PKP PLK wyraziły zgodę na budowę nowego peronu w Gdyni na Wzgórzu Św. Maksymiliana, przy linii nr 201. Nie będzie natomiast przejścia rozjazdowego pomiędzy torami linii 201 w rejonie Wzgórza, co może w znaczący sposób wpłynąć na przepustowość linii 201 na terenie Gdyni.
Nowy przystanek na Wzgórzu jest częściowo powiązany z projektem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć nie będzie się nim zajmować spółka PKM SA); linią 201 będą bowiem kursować pociągi łączące Gdańsk z Gdynią przez lotnisko w Rębiechowie. Wybudowanie nowego przystanku na Wzgórzu jest o tyle istotne, że znajduje się ono niemal w samym centrum Gdyni, w dodatku obok największego kompleksu handlowego w Trójmieście (Riviera).
Stąd też władze Gdyni i CH Riviera
zawarły porozumienie, na mocy którego peron na Wzgórzu zostanie wybudowany (do połowy 2015 r., czyli do planowanego otwarcia PKM) siłami i środkami CH Riviera.
Peron jednokrawędziowy, rozjazdów nie będzieProblemem dla sprawnego funkcjonowania tego peronu jest jednak fakt, że miałby on być jednokrawędziowy, zlokalizowany tylko przy torze w kierunku Kościerzyny. Układ torów na Wzgórzu jest taki, że tor linii 201 w kierunku Gdyni znajduje się pomiędzy linią 250 SKM i torami dalekobieżnymi linii 202. W związku z tym, budowa peronu także przy torze w kierunku Gdyni wymagałoby przebudowy praktycznie całego układu torowego w tym rejonie – także przesunięcia torów świeżo zmodernizowanej linii 202.
Otrzymaliśmy z PKP PLK potwierdzenie, iż zarządca infrastruktury zgadza się na budowę nowego peronu. Nie ma natomiast zgody na budowę przejścia rozjazdowego w rejonie nowego, planowanego do budowy – przez spółkę PKM SA – przystanku Gdynia Stadion (ok. 1 km za Wzgórzem w stronę Kościerzyny).
Gdyby zgoda na budowę rozjazdów została wydana, to jazda po torze niewłaściwym w związku z postojami na Wzgórzu odbywałaby się jedynie na odcinku ok. 2,5 km. W związku z tym, iż nie ma takiej zgody – pociągi będą kursować po torze niewłaściwym na długości blisko 10 km, pomiędzy stacjami Gdynia Wielki Kack i Gdynia Gł.
Może to prowadzić nie tylko do zmniejszenia atrakcyjności przewozów aglomeracyjnych przez obniżenie przepustowości linii, ale także może odbić się niekorzystnie na atrakcyjności tej linii z punktu widzenia przewozów towarowych: władze Portu Gdynia mocno sygnalizują, że należałoby „przenieść” znaczną część przewozów do i z gdyńskiego portu z trasy przez Tczew właśnie na linię 201. A jedną z największych
barier dla rozwoju przewozów towarowych będzie, zdaniem włodarzy gdyńskiego portu, właśnie PKM.
Za drogo, zbyt słaby efekt?PLK ma jednak inne zdanie w sprawie rozjazdów. Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, zwraca uwagę na wysokie koszty inwestycji, przy niewielkich efektach. – Z naszych analiz wynika, że dodatkowe rozjazdy nie poprawiłyby sytuacji ruchowej w znaczący sposób, a ich budowa wiązałaby się z kosztami sięgającymi 4-5 mln zł. Są to szacowane koszty, z uwzględnieniem przebudowy urządzeń sterowania ruchem. Zakładamy, że przystanek jednokrawędziowy, przy ruchu pociągów po jednym torze, z powodzeniem może zapewnić przepustowość 4 pociągów pasażerskich i 4 pociągów towarowych na godzinę w obydwu kierunkach. Poza tym, dodatkowe rozjazdy po budowie kolejnej krawędzi na przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana byłby niewykorzystywane, a więc inwestycja o wartości kilku milionów złotych, które mogą zostać wykorzystane na realizację innego zadania w woj. pomorskim, służyłaby przez niedługi czas – mówi Maciej Dutkiewicz.
Należy dodać, że przepustowość 4 pociągów na godzinę (na torze, przy którym znajdować się będzie peron) praktyce będzie oznaczać możliwość kursowania po dwa pociągi w ciągu godziny każdą stronę (plus 2 pociągi w każdą stronę co godzinę po drugim torze), co oznacza, że częstotliwość pociągów PKM Gdańsk-lotnisko-Gdynia zatrzymujących się na Wzgórzu nie będzie mogła być większa niż 30 min.
PLK stoi na stanowisku, że należy dążyć do szybkiej przebudowy całego układu torowego w rejonie Wzgórza, tak aby można było wybudować peron także przy torze linii 201 w kierunku Gdyni. Optymalną okazją, zdaniem PLK, będzie planowana w najbliższych latach elektryfikacja linii 201.