Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Od Warszawy do Lizbony bez biletów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2016-05-25 10:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od Warszawy do Lizbony bez biletów
Fot. ZTM Warszawa
Przejście operatorów z tradycyjnego systemu biletowego na oparty o elektroniczne transakcje kartą płatniczą zbliża się coraz szybciej Jedną z zalet jest łatwość integracji różnych środków transportu. To już wkrótce ma nam pozwolić na wykonanie dowolnej, nawet dalekiej podróży bez martwienia się o bilety – mówili w Warszawie uczestnicy Forum Technologii w Transporcie.

Podczas części Forum poświęconej efektywnemu kształtowaniu taryfy biletowej można było poznać m. in. zalety nowych technologii dla operatora, zarówno pod kątem ustalania opłat za przejazd, jak i szerzej - w aspekcie integracji różnych środków transportu. Reprezentujący firmę GMV Rafał Krzysiak przedstawił przyspieszającą ewolucję nośników biletowych z punktu widzenia kilkunastoletnich doświadczeń firmy. Jak wskazał Krzysiak, światowe trendy to obecnie rosnąca popularyzacja kart płatniczych zastępujących bilety miejskie. Rewolucję umożliwiła w tym wypadku popularyzacja kart zbliżeniowych, których rozwinięciem są technologie NFC. To one mają szansę wyznaczać kierunki w najbliższych latach.

Zbliż, kliknij lub dotknij – i jedź

Przedstawiciel GMV przyznawał, że systemy elektronicznego poboru opłat wciąż mają swoje ograniczenia, o których warto pamiętać. Np. słynny londyński system płatności kartą bankową (Account-based traveling) bezpośrednio kartą bankową wciąż zalecany jest głównie dla osób korzystających z komunikacji okazjonalnie lub nieregularnie, a organizator zachęca do stosowania kart miejskich (Oyster card). W dalszym ciągu z obiegu nie zostały wycofane bilety papierowe, a np. dla biletu grupowego są one jedynym nośnikiem. - Przewoźnik nadal informuje o możliwych problemach z akceptacją kart – mówił Krzysiak.

Bardzo ciekawym przykładem jest niemiecki system Touch and Travel, który pozwala na podróżowanie w 20 niemieckich miastach oraz koleją. Opiera się on na aplikacji, w której pasażer sam dokonuje czynności uruchomienia i zakończenia podróży (check-in – check-out). System automatycznie odczytuje trasę z danych GPS i pobiera (najkorzystniejszą dla pasażera) opłatę za przejazd. – Jeśli ktoś nie chce udostępniać lokalizacji, może skorzystać z tagów NFC, QR kodów lub specjalnego numeru dostępnego na każdej stacji – wyliczał Krzysiak. Ograniczeniem systemu jest obecność jedynie na dwóch platformach – iOS i Android.

Paryż i Budapeszt przechodzą na kartę

Płatności kartą bankową przekonały nie tylko najbardziej znany naszym Czytelnikom Londyn i polski Świebodzin. Do 2018 roku tego typu płatności chce wprowadzić Budapeszt, a 2021 – paryski organizator transportu RATP. W stolicy Francji może ona w całości zastąpić system tradycyjny. Jak wskazywał prezes MCX dr inż. Grzegorz Wojtenko, odejście od tradycyjnie rozumianego biletu na rzecz elektronicznego pozwoli na automatyczne rozwiązanie problemów związanych z integracją transportu. Jego zdaniem, już w niedalekiej przyszłości podróż z Warszawy do Lizbony będzie możliwa bez użycia biletów – tylko dzięki karcie płatniczej.

Przedstawiciel MCX zwrócił też uwagę na to, że system elektroniczny umożliwia operatorowi zastosowanie taryfy tzw. płaskiej, lub elastycznej. Ta pierwsza charakteryzuje się dużą prostotą, ale zapewnia dość niskie przychody i niesie mało informacji o kliencie. Elastyczne kształtowanie taryfami pozwala za to na lepsze sterowanie przychodami i popytem, ale może nie być do końca czytelne. Należy znaleźć złoty środek – mówił dr Wojtenko.

Płacisz kartą albo... wcale?

Dr Wojtenko zaproponował również ciekawe rozwiązanie kwestii niepełnej penetracji rynku przez karty bankowe. Część osób nie może ich mieć (np. osoby poniżej 15 roku życia) a część - nie umie z nich korzystać (np. osoby starsze). Zdaniem przedstawiciela MCX warto policzyć, czy w danym mieście rozwiązaniem tańszym niż utrzymywanie kosztownego systemu biletów papierowych tylko dla tych osób nie byłoby zapewnienie tym grupom... bezpłatnej komunikacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rowery w komunikacji miejskiej. Jak przewozić?

Komunikacja

Rowery w komunikacji miejskiej. Jak przewozić?

Rafał Stawecki 25 maja 2016

Raport o dystrybucji biletów – pobierz za darmo

Mobilność

Raport o dystrybucji biletów – pobierz za darmo

Jędrzej Puzyński 15 kwietnia 2016

Czy obniżając cenę można zarobić więcej?

Komunikacja

Czy obniżając cenę można zarobić więcej?

TOR Konferencje 07 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5