Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn nie dopłaci do projektu tramwajowego. Wątpliwy tramwaj na Wilczyńskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn nie dopłaci do projektu tramwajowego. Wątpliwy tramwaj na Wilczyńskiego
fot. UM Olsztyn
Wszystko wskazuje na to, że aneks do umowy zwiększającej wartość projektu tramwajowego nie zostanie pokryty w pieniędzy z kasy miasta. Różnicę pokryją oszczędności z pieniędzy unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Niestety, to ostatnie tak duże środki unijne na które może liczyć miasto. W nowym rozdaniu pula na projekty transportowe będzie bardzo skromna.

W zeszłym roku wykonawca tramwajowej inwestycji, spółka Polimex Infrastruktura w konsorcjum z Trakcją, zwrócił się o waloryzację kontraktowych kwot powołując się na ustawowe zapisy dotyczące siły wyższej, w szczególności zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę i pandemii koronawirusa. Jak wskazano, te okoliczności doprowadziły do nadzwyczajnego wzrostu cen materiałów na rynku budowlanym oraz wzrostu innych elementów produkcji budowlanej. Zwrócono uwagę również na problemy z dostępnością materiałów budowlanych, wynikające z przerwania łańcuchów dostaw i nakładanymi w związku z wojną sankcjami. Wykonawca uzasadnił jednocześnie że były to okoliczności, których nie mógł przewidzieć w dacie złożenia oferty, a które skutkują drastycznym wzrostem ponoszonych przez firmę kosztów realizacji kontraktu.

Są dodatkowe środki dla Olsztyna z POPW

Mediacja między samorządem Olsztyna a wykonawcą toczyła się w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Po ponad miesiącu negocjacji strony doszły do porozumienia. Określono, że maksymalna kwota, o jaką może wzrosnąć wartość kontraktu, to 51,3 mln złotych. Dzisiaj już wiadomo, że tych środków miasto nie będzie musiało wydawać z własnej kieszeni. Waloryzację pokryją środki unijne.

– To są środki wynikające z oszczędności i różnic kursowych alokacji, która jest przyznawana w euro, co powoduje że za każdym razem generowane są oszczędności. Instytucja pośrednicząca, mając taką możliwość, zdecydowała, że wesprze nasz projekt, głównie dlatego że zgłaszaliśmy zapotrzebowanie na podstawowe działania, które realizowaliśmy od początku – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa miasta. – Przy pierwszym rozszerzeniu nasz projekt został zakwalifikowany jako duży projekt unijny, co sprawiło że musieliśmy przejść notyfikację. Teraz, zanim otrzymaliśmy dodatkowe środki, znów ją przeszliśmy – dodaje.

Niestety, wszystko na to wskazuje, że to ostatnie tak duże pieniądze unijne dla Olsztyna. W nowym okresie programowania miasto może liczyć na ok. 200 mln zł. – Niestety mogłoby to nie wystarczyć na wybudowanie linii tramwajowej przez ul. Wilczyńskiego do osiedla Generałów, gdyż obecnie uśredniony koszt budowy kilometra linii tramwajowej z uwzględnieniem przebudowy całej dodatkowej infrastruktury to ok. 55 mln zł. A rozwój linii wymagałby zakupu dodatkowego taboru – zauważa rzeczniczka.

Kolejne projekty transportowe Olsztyna

Miasto jest na razie na etapie analiz dotyczących szacowanych kosztów innych projektów, które chciałoby realizować w tej perspektywie finansowej. – W kręgu naszych zainteresowań jest zakup autobusów elektrycznych oraz budowa niezbędnej infrastruktury do ich obsługi. Przebudowa krańcówek i wyposażenie ich w stacje do ładowania oraz rozbudowa zajezdni na al. Sikorskiego, gdzie również wybudowane zostałyby bramownice do ładowania elektryków – wylicza Bartoszewicz.

Dodatkowo miasto ma w planach rozwinąć węzeł przesiadkowy przy dworcu głównym, poprzez budowę parkingu Kiss& Ride na ul. Zientary – Malewskiej. Będzie tam wyjście z nowo budowanego przez kolejarzy przejścia podziemnego, które po raz pierwszy poprowadzi także na drugą stronę torów na osiedle Zatorze. Ponadto w planach jest dalszy rozwój systemu ścieżek rowerowych i przebudowa traktów pieszych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Przestrzeń

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przestrzeń

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Olsztyn. Tramwajowa estakada nabiera kształtów

Przestrzeń

Olsztyn. Tramwajowa estakada nabiera kształtów

Przemysław Farsewicz 27 grudnia 2022

Olsztyn. Wkrótce gotowy pierwszy rozjazd na al. Piłsudskiego

Przestrzeń

Olsztyn. Wkrótce gotowy pierwszy rozjazd na al. Piłsudskiego

Przemysław Farsewicz 04 listopada 2022

Olsztyn buduje tramwaj. Połowa czasu za plecami, a realizacja w 1/3

Przestrzeń

Olsztyn buduje tramwaj. Połowa czasu za plecami, a realizacja w 1/3

Przemysław Farsewicz 03 października 2022

Zobacz również:

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Przestrzeń

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przestrzeń

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Olsztyn. Tramwajowa estakada nabiera kształtów

Przestrzeń

Olsztyn. Tramwajowa estakada nabiera kształtów

Przemysław Farsewicz 27 grudnia 2022

Olsztyn. Wkrótce gotowy pierwszy rozjazd na al. Piłsudskiego

Przestrzeń

Olsztyn. Wkrótce gotowy pierwszy rozjazd na al. Piłsudskiego

Przemysław Farsewicz 04 listopada 2022

Olsztyn buduje tramwaj. Połowa czasu za plecami, a realizacja w 1/3

Przestrzeń

Olsztyn buduje tramwaj. Połowa czasu za plecami, a realizacja w 1/3

Przemysław Farsewicz 03 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5