Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowy Jork. Co dalej z odzyskanymi ulicami?

Dalej Wstecz
Autor:

Magdalena Romanowska

Data publikacji:
2020-12-20 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP/NYT

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Jork. Co dalej z odzyskanymi ulicami?
fot. NYC DOT
W ramach środków podjętych przeciw pandemii COVID-19 Nowy Jork zdecydował się na zamknięciu wielu ulic dla ruchu samochodowego i oddaniu ich pieszym i rowerzystom, a także na otwieranie ogródków restauracyjnych na odzyskanej przestrzeni. Władze miasta zdecydowały, że program ten będzie wydłużony i być może pozostawiony jako stały wygląd ulic Nowego Jorku. Od tej decyzji minęło już kilka miesięcy, a nowojorczycy wyrobili sobie już opinię na temat tego, na w których miejscach system ten zadziałał najlepiej i jak powinien wyglądać w przyszłości.

Impulsem do podjęcia decyzji o oddaniu ulic pieszym był koronawirus, który rozprzestrzenił się w Nowym Jorku ze szczególną siłą. Kiedy sytuacja zaczęła się stabilizować, Wielkie Jabłko musiało przyjąć nowy model funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Jednym z pierwszych kroków było uruchomienie przez Nowojorski Departament Transportu (NYC DOT) programu otwartych ulic (Open Streets) który zakładał możliwość ograniczenia ruchu kołowego do pojazdów dostawczych i należących do służb miejskich. Celem programu było zapewnienie mieszkańcom większej przestrzeni i ułatwienie utrzymywania dystansu społecznego.

Open Streets na stałe?

Kolejnym działaniem było umożliwienie prowadzenia zajęć lekcyjnych w przylegających do szkół parkach czy fragmentach ulic. Latem doszły do tego również programy Open Streets: Play i Cool Street, a niedługo potem Open Restaurants, który umożliwiał restauratorom zajęcie chodnika w pobliżu lokalu i prowadzenie działalności poza budynkiem.



We wrześniu władze Nowego Jorku poinformowały, że programy te nie zakończą się wraz z końcem sezonu, ale zostaną utrzymane przez cały rok. Dodatkowo zaoferowano dodatkowe rozwiązania, takie jak występowanie o zamknięcie ulic nie tylko w dni wolne od pracy, ale także w środku tygodnia czy na stosowanie ogrzewaczy gazowych na zewnątrz. Burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio ogłosił również, że rozwiązanie wymuszone w pewnym sensie przez pandemię może stać się stałym elementem funkcjonowania Nowego Jorku przez kolejne dekady.

Mieszkańcy chcą otwartych ulic


Jak podaje New York Times, nowojorski ratusz mówi zdecydowanie o pozostawieniu ulic restauracjom, ale mniej o programach Open Streets. Niedawno ich popularność przygasła przez jesienno-zimowe ochłodzenie. Jak wynika z obserwacji przeprowadzonej przez amerykański dziennik, mieszkańcy miasta bardzo kibicują uczynieniu programów typu Open Streets permanentnymi.

Potwierdza to przykład rezydentów Alei Vanderbilt, na której tuż przed amerykańskim Świętem Dziękczynienia czuwała grupa wolontariuszy, blokująca przejazd samochodów i wpuszczająca jedynie pojazdy uprzywilejowane. Mieszkańcy mają też szereg pomysłów na uczynienie przestrzeni między budynkami mieszkalnymi bardziej przyjazną lokalnej społeczności. Uważają, że w tej artystycznej części miasta powinna powstać strefa eventowa ze sceną do mini przedstawień teatralnych i muzycznych.

Zdaniem ekspertki

New York Times zapytał również o opinię architektkę i urbanistkę Claire Weisz z WXY Studio. Jako praktyczne rozwiązanie Weisz proponuje rozszerzenie pasów zieleni dzielących na pół aleje podobne do Vanerbilt i uczynienie z nich małych parków. Takie wyspy mogłyby pokryć kolejny bardzo ważny brak doskwierający nowojorczykom, czyli publiczne łazienki. Wysepki mogą też służyć jako strefy załadunku i rozładunku dostaw do okolicznych lokali gastronomicznych. Przy nich może powstać nowy rodzaj ścieżek rowerowych, przeznaczonych dla szybkich rowerzystów, osób dojeżdżających do pracy i kurierów. Przypominałoby to rozwiązanie wdrożone w Kopenhadze, która ma osobne ,,autostrady rowerowe” przeznaczone do szybszej jazdy.

Innym rozwiązaniem dostrzeganym przez Claire Weisz jest wprowadzenie dobrze znanych na przykład w Barcelonie tak zwanych ,,superblocks”, czyli wydzielonych w formie wysepek fragmentów ulic niedostępnych dla samochodów. Do wdrożenie tego pomysłu, zdaniem Weisz, nadawałaby się nowojorska Aleja B, która mogłaby stać się ulicą jednokierunkową, aby później, dalej od części bez samochodów, znów zmienić się w dwukierunkową.

Opisane przykłady pokazują, że pandemia może stać się impulsem poważnych zmian urbanistycznych w światowych metropoliach. Pokazanie obywatelom, że dobre i sprzyjające im rozwiązania miejskie są możliwe, już na zawsze odmieni ich patrzenie na lokalną przestrzeń. Raz wprowadzone udogodnienia będą trudniejsze do odebrania. Wiąże się to jednak z ponownym przemyśleniem szlaków pieszych i rowerowych, a także z inkorporowaniem do przestrzeni takich elementów jak toalety publiczne czy miejsca dla samochodów dostawczych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań: Ulica Jarochowskiego przeszła metamorfozę

Przestrzeń

Poznań: Ulica Jarochowskiego przeszła metamorfozę

Redakcja 11 grudnia 2020

Rewolucja w Krakowie. Zielony Plac Grzegórzecki

Przestrzeń

Rewolucja w Krakowie. Zielony Plac Grzegórzecki

Redakcja 09 grudnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5