Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Opłaty za wjazd do centrum? Miasta są ostrożne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-07-19 14:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opłaty za wjazd do centrum? Miasta są ostrożne
fot. Halibutt, lic. CC A 3.0 Unported
Za tydzień wejdą w życie przepisy pozwalające miastom na pobieranie opłat za wjazd do centrów miast. Sens zmian jest wątpliwy dla skutecznego zarządzania ruchem samochodowym w mieście. Zresztą i tak miasta raczej odsuwają w czasie wprowadzanie opłat.

Na początku lipca prezydent podpisał ustawę o biopaliwach, a 13 lipca została ona opublikowana. Większość przepisów wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni od tej daty. Do nazwy nie należy się przywiązywać, bo ustawa – co zresztą staje się coraz częstszą praktyką obecnego Sejmu – w dużej mierze składa się z przepisów zmieniających inne przepisy, zupełnie innych ustaw.

Wspomniana ustawa wprowadza m.in. zmiany w uchwalonych w styczniu przepisach pozwalających miastom na tworzenie stref czystego transportu. To obszar miasta, który dzięki nowym regulacjom, można zamknąć dla wszystkich aut, które nie są elektryczne, wodorowe lub gazowe. Pierwotnym założeniem było wprowadzenie dla pozostałych opłat, dzięki którym mogliby wjechać do strefy. Posłowie zimą opłaty wykreślili, w efekcie, w praktyce ratusz może po prostu zamknąć część miasta dla aut. Efekt szeroko zapowiadanej zmiany jest praktycznie żaden.

Smog poza szczytem

Nowelizacja miała to naprawić i jednak wprowadzić opłaty. Nawet niewielkie, a takie planowano, pozwalałaby zarządzać ruchem w strefie i w ogóle zachęcić samorządy, by z tego narzędzia skorzystały. W Sejmie jednak projekt znów rozmontowano. Dopuszczono w strefie ruch aut z innymi napędami, niż wymienione, ale poselską poprawką opłatę (maksymalnie 2,5 złotego za godzinę) pozwolono miastom pobierać tylko w godzinach 9–17.

Urzędnicy i eksperci wskazują, że miasta mogłyby, wprowadzając opłatę dla samochodów, zniechęcać niektórych kierowców do korzystania z samochodu w centrum i zachęcać do innych form transportu. To pozwoliłoby na walkę z zatłoczeniem miasta i ze smogiem. Ograniczenie tej możliwości tylko do ośmiu godzin w ciągu doby (które tylko częściowo zahaczają o poranny i popołudniowy szczyt), wygląda jakby posłowie uważali, że poza tymi godzinami smogu nie ma.

Co więcej przepisy są niejednoznaczne. Wskazanie, że rada gminy może dopuścić do ruchu w strefie samochody inne niż dysponujące czystym napędem, pod warunkiem wniesienia opłaty, można rozumieć w ten sposób, że jeśli poza wspomnianymi godzinami nie będzie możliwości wniesienia opłaty, to takie auta nie będą miały tam wstępu (a nie, jak wszyscy zdają się uważać, że będą mogły jeździć bez płacenia). O rozstrzygnięcie poprosiliśmy Ministerstwo Energii, w którym przygotowano projekt i czekamy na odpowiedź.

Kraków tak, ale bez opłat. Warszawa…

Miasta do zmian podchodzą bardzo ostrożnie. Kraków już zapowiedział utworzenie strefy, ale na niewielkim, zabytkowym obszarze Kazimierza i to głównie dlatego, że zamknięcie tam ruchu samochodowego na podstawie przepisów z poprzednich lat, oprotestował wojewoda. Dlatego krakowscy urzędnicy chcą skorzystać z przepisów o strefach czystego transportu. Co warte zauważenia, nie mają zamiaru wprowadzać żadnych możliwości wjazdu za opłatą. – Nie myślimy o wprowadzeniu opłat za wjazd do centrum. To ewentualna możliwość za kilka, może kilkanaście lat – mówił w czwartek na antenie TVN Bartosz Piłat, odpowiedzialny w krakowskim ratuszu za tematy związane z mobilnością.

Rzecznik warszawskiego ratusza Bartosz Milczarczyk, cytowany przez TVN Warszawa, tłumaczy, że wprowadzenie takich stref w Warszawie to kwestia analiz i konsultacji, a przede wszystkim, że o ich kształcie i o tym czy w ogóle należy je wprowadzać, powinni się wypowiedzieć mieszkańcy. Chęć skorzystania z przepisów, ale bardzo ogólnie, jeszcze przed pracami legislacyjnymi, zgłaszali urzędnicy z Poznania.

To duża różnica w porównaniu z bliźniaczymi przepisami dotyczącymi samochodów w miastach, które również są w trakcie uchwalania. Chodzi o opłaty za parkowanie. Na ostatniej prostej jest ustawa, która pozwoli miastom na nieco inną niż do tej pory organizację, a także ponad trzykrotne podniesienie opłat za parkowanie w strefie śródmiejskiej i ponad czterokrotne podniesienie kar za brak takiej opłaty. W tym przypadku miasta dość zgodnie chcą skorzystać z tej możliwości, choć niekoniecznie wprowadzać maksymalne dopuszczalne stawki za parkowanie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków jako pierwszy wprowadzi Strefę Czystego Transportu?

Przestrzeń

Kraków jako pierwszy wprowadzi Strefę Czystego Transportu?

Jakub Dybalski 17 lipca 2018

Maciej Mazur: Tworzymy strefy dla aut, których w Polsce nie ma

Przestrzeń

Maciej Mazur: Tworzymy strefy dla aut, których w Polsce nie ma

Jakub Dybalski 10 czerwca 2018

Bruksela wprowadza strefę czystego transportu. Jak to działa?

Mobilność

Bruksela wprowadza strefę czystego transportu. Jak to działa?

Roman Czubiński 06 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5