Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn. Tramwajowa trójka wróci jesienią

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
22-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn. Tramwajowa trójka wróci jesienią
fot. MJTramwaj nr 3 Olsztyn
Tramwajowa trójka jest w Olsztynie chłopcem do bicia. Przy każdych negatywnych zmianach, to właśnie ta linia jest mocno redukowana lub wręcz zawieszana. Olsztynianie – w tym zwłaszcza studenci – nie widzieli jej już od ponad roku. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu zapewnia, że wróci jesienią.

Tramwajowa trójka odbija się Olsztynowi czkawką. Poprowadzenie odnogi do Kortowa wzdłuż ul. Tuwima i zakończenie biegu tramwaju właściwe w miejscu, gdzie studenckie miasteczko się dopiero zaczyna, nie przysparza tej linii popularności. To dlatego Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu bezlitośnie tnie rozkłady przy okazji ograniczenia przepustowości sieci lub gdy brakuje taboru. To doprowadza do samonakręcającej się spirali – mieszkańcy, a właściwie to studenci, jeszcze bardziej unikają trójki, która jest niepewną dziś linią. A jak już kursuje – to rzadko.

Aktualne zawieszenie tramwajowej trójki trwa od stycznia 2022 roku. Wcześniej tramwaje na tej linii nie funkcjonowały od stycznia do września 2021 roku. Początkowo powodem były braki taborowe Olsztyna – wówczas miasto posiadało wyłącznie 15 Solarisów Tramino. Liczne wypadki, a także przeglądy pojazdów, doprowadzały do tego, że mieszkańcy musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej Z-3, która kursowała po trasie tramwaju. Obecnie miasto ma chwilowo nadpodaż tramwajów, dzięki zakupionym 12 Panoramom od Durmazlara. Jednak powód zawieszenia trójki jest tym razem inny – brak przepustowości sieci.

Od lipca 2022 roku tramwaje w centrum Olsztyna musiały pokonywać jeden odcinek jednotorowo. Wszystko dlatego, że powstawał łącznik między obecną siecią tramwajową a nowobudowaną linią w miejscu przecięcia ul. Kościuszki z al. Piłsudskiego. Optymistyczny scenariusz zakładał prace do końca wakacji, jednak zasadnicze roboty w tym miejscu zakończono dopiero na początku maja 2023 roku. Przez cały ten okres kursowała wyłącznie linia nr 2, gdyż wraz z budową łącznika w kierunku al. Piłsudskiego konieczne było także zawieszenie kursów jedynki.

Przebudowa sieci tramwajowej przy Skwerze Wakara przyczyniała się więc do zawieszenia trójki. – Dopóki utrzymany jest ruch jednotorowy na przebudowywanym skrzyżowaniu Kościuszki/Piłsudskiego, i w czasie, kiedy całą przepustowość wykorzystuje linia nr 2, której w godzinach szczytu poszczególne kursy są dublowane, uruchomienie linii nr 3 zmniejszyłoby przepustowość na najbardziej obłożonej linii – wyjaśniał wówczas Michał Koronowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. Dodatkowo rzecznik dodał, że powrót linii nr 3 uzależniony będzie także od budżetu miasta na 2023 rok i wpływu jaki na niego będą miały koszty energii elektrycznej. Jak podkreślał, autobusowa komunikacja zastępcza Z-3 w pełni zaspokaja zapotrzebowanie pasażerów na trasie trójki.

Mimo że prace przy Skwerze Wakara się zakończyły a przepustowość sieci wróciła do stanu sprzed robót, to tramwajowa trójka w dalszym ciągu nie wróciła. ZDZiT dzisiaj uspokaja i wyjaśnia, że można już jednak odliczać do powrotu tramwajów na linii nr 3. – Na 1 października 2023 roku, wraz z inauguracją nowego roku akademickiego na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, zaplanowane jest wznowienie funkcjonowania linii tramwajowej nr 3 – podkreśla Koronowski. Dodaje, że warunkiem powrotu tramwajów na studencką linię jest powrót studentów do nauki stacjonarnej. – Nawet nie bierzemy pod uwagę, że mogłoby być inaczej – podkreśla.

– Na tę chwilę układ komunikacyjny w mieście, jeśli chodzi o autobusy oraz uwzględniając duże inwestycje jak rozbudowa linii tramwajowej czy przebudowa ul. Pstrowskiego, jest skrojony optymalnie, a w związku z tym, że mamy już połowę maja i zajęcia na uczelni dobiegają końca, nie chcemy już wprowadzać dodatkowych zmian w połączeniach autobusowo-tramwajowych – mówi rzecznik prasowy.

Pozostaje zatem czekać do jesieni. Niestety, istnienie ryzyko, że wraz z uruchomieniem nowej sieci tramwajowej wraz z końcem tego roku (uruchomione mają zostać linie 4 i 5), ponownie sytuacja taborowa Olsztyna będzie napięta. Nie ma już chyba wątpliwości, która linia znowu ucierpi, gdy w wyniku kolejnych wypadków, kolizji i przeglądów zabraknie wozów do obsługi sieci tramwajowej.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Rondo Grunwaldzkie z wyświetlaczami dla autobusów

Przestrzeń

Kraków: Rondo Grunwaldzkie z wyświetlaczami dla autobusów

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2023

Białystok rozbudowuje system informacji pasażerskiej

Komunikacja

Białystok rozbudowuje system informacji pasażerskiej

inf. prasowa UM Białystok, Agnieszka Błachowska 18 października 2023

Warszawa: Jest umowa na sto nowych wyświetlaczy na przystankach tramwajowych

Komunikacja

Zobacz również:

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2023

Olsztyn. Tramwaj testuje nową zajezdnię

Przestrzeń

Olsztyn. Tramwaj testuje nową zajezdnię

Przemysław Farsewicz 02 listopada 2023

Olsztyn: Koncepcja tramwaju na Zatorze pełna błędów

Przestrzeń

Olsztyn: Koncepcja tramwaju na Zatorze pełna błędów

Martyn Janduła 31 października 2016

Pozostałe z wątku:

Kraków: Rondo Grunwaldzkie z wyświetlaczami dla autobusów

Przestrzeń

Kraków: Rondo Grunwaldzkie z wyświetlaczami dla autobusów

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2023

Białystok rozbudowuje system informacji pasażerskiej

Komunikacja

Białystok rozbudowuje system informacji pasażerskiej

inf. prasowa UM Białystok, Agnieszka Błachowska 18 października 2023

Warszawa: Jest umowa na sto nowych wyświetlaczy na przystankach tramwajowych

Komunikacja

Zobacz również:

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2023

Olsztyn. Tramwaj testuje nową zajezdnię

Przestrzeń

Olsztyn. Tramwaj testuje nową zajezdnię

Przemysław Farsewicz 02 listopada 2023

Olsztyn: Koncepcja tramwaju na Zatorze pełna błędów

Przestrzeń

Olsztyn: Koncepcja tramwaju na Zatorze pełna błędów

Martyn Janduła 31 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5