Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Odchudzanie ulic, czyli jak niskim kosztem usprawnić ruch w polskich miastach

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-02-16 09:04
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Odchudzanie ulic, czyli jak niskim kosztem usprawnić ruch w polskich miastach
Miskatonic, lic. CC 3.0Times Square w 2005 r.
„Odchudzanie ulic” to termin, którym po raz pierwszy posłużono się w 1996 roku w Stanach Zjednoczonych. Za jego pomocą określa się taką przebudowę drogi, która polega na jej uszczupleniu o jeden bądź więcej pasów ruchu. Liderem w „odchudzaniu dróg” w Stanach Zjednoczonych jest San Francisco. Ale o zawężaniu dróg mówi się również coraz częściej w Polsce.

Najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym podczas „odchudzania ulicy” jest zmiana czteropasmowej drogi na dwupasmową z trzecim pasem do skrętu, oraz dodanie ścieżki rowerowej. Po co jednak przebudowywać szeroką drogę i odbierać miejsce samochodom? Odzyskana przestrzeń może być wykorzystana dla pieszych i cyklistów. Coraz więcej miejskich planistów przekonuje się o tym, że zawężanie ulic w centrach miast paradoksalnie służy, oprócz oczywistemu zmniejszeniu prędkości również odkorkowaniu miasta. Wszystko to wpływa pozytywnie na wszystkich uczestników ruchu – zwiększa bowiem zarówno bezpieczeństwo kierowców jak i pieszych czy rowerzystów. „Odchudzenie drogi” daje możliwość poszerzenia chodników, co wpływa na zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców – częściej wybierają oni komunikację miejską czy też rower. Co ciekawe, zazwyczaj rośnie również wartość nieruchomości znajdujących się przy „odchudzonych” drogach.

Przykłady zza Atlantyku

W Stanach Zjednoczonych z „odchudzania ulic” znane jest San Francisco. Jako przykład skutecznego odchudzenia drogi podawana jest Valencia Street, która w latach 90. ubiegłego stulecia była czteropasmową ulicą. Na prośbę rowerzystów podróżujących tą drogą, zredukowano ilość pasów dla samochodów z czterech do trzech, wprowadzając pasy ruchu rowerowego. Badania pokazały, że po roku liczba rowerzystów na tej ulicy zwiększyła się o około 140 proc.

Ze swoich spektakularnych ulicznych metamorfoz słynie również Nowy Jork. Zmiany na ulicach tego miasta nastąpiły w zaledwie kilka lat, gdy jego burmistrzem był Michael Bloomberg, a Departamentem Transportu przewodziła Janette Sadik-Khan. Rewolucję przeszedł m.in. słynny Times Square, wcześniej w zasadzie nie będący placem, lecz skrzyżowaniem ruchliwych ulic. Miejscy urzędnicy przestrzeń ograniczali w tym miejscu stopniowo. Ich głównych konsultantem była gwiazda duńskiej urbanistyki Jan Gehl, odpowiedzialny za przebudowę ulic. Kopenhagi w miejskie bulwary i rozbudowę infrastruktury rowerowej.

Na polskim podwórku

Jedną z najwcześniejszych i jednocześnie najbardziej spektakularnych przemian, jakie dokonały się w Polsce, była przebudowa warszawskiej ulicy Nowy Świat. Droga ta była jeszcze przed wojną jedną z najmodniejszych handlowo-usługowych ulic stolicy, nazywana „salonem Warszawy”. Po zniszczeniach wojennych ulica została odbudowana w nawiązaniu do jej wyglądu z początków XIX wieku. W 1949 roku zdemontowano jednak tory tramwajowe, a reprezentacyjną ulicę przerobiono na zwykłą miejską ulicę przelotową, która zyskała szerokość czterech pasów.

Udało się ją uratować dopiero w 1996 roku. Jezdnię zawężono o połowę, poszerzono chodniki, a z ulicy zniknęły zabierające przestrzeń pieszym samochody, które ustąpiły miejsca taksówkom i autobusom. Pojawiła się również mała architektura, jak ławki i drzewa. Dziś ulica tętni życiem i jest to obowiązkowy punkt dla wszystkich turystów odwiedzających Warszawę.

Według nowego planu zagospodarowania przestrzennego swoje oblicze mają wkrótce zmienić również Aleje Jerozolimskie w Warszawie. Początkowo do likwidacji przeznaczone będą ronda położone na tej trasie – de Gaulle'a, a w później również Dmowskiego.

W planie na miejscu ronda de Gaulle'a narysowano zwyczajne skrzyżowanie, a wszystkie jego narożniki, odzyskane spod asfaltu, mają zostać oddane pieszym. Powstały w ten sposób plac powinien mieć specjalnie opracowaną posadzkę, podkreślającą jego wagę w systemie przestrzeni publicznych. Być może po przebudowie Al. Jerozolimskie zyskają choć trochę z tego, co wiele lat temu zyskało Krakowskie Przedmieście – przestrzeń dla ludzi, która w centrum miasta jest przecież tym bardziej potrzebna.

Społecznicy walczą również o odzyskanie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów na Warszawskiej Pradze. Postulują oni o wyrzucenie parkowania z chodników na jezdnię, buspasy i drogę rowerową na całej długości ulicy Targowej. Dziś jest to jeden wielki węzeł przesiadkowy i droga transferowa ze wschodnich dzielnic do centrum. Dzięki przebudowie ulicy Targowej praska część miasta może zyskać nowe, naturalne centrum dzielnicy, którego teraz jest pozbawiona. Wszystko w rękach miejskich urzędników.

Jak pokazują zachodnie, a często nawet polskie przykłady, „odchudzanie ulic” jest jednym z najbardziej wydajnych kosztowo sposobów na usprawnienie ich funkcjonowania. Głównym argumentem za wprowadzaniem takich rozwiązań jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników drogi, ponieważ zbyt duża ilość pasów ruchu zachęca kierowców do szybszej jazdy i bardziej ryzykownego zachowania. Dodatkowo zmiany można wprowadzić szybciej i przy niskich nakładach finansowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Komunikacja

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Jakub Dybalski 16 czerwca 2014

Przejścia podziemne. W Polsce to wciąż prestiż

Przestrzeń

Przejścia podziemne. W Polsce to wciąż prestiż

Justyna Urbaniak 19 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5