – ma być zaadaptowanie dla ruchu pasażerskiego linii nr 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) i 721 (Gdańsk Południowy – Motława Most), wraz budową łącznicy pomiędzy tymi liniami (w rejonie Południowej Obwodnicy Gdańska, niedaleko stacji towarowej Gdańsk Olszynka). tak aby ominąć odcinek linii nr 9 pomiędzy stacjami Gdańsk Południowy i Pruszcz Gd. Głuszek zaznacza, że za wcześnie jeszcze na ten moment dywagować, czy gdyby decydować się na wybór tego wariantu, to linia 250 byłaby przedłużona przynajmniej o odcinek pomiędzy Gdańskiem Śródmieściem i Gdańskiem Południowym.