Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Niby-dostępne niby-rondo

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Maciej KruszynaKatedra Dróg i Lotnisk, Politechnika Wrocławska

Jest specjalistą w zakresie infrastruktury transportu oraz zastępcą redaktora naczelnego czasopisma Przegląd Komunikacyjny. Ostatnio wydał książki: „Metoda oceny elementów infrastruktury drogowej z uwzględnieniem potrzeb i specyfiki różnych grup użytkowników”, „Klucz do planowania transportu publicznego w aglomeracji 30/6” (dostępne również on-line). Jest autorem lub współautorem wielu publikacji w czasopismach międzynarodowych lub krajowych, opracowań zbiorowych oraz ekspertyz. Współpracował przy licznych opracowaniach z zakresu transportu publicznego (między innymi plany transportowe dla województw, powiatów i miast). Założył blog: megametro.blox.pl.

Felietonista:

Maciej Kruszyna

Autor:

Maciej Kruszyna

Data publikacji:
21-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Niby-dostępne niby-rondo
fot. Olgierd Rudak, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
We Wrocławiu można by postawić pytanie: czy do Sukiennic (siedziba Prezydenta) wygodniej byłoby wchodzić przez piwnicę, czy tak jak jest dzisiaj, z poziomu chodnika? Bo tak właśnie – przez „piwnice” – trzeba chodzić na przystanki jednego z ważniejszych węzłów przesiadkowych we Wrocławiu.



Ostatnio często opisywano problem z dostępnością nowego dworca kolejowego w Poznaniu (np. „Poznań. Będzie przejście dla pieszych przy dworcu?” transport-publiczny.pl 15.11.2013 r.). Całkiem podobny problem mamy we Wrocławiu, z tym że dotyczy nie dworca kolejowego, a węzła przystanków transportu miejskiego, Rondo Reagana (zob. „Wrocław. Rondo bez pasów, choć były w projekcie. A po drugiej stronie rzeki...” transport-publiczny.pl 10.02.2014 r.). Tytułowe niby-rondo (formalnie jest to skrzyżowanie z wyspą centralną choć radni nadali mu miano ronda) jest ważnym węzłem przesiadkowym (przewija się tu więcej pasażerów niż na niejednym głównym dworcu kolejowym!). Dość dobrze zintegrowano tu większość linii tramwajowych i autobusowych ułatwiając przesiadkę między nimi. Niestety, gorzej jest z dostępnością do przystanków z zewnątrz...

Plac przebudowany kilka lat temu miał poprawić układ i dostępność przystanków. A wiąże się to z niebagatelnym ruchem podróżnych. W godzinie szczytu przez węzeł przejeżdża ponad 120 autobusów i tramwajów. Dobowy ruch pasażerów wsiadających i wysiadających szacuje się na 30.000 osób. W skali roku to rząd 6 milionów (ponad trzy razy więcej niż na wrocławskim lotnisku)!

Wydawało się że powyższe liczby narzucą odpowiednie ukształtowanie tras pieszych na węźle. I na etapie projektowania system przejść dopasowywał się do potrzeb pasażerów. Pierwsza ilustracja pokazuje wstępne wizualizacje projektu przebudowy skrzyżowania.



Główne skupienie przystanków w postaci czterech peronów autobusowo- tramwajowych oznaczono literą (W). Dodatkowe przystanki, nie integrowane w ramach węzła to (T) i (A). Litera (P) oznacza kierunek na Politechnikę – największy strumień ruchu w godzinach pracy Uczelni. (S) to galeria handlowa (w trakcie prac nad planem przebudowy jeszcze nie istniejąca). Linią przerywaną zaznaczono przebieg przejścia podziemnego, które prowadzi wprost na dolny poziom galerii. Dodatkowo na skrzyżowaniu wytyczono przejścia naziemne. Numerami (1) – (4) wyróżniono przejścia prowadzące w prosty i logiczny sposób na wyspę centralną z węzłem przystankowym. Te przejścia nie zostały zrealizowane...

Stan istniejący pokazano na ilustracji 2 (wykorzystując zdjęcie satelitarne z serwisu google maps). Zastosowane identyczne oznaczenia istotnych elementów węzła jak na rysunku 1. Widoczne są powierzchnie na których miały się znajdować przejścia (1) – (4). Interesujące jest, że uruchomienie sygnału zielonego dla pieszych na tych przejściach nie wstrzymywało by dodatkowo ruchu pojazdów. Stosowne relacje i tak mają sygnał czerwony z uwagi na kolizyjne strumienie innych relacji. Na przykład na przejściu (1) wstrzymanie ruchu pojazdów to około 70 s! Z naddatkiem wystarczająco dla przeprowadzenia pieszych.



Powstała sytuacja oznacza znaczne utrudnienia w poruszaniu się po węźle, a szczególnie w relacjach związanych z przystankami. To tak jakby celowo zniechęcać do korzystania z transportu publicznego. Przykładowo przejście z węzła (W) na przystanki (T) lub (A) oznacza zejście do głębokiego tunelu (różnicę poziomów rzędu 6 metrów wymusiła koordynacja z dolnym poziomem galerii), następnie wyjście z tego tunelu (windy są często nieczynne, schodów ruchomych brak) i jeszcze oczekiwanie na sygnał zielony przy przejściach naziemnych (cykl równy 120 sekund)! Podobnie nieprzyjazna jest droga z węzła na Politechnikę. Być może chodziło o skierowanie ludzi z tunelu do galerii...

Podobnie jak w Poznaniu, urzędnicy tłumaczą że przejście podziemne jest bezpieczniejsze dla pieszych. A przecież dookoła i tak chodzimy górą. Zresztą nie chodzi chyba o wprowadzenie pieszych w całym centrum miasta pod ziemię? Raczej zależy nam na ograniczaniu ruchu pojazdów w śródmieściu. Opór przed zmianą stanu istniejącego jest na tyle silny, że mimo iż w niedawnej edycji budżetu obywatelskiego, zgłoszono projekt dodatkowych przejść, to już „na starcie” inicjatywa ta została odrzucona (wbrew zresztą regulaminowi, który pozwalał odrzucać projekty wyłącznie z przyczyn formalnych, a nie na podstawie wątpliwej oceny merytorycznej).

Nie prędko zatem doczekamy się poprawy dostępności węzła. A podkreślę że byłaby to inwestycja o znikomym koszcie (domalowanie przejść, ustawienie sygnalizatorów, korekty programu sygnalizacji) i nie powodująca istotnego ograniczenia przepustowości ruchu pojazdów! Poznaniakom zatem wypada życzyć uporu w walce o sprawne dojścia na dworzec, zanim zakończy się ta inwestycja. A we Wrocławiu można by postawić pytanie: czy do Sukiennic (siedziba Prezydenta) wygodniej byłoby wchodzić przez piwnicę, czy tak jak jest dzisiaj, z poziomu chodnika?
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław wymieni rozjazdy w ciągu Piotra Skargi

Przestrzeń

Wrocław wymieni rozjazdy w ciągu Piotra Skargi

Witold Urbanowicz 17 lutego 2021

Nowe Pole, Psi Dwór

Felietony i komentarze

Nowe Pole, Psi Dwór

Maciej Kruszyna 31 marca 2014

Co Wrocław zbuduje w 2014 roku?

Prawo & Finanse

Co Wrocław zbuduje w 2014 roku?

Jakub Madrjas 20 maja 2013

Zobacz również:

Wrocław wymieni rozjazdy w ciągu Piotra Skargi

Przestrzeń

Wrocław wymieni rozjazdy w ciągu Piotra Skargi

Witold Urbanowicz 17 lutego 2021

Nowe Pole, Psi Dwór

Felietony i komentarze

Nowe Pole, Psi Dwór

Maciej Kruszyna 31 marca 2014

Co Wrocław zbuduje w 2014 roku?

Prawo & Finanse

Co Wrocław zbuduje w 2014 roku?

Jakub Madrjas 20 maja 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5