Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-03-18 11:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-23 05:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy
fot. Pudelek (Marcin Szala), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Przed Opolem ostatnia szansa na wsparcie unijne. Miasto chce wykorzystać środki na znaczną poprawę transportu publicznego. W planach są liczne inwestycje zmierzające do zwiększenia komfortu pasażerów, jak tablice informacyjne, biletomaty oraz ITS. Brak jednak odpowiedniego taboru może zniwelować te ambitne plany. Dlatego Opole starać się będzie o wymianę prawie 2/3 własnego zaplecza autobusowego, który czasami ma już nawet po dwadzieścia lat.

Uatrakcyjnić

Opole w ostatnich latach dąży do tego, aby zachęcić jak największą grupę osób – spośród tych, którzy codziennie przemieszczają się po mieście – do korzystania z komunikacji miejskiej, zamiast z własnego samochodu osobowego. W tym celu Opole od kilku lat sukcesywnie modernizuje tabor autobusowy (w ciągu dwóch lat miasto zakupiło pięć nowych MAN-ów) oraz wprowadza zmiany w taryfie biletowej. Ponadto każdego roku na przystankach autobusowych montowane są nowe wiaty przystankowe oraz ławki dla pasażerów, a w najbliższych latach, na najważniejszych przystankach w mieście planowany jest montaż tablic dynamicznej informacji pasażerskiej oraz biletomatów stacjonarnych.

Wszystkie działania mają, w myśl urzędników, uatrakcyjnić opolską komunikację miejską i zachęcić jak największą liczbę mieszkańców (i nie tylko) do korzystania z transportu publicznego. Jednym z czynników, który ma przekonać niezdecydowanych jest planowane wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego. Będzie on współpracował zdalnie z komputerami pokładowymi autobusów miejskich i odpowiednio sterował sygnalizacjami świetlnymi na opolskich skrzyżowaniach w celu poprawy punktualności, by nadać zielony priorytet. Do tego jednak potrzebne są odpowiednio wyposażone autobusy, których na razie brak.

Odnowić

Unia Europejska bardzo mocno wspiera ostatnio zakupy pojazdów niskoemisyjnych. Przed Polską ostatnie już takie duże dofinansowanie. Również Opole zamierza wykorzystać tę ostatnią szansę. – Planujemy zakup 56 nowych autobusów, które zasilą tabor naszego przewoźnika – mówi Tomasz Zawadzki, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Zbiorowego w Urzędzie Miasta Opola. Wśród nich nie zabraknie też pojazdów niskoemisyjnych.

Aktualnie średnia wieku autobusów wchodzących w skład taboru operatora, czyli Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, wynosi 11,71 lat. Średnia nie wypada jednak tak najgorzej w porównaniu z innymi miastami. Jednak, gdy przyjrzymy się bliżej taborowi, okazuje się, że jest wiele do zrobienia. – Dzięki zakupom taboru autobusowego realizowanym w ostatnich latach, wśród 85 autobusów wykonujących zadania dla opolskiej komunikacji miejskiej, wiek 34 pojazdów nie przekracza 8 lat. Pozostałe wozy, a jest ich 51 sztuk, mają od kilkunastu do ponad dwudziestu lat – zaznacza Zawadzki.

Jak podkreśla urzędnik, Opole planuje aplikować o środki z funduszy europejskich na pozyskanie 56 nowych autobusów miejskich. – Zakup tak dużej liczby pojazdów podyktowany jest chęcią poprawy jakości usług komunikacji miejskiej, a tym samym uatrakcyjnieniem tej formy przemieszczania się – mówi Zawadzki. Wśród tych 56 sztuk, 8 z nich stanowić będą autobusy z napędem hybrydowym klasy maxi o długości 12 metrów. – Związany jest to z potrzebą ograniczenia poziomu hałasu w Opolu oraz poziomu zanieczyszczeń pochodzących z układów wydechowych pojazdów transportu publicznego – dodaje.

Pozostałe 48 sztuk będą to autobusy z silnikiem diesla spełniające normy emisji spalin Euro 6, zróżnicowane pod względem długości. Miasto chce pozyskać pojazdy klasy midi – 3 sztuki, maxi – 30 sztuk i mega – 15 sztuk. – Dzięki tym zakupom średnia wieku taboru autobusowego znacznie się obniży – podkreśla urzędnik.

Zachęcić

Już w zeszłym roku Opole bardzo prężnie zaczęło działać, by coraz większa liczba osób zaczęła korzystać z autobusów. – Wprowadziliśmy tzw. „darmowe piątki”. Daliśmy możliwość bezpłatnych przejazdów autobusami komunikacji miejskiej w każdy roboczy piątek w godzinach 6:00-18:00, na podstawie prawa jazdy kat. B oraz dowodu rejestracyjnego własnego samochodu osobowego z ważnym terminem badania technicznego – wyjaśnia Tomasz Zawadzki.

Natomiast w bieżącym roku planowane jest wdrożenie tzw. „wspólnego biletu” na autobus i pociąg. – Chcemy umożliwić mieszkańcom bezpłatne podróżowanie pociągami Przewozów Regionalnych pomiędzy stacjami kolejowymi znajdującymi się na terenie Opola – informuje Zawadzki. Usługa ta będzie możliwa dla posiadaczy biletów miesięcznych w opolskiej komunikacji miejskiej.

W najbliższych latach planowana jest również budowa centrum przesiadkowego Opole Główne oraz dwóch węzłów przesiadkowych (Opole Zachodnie i Opole Wschodnie). W ich sąsiedztwie miałyby powstać parkingi typu park&ride oraz bike&ride. – Obiekty te miałyby służyć przesiadkom z różnych środków transportu na inne np. z pociągu na autobus miejski, z autobusu pozamiejskiego na autobus miejski, z roweru na pociąg, z samochodu osobowego na autobus miejski, z samochodu osobowego na pociąg – wylicza urzędnik.

Jak jednocześnie zaznacza Zawadzki, jeśli wszystkie powyższe plany uda się zrealizować, to za kilka lat Opole powinno odczuć zdecydowaną poprawę w zakresie transportu wewnątrzmiejskiego. – Pojawią się nowe drogi i węzły przesiadkowe oraz dodatkowe przeprawy przez rzekę Odrę. Po Opolu jeździć będzie bardzo dużo nowych autobusów komunikacji miejskiej, które dzięki systemowi ITS płynnie będą przejeżdżać przez miasto, dzięki czemu wzrośnie liczba pasażerów komunikacji miejskiej – podsumowuje przyszłe działania miasta.

W całej sieci komunikacji miejskiej w Opolu funkcjonuje 19 linii autobusowych, w tym: 11 linii miejskich, 6 linii pozamiejskich oraz 2 linie nocne.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przybyszewskiego: Pierwszy wiadukt opóźniony. Co z pozostałymi?

Komunikacja

Przybyszewskiego: Pierwszy wiadukt opóźniony. Co z pozostałymi?

Roman Czubiński 15 września 2022

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Komunikacja

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Roman Czubiński 03 września 2022

Łódź: Zaczyna znikać tramwajowy wiadukt Przybyszewskiego

Komunikacja

Zobacz również:

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Przestrzeń

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Tomasz Larczyński/Jakub Madrjas 17 marca 2016

Inwestycje w dworce pomogą wydać środki unijne?

Prawo & Finanse

Opole zamawia trzy autobusy

Prawo & Finanse

Opole zamawia trzy autobusy

Witold Urbanowicz 11 lutego 2015

Pozostałe z wątku:

Przybyszewskiego: Pierwszy wiadukt opóźniony. Co z pozostałymi?

Komunikacja

Przybyszewskiego: Pierwszy wiadukt opóźniony. Co z pozostałymi?

Roman Czubiński 15 września 2022

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Komunikacja

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Roman Czubiński 03 września 2022

Łódź: Zaczyna znikać tramwajowy wiadukt Przybyszewskiego

Komunikacja

Zobacz również:

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Przestrzeń

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Tomasz Larczyński/Jakub Madrjas 17 marca 2016

Inwestycje w dworce pomogą wydać środki unijne?

Prawo & Finanse

Opole zamawia trzy autobusy

Prawo & Finanse

Opole zamawia trzy autobusy

Witold Urbanowicz 11 lutego 2015

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5