Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?
fot. JR
Z nowym prezesem bydgoskiego MZK, Piotrem Bojarem rozmawiamy o remoncie obecnej zajezdni tramwajowej przy Toruńskiej, planach przewoźnika wobec wycofywania wagonów z wysoką podłogą oraz pojazdach, które wkrótce mogą stać się tramwajami zabytkowymi. Bojar wyjaśnia nam też, co stanie się ze spółką Tramwaj Fordon.

Jakub Rösler: Chciałbym zacząć od pytania o to jak wygląda kwestia połączenia MZK Bydgoszcz oraz spółki Tramwaj Fordon?

Piotr Bojar, prezes MZK Bydgoszcz: Aktualnie jesteśmy na etapie analizy formalno-prawnej oraz finansowej. Analizujemy możliwe scenariusze połączenia obu spółek, choć najbardziej prawdopodobne jest to, że to właśnie MZK przejmie majątek spółki Tramwaj Fordon, ale oczywiście nie jest to w tym momencie przesądzone. Myślę, że cały ten proces zajmie jeszcze co najmniej rok.

JR: W takim razie dlaczego nie udało się przeprowadzić tego połączenia wcześniej?

PB: Spółka Tramwaj Fordon powstała z myślą o realizacji projektu unijnego, co wiązało się z okresem jego trwałości, a więc czasem, w którym spółka musi funkcjonować oraz istnieć. Trwałość projektu związanego z budową nowej trasy tramwajowej do dzielnicy Fordon upłynęła w maju 2021 roku. Głównym powodem dla którego nie udało się przeprowadzić wspomnianego połączenia jest kwestia finansowa, a dokładnie podatek, który należy odprowadzić.


Prezes MZK Bydgoszcz, Piotr Bojar

JR: Czy patrząc na plany inwestycyjne miasta, zarówno jeśli chodzi o zakupy nowych wagonów jak i propozycje budowy nowych tras tramwajowych, obecnie użytkowane zajezdnie (Toruńska i Łoskoń) są wystarczające, czy też będziecie potrzebowali nowej, mniejszej zajezdni?

PB: Jeżeli zrealizujemy oba etapy modernizacji zajezdni przy Toruńskiej to zdecydowanie nie. Obecnie prowadzimy przetarg na jej modernizację w pierwszym etapie, który obejmie chociażby budowę nowego budynku myjni tramwajowej oraz budynku z tokarką podtorową, dzięki czemu w końcu proces toczenia kół będzie przebiegał szybko i sprawnie, a nie “domowymi” sposobami tak jak ma to miejsce obecnie. Poza tym przebudujemy układ torowy oraz przygotujemy do wdrożenia system zarządzania wszystkimi zwrotnicami i ruchem na zajezdni.

Myślę, że zakończenie tych działań zaspokoi nasze potrzeby w zakresie garażowania wagonów na kilka najbliższych lat. Musimy też mieć na uwadze to, że Bydgoszcz jest miastem zlokalizowanym wzdłuż Brdy i rozciąga się na osi wschód - zachód, a lokalizacja zajezdni przy Toruńskiej sprawia, że jest ona mniej więcej w środku miasta.

Dużym wsparciem jest pętla z halą przeglądową zlokalizowana w Łoskoniu, nie mniej jednak mogą być tam realizowane tylko obsługi codzienne i drobne naprawy bieżące, cały proces utrzymania taboru realizowany jest głównie na terenie zajezdni przy ul. Toruńskiej.

JR: W deklaracjach miasta zakup 40 nowych tramwajów z Pesy ma oznaczać kres użytkowania w Bydgoszczy tramwajów z wysoką podłogą. Czy więc po realizacji wszystkich transz tego zamówienia Konstale rzeczywiście znikną z ulic miasta?

PB: Na pewno w 100% nie chciałbym likwidować tego taboru, ponieważ oczywiście 40 nowych tramwajów to duża liczba i realne wzmocnienie naszej floty, lecz oczywiście musimy też pamiętać o taborze rezerwowym i zastępczym, tym bardziej, że wykorzystanie tramwajów będzie raczej rosło niż malało, a miasto ma w planach rozbudowę sieci tramwajowej.

Ponadto mamy też linie, których stan techniczny sprawia, że nie da się tam uruchamiać ciężkich tramwajów niskopodłogowych i muszą być one obsługiwane Konstalami.

Oczywiście w znaczącej większości wozów wyjeżdżających na trasy będzie w pełni niska podłoga.

JR: Czy w takim wypadku rozważacie jeszcze remonty lub modernizacje niektórych egzemplarzy Konstali o ile zbliżają się one do poważniejszych napraw?

PB: Na chwilę obecną wycofywane będą z eksploatacji wozy w najgorszym stanie technicznym, a te, które były ostatnio remontowane pozostaną w eksploatacji. Ponadto części wozów w dobrym stanie technicznym zostaną zmagazynowane na własne potrzeby.

JR: Macie kilka wagonów zabytkowych, w tym egzemplarze, które od dłuższego czasu stoją i czekają na remont na tyłach zajezdni przy Toruńskiej, czy chcecie je remontować, a jeśli tak to w jakim horyzoncie czasowym?

PB: Ostatnio rozmawialiśmy ze stowarzyszeniem miłośników komunikacji miejskiej i podjęliśmy działania oraz rozmowy, żeby część tych wagonów wpisać do ewidencji zabytków i postarać się znaleźć finansowanie do ich gruntownego remontu. Są to między innymi Konstal 5N, 805Na, 803N.

Mamy też „perełkę”, Konstal 805NM, który został zmodernizowany przez Pesę w 2003 roku. W tym roku mija 20 lat od tej modernizacji i chcielibyśmy go lekko odrestaurować. W tym celu rozpoczęliśmy już rozmowy z Pesą, choć są one na wstępnym etapie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz z kompletem pierwszych Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz z kompletem pierwszych Swingów

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2023

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Komunikacja

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Jakub Rösler 16 października 2023

MZK Bydgoszcz bez ofert na nowe autobusy

Komunikacja

MZK Bydgoszcz bez ofert na nowe autobusy

Jakub Rösler 28 września 2023

MZK Bydgoszcz chce mieć elektrobusy

Komunikacja

MZK Bydgoszcz chce mieć elektrobusy

Jakub Rösler 22 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Motorniczowie MZK Bydgoszcz mogą też pokierować autobusami

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Bydgoszcz z kompletem pierwszych Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz z kompletem pierwszych Swingów

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2023

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Komunikacja

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Jakub Rösler 16 października 2023

MZK Bydgoszcz bez ofert na nowe autobusy

Komunikacja

MZK Bydgoszcz bez ofert na nowe autobusy

Jakub Rösler 28 września 2023

MZK Bydgoszcz chce mieć elektrobusy

Komunikacja

MZK Bydgoszcz chce mieć elektrobusy

Jakub Rösler 22 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Motorniczowie MZK Bydgoszcz mogą też pokierować autobusami

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5