Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-12-21 12:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?
fot.
Z trzech ofert złożonych w rozpisanym po raz trzeci przetargu na wdrożenie systemu roweru miejskiego w Łodzi, najlepszą – według komisji przetargowej – okazała się ta złożona prze Nextbike. To powinno oznaczać, że od marca przyszłego roku drugi co do wielkości system w Polsce uruchomi właśnie ta firma. Jeśli się uda, będzie to koniec bardzo długiego i skomplikowanego procesu.

Oferta Nextbike’a opiewała na 12,3 mln zł. Poza nim swoje oferty złożyły też BikeU (13,2 mln) i Arcus&Romet (8,9 mln zł), przy czym ta ostatnia oferta została wykluczona. Wszystkie trzy propozycje zmieściły się w kwocie ok. 13,5 mln zł jakie miasto chce wydać na rower miejski. Wszystkie trzy złożyły firmy z doświadczeniem – Nextbike zarządza kilkunastoma systemami w Polsce. BikeU zarządza rowerem m.in. w Bydgoszczy, jest też dostawcą systemu szczecińskiego. Arcus&Romet, po niedawnym przejęciu rzeszowskiej firmy WiM odpowiada za rowery rzeszowskie i toruńskie. Tę trzecią ofertę wykluczono, bo – jak powiedziano nam w łódzkim ZDiT – Romet nie złożył w terminie pełnej dokumentacji.

Rowerowe wojny

Łódź jest ostatnim dużym miastem w Polsce (poza Gdańskiem, w którym brak roweru miejskiego jest rozmyślną polityką władz, nadrabianą intensywnymi inwestycjami w infrastrukturę rowerową), który nie ma samoobsługowych wypożyczalni jednośladów. Łodzianie już dwa lata temu zażyczyli sobie takiej usługi głosując w ramach budżetu obywatelskiego. Początkowe plany zakładały usługę w ograniczonym zakresie, ale lobbing mieszkańców sprawił, że w ratuszu uznano za sensowne zrobienie dużego, jak na polskie warunki, systemu składającego się z tysiąca rowerów w ok. 100 stacjach. Taki system miał zacząć działać już ubiegłej wiosny. Ale nie zaczął, bo w Łodzi wybuchła „rowerowa wojna”.

Pierwszy przetarg ogłoszono na początku 2014 r. ale obu startujących – Nextbike i BikeU – znaczącą przekroczyło szacowaną przez miasto sumę usługi. Drugi, ogłoszony w latem 2014 r. ciągnie się w sądach do dziś. Oferta Nextbika za niecałe 9 mln zł wygrała, ale została po odwołaniu wykluczona z powodu zbyt niskiej ceny. Oferta BikeU, początkowo przegrana, potem zwycięska, potem znów została unieważniona, bo urzędnicy dopatrzyli się nieprawidłowości w dokumentacji potwierdzającej zdolności finansowe firmy. Awantura polegająca na przerzucaniu się oskarżeniami trwa do dziś, a systemu w tym roku nie udało się uruchomić.

Tandem = dwa pojedyncze rowery?

Za to rozpisano przetarg, który właśnie udało się rozstrzygnąć. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem łodzianie wsiądą na miejskie rowery w maju przyszłego roku. Rzecz jasna firmy wciąż mogą się odwoływać i na etapie rozstrzygania przetargu z tego korzystały, co miało czasem zaskakujące konsekwencje. M.in. Krajowa Izba Odwoławcza uznała – zgadzając się na zastrzeżenie BikeU – że zamawiający nie może wymagać by operator systemu zaoferował tandemy (planowano, że będą stanowić 5 proc. rowerów), bo… równie dobrze użytkownik może wypożyczyć dwa rowery na jedno konto.

Mimo tego łódzki rower będzie pod wieloma względami będzie się wyróżniał. Rowery będą śledzone za pomocą technologii GPS, dzięki czemu miasto będzie co miesiąc informowane o głównych trasach poruszania się rowerów. System będzie też zintegrowany z kartą miejską. Pierwsze 20 minut użytkowania ma być darmowe, wypożyczenie do godziny ma kosztować złotówkę, druga godzina – 3 zł, a każda kolejna – 5 zł.

Jeśli rower w Łodzi zostanie uruchomiony – a wygląda na to, ze tym razem się to uda – będzie drugim co do wielkości systemem roweru miejskiego w Polsce, tuż po liczącym ok. 3 tys. rowerów Veturilo. Jednak w rozpisanym niedawno przetargu na nowego operatora w Poznaniu również zakłada się rozbudowanie systemu do podobnej wielkości.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Mobilność

Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Marcin Żywiałkowski 12 kwietnia 2016

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?

Komunikacja

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?

Rafał Stawecki 05 kwietnia 2016

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Mobilność

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5